V70/D3 MY12 seisoi tuossa pari päivää -27- -34C, kun yritin -31C houkutella Webaa käyntiin hetken kuluttua pöristyään herjasi virransäästötilan sammuttaneen laitteen. Alkaako akku olla vainaa, vai onko normitoimimattomuutta?
Kone kyllä lähti käyntiin, mutta hirvitti. Autostartti sahasi varmaan 20s, aina välillä kierroslukumittari hieman pomppasi, mutta startti vain jatkoi jauhamista. Sitten parin sekunnin käynnin tasautumisen jälkeen jäi nätisti käymään. Mielummin olisin kyllä weballa ensin hieman lämmittänyt.
Sama homma täälläkin tänään. Aamulla ei saanu webastoa päälle, starttasin autoa ja 10sek jälkeen alkoi hirvittämään ja pysäytin starttauksen.
Kytkin kiinteän calixin akkulaturin (5A) päälle. Parinkaan tunnin latauksen jälkeen ei webasto lähtenyt käyntiin. Samaa valittu ajotietokone.
Noin kolmen tunnin latauksen jälkeen ja pakkasen pudottua entisestään uskalsin startata auton ja laakista käyntiin, mutta webastoa en saanut esilämmitykselle nytkään, Lähti kyllä kun auto käynnistyi.
Annoin auton lämmetä tyhjäkäynnillä ja kävin lenkin heittämässä. Ajoin auton lämpimään talliin ja akku lataukseen. Vielä tallissa kun käytti virtoja päällä, niin valitteli huonoa akkua!!
Kaippa tuo agm-akku kestää sen että välillä käy tyhjänäki jne. Semmonenkin tuli mieleen ettei tuolla ylläpitolaturilla taida pakkasilla tehdä kylmään akkuun mitään ihmeitä. Akun pitää olla plussan puolella että ottaa kunnolla virtaa vastaa. Eli akkulämmitin olisi kovasana. Toki jos muistaa aina laittaa ajon jälkeen laturin päälle, niin voi saada moottoritilan lämmittämään akkuun jonkin verran latausta.