Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 180 päivään.
Varsin paikkaansapitävä väite, sillä auto on taas toiminut moitteetta ja pyyteettömästi kuljettanut eteenpäin.

Jotta status quo pysyisi muuttumattona, päästään aiheeseen 440 000 huolto ja vuosihuolto.
03.08.2023 442081km - Automaattivaihteiston öljyt, moottoriöljyt ja suodattimet (raitisilma, moottorinilman, diesel)
Automaattivaihteistolle tuli suoritettua huuhtelu ja laskuri sekä adaptaatiot nollattu - AW vaihtaa varmaan paremmin kuin koskaan omassa omistuksessa kun samalla puhdistin ahtopaineanturin.
10.08.2023 442742km Etualatukivarret, alapallot, etuiskunvaimentimet, etujouset, yläpään tukikumit, kääntölaakerit, takajouset ja kallistuksetvakaajan tukitankot. Pyöränkulmien suuntaus Vianor.
Auton maissa uiva perä ja kuorman kantamattomuuskyky on häirinnyt aina sekä kuolleentuneista jousista johtuva maavara ei ollut ainakaan plussaa. Sitten kun keula alkoi bonuksena narisemaan ja napsumaan kuin paappan kiikkustuoli ja rohisemaan rattia käännellessä, oli aika napsutella Aeromotorsille tilaus ja ryhtyä hommiin. Rohina kuului tietysti kääntölaakereista ja narinan syyksi paljastui ulkoholkista irronneet puslien vulkanoinnit. Lankulle konsultaatiopuhelu kakkoskoppaisten takajousten vaihdosta ja hommiin, sieltähän ne vanhat osat ulostautuivat;

Suuntasin itse kulmat rullamitalla ja vanerinpalasilla että auton sai takaisin ajoon, käytin sitten Vianorin käsittelyssä vielä;

Sitten se vuosihuollon viimeinen osa eli auton ulkonäkö - 100tkm matkalla ostettaessa autossa ollut ulkonäkö oli kärsinyt aikalailla, autolla kun on varsin värikäs historia pusujen suhteen ja katto on auton ainoa maalaamaton paneeli.
Nämä korjaukset sitten tässä vuosien saatossa ovat näyttäneet luontonsa ja maali lähti hiljakseen hilseilemään irti eri puolilta koria, uusittu takapuskuri näytti omaan silmään siltä että tehdasuutta pohjamaalissa ollutta takapuskuria ei ole edes ehditty karhentaa.
Sitten tietysti iän ja historiastaan johtuvat ruosteefektit alkoivat löytää tiensä mun silmiin. Plus 2016 hankittuihin vilkku-umpioihin alkoi ilmestymään koskeutta, porkkanaparkit halkesivat kun alussa oli väärät polttimot ja toinen etusumarikin sai jonkin kopsun ja lasi halkesi.
No eihän tämän arvoista käyttöautoa nyt mihinkään maalaamoon kannata viedä, joten oli hyvä tilaisuus kokeilla uraa automaalarina

Eipä siis muuta kuin maalia tilauksen, laadukas ruisku työkaverilta lainaan, härkää sarvista ja korin purkuun;



Hiontaa ja pohjia pari iltaa ja sitten värimassaa niskaan;



Sitten värimassan kuivuttua auton uudelleenmaskaus, vanhan lakkapinnan karhennus puuttuvilta osin ja lakka päälle;



Piestyn näköiset mustat muoviosat/korostukset saivat myönsä käsittelyn pintaansa, T-5R:stä tutulla reseptillä, saa nähdä mikä on kesto käyttöautossa;

Sittenpä vaan autosta suojat pois ja auto kasaan uusilla pisteosilla, esim. parkit vaihtuivat nyt samalla kirkkaiksi;


Ja sellainenhan siittä nyt sitten tuli;

Sanoisin että aika hyvä noin ensimmäiseksi autonmaalausharjoitukseksi, aplaria ainakin vähemmän kuin ammattilaisen ruiskimana.
Toki tallissa maalattuna roskia on pinnassa lattian kastelusta huolimatta ja ison lietson poistopuhallus ei ihan riittänyt poistamaan kaikkea lakkasumua tallista niin sen tietää että vaakapinnoille sitä päätyi. Myös pohjissa oikominen näkyy lopputuloksessa mutta tässä autossa en anna sen häiritä. Myös pari paikka olisi voinut maalata toisinkin, saatan tehdä uusiksi jos oikein yöunet menee virheitä ajatellessa

Mutta seuraavaksi sitten vähän vesihiontaa ja myllyä perään niin kelpaa taas hetken ajella Pappadieselillä
