Suositellut liikkeet jo löytyykin, mutta tänne omia kokemuksia auto
liikkeiden toiminnasta, jotka eivät kehuja kaipaa.
Kohde: V70 2.0T 2000 (vm.2001), 243tkm mittarissa.
Liike: Autoriihi OY
Nettiautosta bongattu auto nosti kiinnostuksen, joten soitin myyjälle. Myyjä kehuskeli kovasti auton hyvää kuntoa jne jne. Ainoaksi negatiiviseksi asiaksi kertoi jakopään olevan vaihtokunnossa. Oma 960 kelpasi vaihdossa, ja alustavasti sovimme välirahasta.
Seuraavana päivänä käänsin nokkani kohti Riihimäkeä, johon päästessäni aloin tutkia kohdetta.
Ensimmäiseksi iski silmään aikas rujo ulkokuori. Pientä painaumaa, ja naarmua löytyi selvästi, mutta nämähän eivät ole negatiivisia asioita, joista pitäisi ostajalle puhelimessa mainita?
Otin auton koeajolle, ja ajossa en huomannut mitään huolestuttavaa. Ainoastaan kuskin peili ei toiminut, mutta muuten varusteet ja moottori tuntui toimivan nätisti.
Auto takaisin liikeen pihaan, ja vääntö hinnasta alkoi. Sain tingittyä hieman tuon peilin takia, ja kaupat tehtiin.
Tässä kohtaa kävi mielessä, että tämähän meni hyvin.. Mutta toisin kävikin..!
Lähdin ajamaan kohti kotia, ja 5km ajomatkan päässä syttyi moottorin vikavalo. Soitto myyjälle, joka sanoi, että hyvin yleistä, kun autoja liikutellaan lyhyitä matkoja (sisälle --> pihalle jne.). Sovimme, että vien auton nollattavaksi paikalliseen huoltamoon. 150km päässä syttyi sitten seuraava valo, oranssi kolmio. Nyt iski jo huolestus.
Seuraavana päivänä vein auton keskusautohalliin, jossa pyysin lukemaan vikakoodit. Auto jäi sinne, sillä kiirettä tuntui korjaajilla riittävän. Neljältä soi puhelin, ja korjaaja kertoo uutiset. "Kaasuläppä, nokka-akselin säätöventtiili, ahtopaineen säätöventtiili, ABS-yksikkö, lambda, ulkolämpöanturi ja hälytin antavat koodia"

Hinta-arvio korjauksille alustavasti 3000-4000€. Seuraavaksi soitto liikkeeseen, jossa myyjä ei ollut paikalla, mutta sovimme, että lähetän kirjallisen reklamaation spostilla. Reklamaatio lähti menemään (kuluttajaneuvonnan sivuilta lainattu pohja).
Kaksi viikkoa kului, ja kymmenen soittokerran (joihin vastattiin kerran) jälkeen otin yhteyden kuluttaja-asiamieheen.
Nyt kahden viikon taistelun (ostaja/kuluttaja-asiamies vs. myyjä) jälkeen lopputulos on vieläkin täysin auki. Myyjä ilmoittaa, että auton ollessa 10v vanha, ovat nuo kaikki viat seurausta normaalista kulumisesti, eli eivät korvaa mitään.
Myyjä myös väittää antaneensa mulle 690€ alennusta, joka korvaisi osan korjauksista. Itselleni taas kerrottiin, että 690€ merkittäisiin alennuksiin, jotta vaihtoauton kanssa ei mene kirjanpito sekaisin, ja jotain muutakin vielä selitti (=lue valehteli)

Seuraavaksi asia menossa kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi, joka kestääkin sitten hieman kauemmin.
Korjaamolla myös selvisi, että katsastusmies on tainnut olla joku vanha saunakaveri.. Juuri saadussa leimassa ei ole mitään merkintää, mutta keskusautohallin korjaajalta tuli huomautus seuraavista: etujarruletku O+V lähes poikki, etujarrulevy O+V aivan loppu, raidetankojen sisänivelet O+V loppu, alatukivarsien molemmat puslat loppu O+V, turbon öljynpaluu vuotaa, öljyproppu vuotaa

Hienoa oli ostaa auto, ajaa sillä 150km "ilman vikoja", ja seuraavaksi ruvettava säästämään (todella helppoa opiskelijana) rahaa korjauksiin, jotka maksavat lähes puolet auton ostohinnasta

Jokainen sitten voi itse päätellä, että miksi en lisännyt liikettä suositeltujen liikkeiden topiciin..