RallyBaron  Samppasport

V60 D3 Diesel vm 2012 , Ilmoittelee silloin tällöin Heikko akku

  • 5 Vastauksia
  • 14634 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa balderis

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Terve!

Antaa tuota ilmoitusta silloin tällöin ja varsinkin jos menen webaston asetuksiin ja pitäisi kokeilla
laittaa lisälämmitin päälle. Kummastako akusta tuo ilmoitus tulee, käynnistysakku ja apuakku?
Käynnistysakku näyttää olevan alkuperäinen.

Voiko tuon käynnistysakun vaihtaa itse eli ei muuta kuin vanha irti ja uusi Exiden akku tilalle? Pitääkö huomioida joitain?

Entä mihin käytetään tuota apuakkua ja voiko sen vaihtaa itse? Luin jostain että sen asennus olisi syytä teettää Volvo korjaamolla?

Pikaista vastausta toivoin

Poissa mushinico

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • www.vrcf.fi
Käynnistysakku on se akku, joka vaikuttaa webastoon. apuakku on star-stop-järjestelmään. Akun voi vaihtaa itse, mutta en ole varma pitääkö järjestelmästä kuittauttaa / nollauttaa jännite/varausvahdit. Itse vaihdatin muutama kk sitten Volvolla ja siellä kysyin ja sanoivat että pitäisi koneella kuitata vaihto. Ikkunat on koodattava uudelleen, jotta automatiikka toimii. Tämä taisi olla ihan vain yksitellen ajamalla ikkuna alas, ylös ja nappi pohjassa yläasennossa.

Akkujen on syytä olla sitten AGM-akkuja, kuten ovat s&s autossa orkkiksetkin.

Niin ja tarkista vielä, että onko akun kengät kunnolla kiinni, mutta akku se voi olla mikäli ikää löytyy jo useita vuosia.
« Viimeksi muokattu: 14.11.2016, 01:12:39 kirjoittanut mushinico »
V60 D5 AWD 2014 R-Design (+Polestar)

Poissa balderis

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vaihdettu akku Motonetissä niin että sähköt pysyi päällä. Edelleen ilmoitteli tuota heikko akku. Käyty parin päivän päästä Volvokorjaamossa jossa kuittaisivat järjestelmään uuden akun vaihdetuksi
--> start/stop alkoi toimimaan
--> webaston sai päälle
--> ilmoitus hävisi

Eli ei onnistu akun vaihtokaan enää ilman korjaamolla käyntiä

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2903
Eli ei onnistu akun vaihtokaan enää ilman korjaamolla käyntiä
Akun vaihto onnistuu edelleen omatoimisesti. Akkuvahti nollautuu, kun akku on irti vähän aikaa. Saahan sen softallakin nollata, jos haluaa...
Haittapuolena ilman apuvirtaa vaihdossa on, että kellon joutuu laittamaan aikaan  :2funny:
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa JPN_V70D3OR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • www.vrcf.fi
Akun vaihto onnistuu edelleen omatoimisesti. Akkuvahti nollautuu, kun akku on irti vähän aikaa. Saahan sen softallakin nollata, jos haluaa...
Haittapuolena ilman apuvirtaa vaihdossa on, että kellon joutuu laittamaan aikaan  :2funny:
Alkuper. akku antautui 6.5v jälkeen, webasto on käytössä talviaikaan päivittäin. Sitten talven S/S ei ole 'häirinnyt' (eli sammuttanut autoa), kuin satunnaisesti, mutta nyt alkoi tulla 'Akku huono' ilmoituksia aina parkissa ollessa.

Otin suunnan Blingtemaan, mukana 10mm hylsy & jatkovarrella varustettu räikkä. Pysäytin auton ja avasin konepellin raolleen valmiiksi, että auton virrat tasaantuvat (+5min). Hyllystä uusi '80-700' AGM/70Ah akku auton viereen.

0. Akkun vaihtamiseksi pitää poistaa muovikansi, neljä painiketta ja tuliseinän kumilista, jotta saa taemman muovikannen irti (muovinen ristipää ruuvi)
1. Akun '+' -kengästä ohut johto (10mm mutteri) irti
2. Akun '-' -kengästä pieni liitin irti, jolloin ko. kaapelin voi siirtää syrjään, punaisessa nostamalla kaapelissa oleva pidäke.
3. Akun takareunasta huohotusputki irti
4. '-' -kaapeli akusta irti
5. '+' -kaapeli akusta irti
6. Akku on kiinni alakulmasta raudalla, jossa on 10mm pultti n. 10cm päässä etureunasta. '+' -kaapelia nostamalla pääsee pulttiin käsiksi.
7. Kun akkukaapelit on saatu edestä ja kiinnitysrauta irti akun voi nostaa pois

Kasaaminen päinvastaisessa järjestyksessä. (Wanhasta akusta voi vielä siirtää '+' -päädyn huohottimen tulpan uuteen akkuun, ainakin ostamassani oli kummatkin reiät avoimia.)

Wanhasta akusta pääsee eroon kantamalla se Blingteman as.palvelutiskille, siksi tein vaihdon heti myymälän pihalla.

Kuten 'hessu80' mainitsi kellon aika nollautuu, mutta muut asetukset pysyivät muuttumattomina. Kärry tulille, ei herjoja ja S/S aktivoitui heti ensimmäisessä pysähtyksessä. Ikkunat pitää asettaa pitämällä ylöspäin nappulaa muutama sekuntti.
« Viimeksi muokattu: 16.07.2019, 21:11:25 kirjoittanut JPN_V70D3OR »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Niissä autoissa joissa VOC niin kello ottanee aikansa palvelimelta tai verkosta. Ainakin luulen niin. Jokatapauksessa XC60 kello pysyi ajassa
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Kulkukoira  Proturbo