Elekma  Autoracing

XC70 II D4 AWD Classic Summum (-15) kulutus ja siihen vaikuttaminen

  • 14 Vastauksia
  • 5002 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa msikkila

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Aloitellaas löpökeskustelua, vastaavaa ei löytynyt.

Mihin kulutuksiin porukka pääsee näillä uusilla XC70:llä?
Mulle auto tuli reilu pari viikkoa sitte ruotsista.

Hieman negatiivinen yllätys tuo kulutus, kun vanhassa V50:sessäkin oli paljon pienempi. Noh onhan kyllä ihan eri auto... :)

-keskikulutus maantieajossa kesärajoituksilla 7-8l (moottoritie/normi maantie jakautuminen vaikuttaa)
-keskikulutus talvirajoituksilla 6l (+)
-"aavikkovaihde" silmässä muita peesaillen pienillä teillä voi päästä johonkin 5,8l kulutukseen

Autossa on lisälämmitin joka matka-ajossa pois päältä. Renkaat 235/55/18.
Lähellekkään Volvon ilmoittamia lukemia minä en pääse ja tuskin kukaan muukaan?

Onkos kulutuksen kanssa mitään tehtävissä? Autoa en nyt ole kuitenkaan vaihtamassa :D
Optimoinneista  Polestar yms. lukaisin jo, mutta miten onko niillä miten vaikutusta kulutukseen?

-Make

Poissa Maxxxed

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5369
  • T5 R-Design
    • Teemu Lehtisaari Photography
Oliko sun V50 neliveto myös?

Joka tapauksessa.. Itsellä tulee äkkiä mieleen.

Ton kokoisella renkaalla on jo vierintävastusta jonkun verran ja auto ei ole kevyt.

* Rengaspaine
* Kuvio, rengastyyppi
* Rengaskoko
* Huollot?
* Ajoprofiili, tää on tapauskohtainen, kenelläkään oo samanlaista profiilia kuin toisella.

On todella paljon seikkoja jotka vaikuttaa kulutukseen.

Itsellä on -06/10 V70 2.5T Aut. Ja kesällä oli 235/35R19 kumit, kulutus pyöri sekalaista siinä 10.9 - 11.3L /100km nyt talvirenkaina on 225/40R18 nastat ja sekalainen kulutus on about 9.3 - 10.2L /100km.

Kesällä paineet oli n. 2.8bar ja nyt 2.2bar


Paikalla paku97

  • :hello:
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2239
  • www.vrcf.fi
...ajotietokonee vai todellinen kulutus :-\
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -03

Poissa Mepi

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 400
  • www.vrcf.fi
Onko sun V70 vielä 5 sylinterinen vai uusi 4 sylinterinen (jotenkin muistelen että V70 AWD olisi aina vanhalla viisimukisella)
VW Golf VII 2016 1.4TSI DSG 125hp —> 160hp
Toyota Proace 2016 2.0HDi 122hp —> +200hp
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 10024
Onko sun V70 vielä 5 sylinterinen vai uusi 4 sylinterinen (jotenkin muistelen että V70 AWD olisi aina vanhalla viisimukisella)
on viisipyttyinen. Tuo on softalla kuristettu D5. Tuossa on paljo isompi ilmanvastus kuin V50 mallissa. Lisäksi muutenkin raskaampi auto eikä neliveto auta. Yks mitä tekisn itse, laittaisin softaa sisään. Polestarin softalla tuon saa D5:sta vastaavaksi, muilla sitten vielä paremmaksi.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Oma kokemus XC70 vm 2012 kulutuksista on juuri sama kuin olet mittaillut. Ajoin omallani 130tkm. 215hp D5 AWD ilman ohjelmointia.

Vertailu etuveto V50 ei ole reilu :)
« Viimeksi muokattu: 14.11.2016, 20:40:39 kirjoittanut Stinger »
Tesla S75D '17

Poissa msikkila

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vertailu viiskymppiseen ei tosiaan ehkä järkevää kun pikkasen eri auto :D

Nelivedolla ei juurikaan vaikutusta kulutukseen kun on Haldex eli ajossa etuset vetää, olenko ymmärtänyt väärin??

Tää on iso auto isolla I:llä. Käytettävyys ja tilat on isoa plussaa perhekäytössä!
Takapakkia tulee sitten ilmanvastuksessa/massassa ja sitä kautta kulutuksessa.

Ajotietokoneen kulutus näyttää mielestäni aikalailla todellista kulutusta. Pitäisi oikeastaan laskea. Ajo-km takana vielä vähän.
Paljon todellisempi kulutus tässä, kuin V50 ajotietokone näytti. V50 muistaakseni jätti jotenkin kaupunkiajon pois kulutuksesta...

Onko kellään heittää yhtään lukemaa tai "mutua"  siitä paljonko optimoinnilla on saatu kulutusta alas?
Eri malleista löytyy tietoa rutkasti mutta kiinnostaisi tieto nimenomaan Xc70 ja tää moottori...

Asiasta toiseen:
Huomasin yhtenä päivänä että sähkötakaluukun moottori nosti luukun heikosti ylös ja ei tahtonut pysyä ylhäällä kun luukkuun oli pöllynnyt lunta
ehkä muutamia kiloja.
Onko sähkömoottori noin heikko vai jotakin häikkää tiedossa?
Lisäksi toinen kysymys siitä että onko takaluukku kääpiöille tehty kun yläasennossakin alle ei tahdo mahtua?
« Viimeksi muokattu: 17.11.2016, 10:57:09 kirjoittanut msikkila »

Poissa v-femtio

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
V50 muistaakseni jätti jotenkin kaupunkiajon pois kulutuksesta...

Miten tuo olisi edes mahdollista? Kyllä se aika tarkalleen paikkansa pitää.

Tuon voi osimoilleen laskea V50 verrattuna että:
- 70-sarja +1l
- XC-malli +1l
- AWD +1l
- automaatti? +1l

Jos V50 vie 5 litraa, niin XC70 9 litraa. :)

Poissa Bawuka

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 539
  • www.vrcf.fi
Vertailu viiskymppiseen ei tosiaan ehkä järkevää kun pikkasen eri auto :D

Nelivedolla ei juurikaan vaikutusta kulutukseen kun on Haldex eli ajossa etuset vetää, olenko ymmärtänyt väärin??

Tää on iso auto isolla I:llä. Käytettävyys ja tilat on isoa plussaa perhekäytössä!
Takapakkia tulee sitten ilmanvastuksessa/massassa ja sitä kautta kulutuksessa.

Ajotietokoneen kulutus näyttää mielestäni aikalailla todellista kulutusta. Pitäisi oikeastaan laskea. Ajo-km takana vielä vähän.
Paljon todellisempi kulutus tässä, kuin V50 ajotietokone näytti. V50 muistaakseni jätti jotenkin kaupunkiajon pois kulutuksesta...

Onko kellään heittää yhtään lukemaa tai "mutua"  siitä paljonko optimoinnilla on saatu kulutusta alas?
Eri malleista löytyy tietoa rutkasti mutta kiinnostaisi tieto nimenomaan Xc70 ja tää moottori...

Asiasta toiseen:
Huomasin yhtenä päivänä että sähkötakaluukun moottori nosti luukun heikosti ylös ja ei tahtonut pysyä ylhäällä kun luukkuun oli pöllynnyt lunta
ehkä muutamia kiloja.
Onko sähkömoottori noin heikko vai jotakin häikkää tiedossa?
Lisäksi toinen kysymys siitä että onko takaluukku kääpiöille tehty kun yläasennossakin alle ei tahdo mahtua?

Kaikki tassut ovat mukana kiihdytyksessä tarpeen mukaan. Pitävälläkin pinnalla takaset vetää tietääkseni kaasupolkimen asennon mukaan. Tasaisessa ajossa suhde on 95/5.
« Viimeksi muokattu: 17.11.2016, 13:21:03 kirjoittanut Bawuka »
-18 MB A200 A Progressive & -16 Renault Clio GTLine 
Ex -17 S60 D4 AWD R-Design "Polestar", -14 V60 D4A Ocean Race, -13 V60 D5 R-Design "Polestar", -11 V60 D5A Summum, -10 Honda Civic Type-R CW, -08 Honda Accord 2.4 Type-S, -05 Toyota Avensis 2.0 Wagon Technical, -05 Toyota Corolla 1.8 T-Sport jne..........

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 551
  • Entinen Volvoilija
Miten tuo olisi edes mahdollista? Kyllä se aika tarkalleen paikkansa pitää.

Tuon voi osimoilleen laskea V50 verrattuna että:
- 70-sarja +1l
- XC-malli +1l
- AWD +1l
- automaatti? +1l

Jos V50 vie 5 litraa, niin XC70 9 litraa. :)
Tää vois pitää paikkansa bensakoneella mutta ei dieselillä.
Omani menee noin  9,5 -10  pintaan seka-ajossa 50/50 (keskkulutus)
maantiellä 7,5-8
kaupungissa 10-11.
Omani AWD 2,5T aut bensa
Kylä dieselin pitäis mennä tuonne 6-7 väliin sekaajossa.
Sen verran viel että kumpin on kyseessä  XC70 II  -2007  vai XC70 III 2015?
Otsikon mukaista ei taida olla.
http://www.auto-data.net/fi/?f=showSubModel&modeli_id=933
« Viimeksi muokattu: 17.11.2016, 13:25:12 kirjoittanut Raid »
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 10024
Tää vois pitää paikkansa bensakoneella mutta ei dieselillä.
Omani menee noin  9,5 -10  pintaan seka-ajossa 50/50 (keskkulutus)
maantiellä 7,5-8
kaupungissa 10-11.
Omani AWD 2,5T aut bensa
Kylä dieselin pitäis mennä tuonne 6-7 väliin sekaajossa.
Sen verran viel että kumpin on kyseessä  XC70 II  -2007  vai XC70 III 2015?
Otsikon mukaista ei taida olla.
http://www.auto-data.net/fi/?f=showSubModel&modeli_id=933
Vähällä menee sinulla. Oma edellinen oli S60 2.5T etuveto. Sekalaisessa ajossa Oulussa se vei 10-11. Pelkässä keskusta pyörityksessä vielä enemmän. Samassa ajossa missä S60 vei 10-11, S80 D5 AWD vie reilu 8l. Just luin uudesta S90 D4 mallista TM:stä. Se vei etuvetona niiden koeajossa sekalaisessa ajossa tuon 6-7
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD

Poissa Modifier

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 751
  • V90 D3 AWD R-Design -18
Mun vanha V70 2.5T vei AWD mallina saman kun Ribbellä etuveto. Ei näissä taida tuo neliveto pelkästään hirveitä näkyä kulutuksessa. Tuo S90:n kulutuskin tuntuu olevan linjassa omaan jossa sama kone. Tuosta alta pääsee näkemään vähän haitaria missä on pyöritty kulutuksen osalta nyt 12800km matkalla.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 10024
Mun vanha V70 2.5T vei AWD mallina saman kun Ribbellä etuveto. Ei näissä taida tuo neliveto pelkästään hirveitä näkyä kulutuksessa. Tuo S90:n kulutuskin tuntuu olevan linjassa omaan jossa sama kone. Tuosta alta pääsee näkemään vähän haitaria missä on pyöritty kulutuksen osalta nyt 12800km matkalla.
Itsellä on ajotyyli aika raskas :D. Etuvedossa kesärenkaat oli vaihtokunnossa 25tkm jälkeen :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD

Poissa Modifier

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 751
  • V90 D3 AWD R-Design -18
Itsellä on ajotyyli aika raskas :D. Etuvedossa kesärenkaat oli vaihtokunnossa 25tkm jälkeen :)
Joo tuolla on toki oma osuutensa asiaan  :)

79745km tuli näköjään tuolla ajettua ja pienin matkalla saatu kulutus oli 7.8 ja isoin 14.4L/100km.

Poissa HeinoPasi

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Tuli hommattua XC70 D4 AWD -14 (2.4) 133kw

Kulutuksen ja tehon optimointi on käynyt heti mielessä. Miten auton tekniikka kestää lastutusta/ohjelmointia? Jos löytyisi kokemuksia suosituksia eri pajoista, joissa ohjelmointeja tehdään..

Sain koekäyttöön KCR:n "pulikan" ja antoihan tuo vähän menohaluja. Kulutuksen seuranta jäi vähän toisarvoiseksi. Pyörittelin boxilla n. 400km. Ajotietokoneen mukaan matka-ajossa kulutus boxilla oli aika lähellä valmistajan lukemia 90km/h keskinopeudella, 100km/h nopeudella oli jo merkittävä nousu kulutukseen.


 

Futurez  Proturbo