Race.fi  TamCar

TAK: Volvo 960 T5

  • 174 Vastauksia
  • 44205 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Tico

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T5
« Vastaus #165 : 29.06.2019, 22:11:08 »
Uudet johdot vedetty 2.5mm2 kaapelilla ja välissä päärele ja kytkin. Pieni jännitehäviö ei pitäisi noin radikaalisti laskea pumpun tuottoa. Vaihdan alkuun bensansuodattimen, kun se taitaa olla 400tkm ajettu  ::) Ja nippusiteet ei kuulemma kestä, niin pitää vaihtaa se letkuklemmariin jossain välissä

Vakio nokat ja kansi. Yllättävän paljon noillakin sai perusmoottoritehoa  ??? heti kun syy bensansaantiin löytyy niin mennään se 500hv rikkomaan  ;D

Pähkäilin samojen ongelmien kanssa oman 960:n kanssa. Veditkö piuhat tankkilaitteelle vai pumpulle tankkiin asti? 

Kannattaa mitata pumpun todellinen tuotto paluulinjasta bp säätimen jälkeen. Itse koin suuren pettymyksen AEM 320lph pumpun kanssa. 4 bar paineella tuotto oli luokkaa 160-170 litraa tunnissa, akun jännitteen ollessa ~14 volttia. Nyt se toimii siirtopumppuna biltsun 044 kopiolle ja bensaa riittää.
960 -95 D5252T+ AW30/43, 960 -95 B6254F+M90, 960 -96 B6284T + AW30/43, V70 -08 D5244T5+TF-80SC, KTM 250 SX-F -06

Poissa Jode

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • TAK ry pj 2019
Vs: TAK: Volvo 960 T5
« Vastaus #166 : 01.07.2019, 09:48:41 »
Pähkäilin samojen ongelmien kanssa oman 960:n kanssa. Veditkö piuhat tankkilaitteelle vai pumpulle tankkiin asti? 

Kannattaa mitata pumpun todellinen tuotto paluulinjasta bp säätimen jälkeen. Itse koin suuren pettymyksen AEM 320lph pumpun kanssa. 4 bar paineella tuotto oli luokkaa 160-170 litraa tunnissa, akun jännitteen ollessa ~14 volttia. Nyt se toimii siirtopumppuna biltsun 044 kopiolle ja bensaa riittää.

No jo on  ??? ja joo vedin oman piuhan siihen takaluukussa olevaan liittimeen asti ja sitten pumpun omat johdot oli muistaakseni 1.5mm2 kaapelilla. Saa nähdä joutuuko itsekkin laskeskelemaan pumpun tuottoa  ::)
TAK: Teekkarien Autokerho ry

960 T5
V70 Mk2 B5244S

Poissa Jode

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • TAK ry pj 2019
Vs: TAK: Volvo 960 T5
« Vastaus #167 : 01.07.2019, 10:06:28 »
Pitää koittaa sitten pommittaa vaan tuota classicia  :buck2: ja slamitilta kysyin, niin vastaus oli, että sopivuustodistuksen saa tehdä vain sellainen yritys, joka maahantuo kyseisiä iskareita. Nuo on Gaz GP8-5463 ja ainakin rallyrace tekee samaa alustaa tähän koriin. Eli sieltä seuraavaksi kysymään, jos noista ei nappaa  ::) Sen ainakin tiedän, että rallyracen alustoihin saa sopivuustodistukset, mutta eri asia suostuuko kirjoittamaan muiden tekemään alustaan  :D Jatkossa ostan kaiken sieltä, kun tuntuu olevan helpompaa  ::)

Soitin tänään rallyracelle, niin sieltä saa 960 alustaa, mutta ilman todistuksia. Vaikeeksi tuntuu menevän tämän alustan kanssa  :'(
TAK: Teekkarien Autokerho ry

960 T5
V70 Mk2 B5244S

Poissa Jode

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • TAK ry pj 2019
Vs: TAK: Volvo 960 T5
« Vastaus #168 : 05.07.2019, 08:40:29 »
Kai se on pakko nöyrtyä ja laittaa leimalle vakio alusta. Jatkossa noi takapään coilit olisi siis lehtijousen kaverina.

Eli jos jollain on myytävänä 960 etutolpat, lehtijousi, lehtijousen kiinnikkeet sekä taakse iskarit, niin voisin ne ostaa pois. Tyhmänä myin jo kaikki omat romut pois  :idiot2: Ainoa mikä pelottaa, on se että mahtuuko se lehtijousi kaveriksi tuon bmw murikan kanssa  ::) Boostilla oli mahtunut, mutta omaa perää kun katsoo niin voi tehdä tiukkaa.

EDIT: Kaikki ostettu ja vakio alusta jumpattu paikoilleen  :)
« Viimeksi muokattu: 08.07.2019, 08:41:41 kirjoittanut Jode »
TAK: Teekkarien Autokerho ry

960 T5
V70 Mk2 B5244S

Poissa Jode

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • TAK ry pj 2019
Vs: TAK: Volvo 960 T5
« Vastaus #169 : 24.07.2019, 12:13:51 »
Vajaa pari viikkoa sitten tuli leimattua auto. Prosentteja taisi olla nyt 21 ja otteeseen lisättiin ahdin, vaihteisto sekä muutos viinalle.

Jos joltain löytyy lappuja GAZin alustaan, niin semmoiselle olisi vielä tarve, että saa myös alustan joskus muutoskatsastettua  ::)

Viikonloppuna voisi tutkia tuota bensapuolen saanti ongelmaa, jotta päästäisiin uusiksi penkkiin  :)
TAK: Teekkarien Autokerho ry

960 T5
V70 Mk2 B5244S

Poissa Jode

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • TAK ry pj 2019
Vs: TAK: Volvo 960 T5
« Vastaus #170 : 28.07.2019, 19:29:28 »
Vaihdoin viikonloppuna bensansuodattimen ja edelleen veti ylhäällä laihalle.

No aattelin sitten vähän mittailla jos vika oli sittenkin sähköissä. Virrat päälle ja pumppu pyörimään. Akulla jännite 11.9V ja pumpulla 8.89V. Eli ei ihme, että ei tule soppaa  :2funny: Olin joskus aikoinaan vetänyt sen 1 neliön kaapelilla  ::) Nyt vedetty uusiksi 2.5 neliön kaapelilla sulakeboksilta asti ja jännitehäviötä käynnissä ollessa luokkaa 1 voltti. Toimii ainakin paremmin, mutta vielä kovemmilla vedoilla karka afr 14 tienoille  ??? Seuraavaksi tutkin sähköjä lisää ja ihmettelen jännitehäviöitä.  Olen joitain syöttöjä vetänyt turhan ohuilla kaapeleilla ja niistä johtuu erinäköisiä ilmiöitä. Esimerkiksi aikaisemmin, kun laittoi flektin päälle niin akun jännite romahti reilusti ja se sekoitti megan, PLX:n, sekä öljynpainemittarin. Tuon bensapumpun kaapelin uusimisella nuokin ilmiöt pienenivät merkittävästi. Flekti on siis releohjattu ja mahdollisimman lyhyillä 2.5mm kaapeleilla.
TAK: Teekkarien Autokerho ry

960 T5
V70 Mk2 B5244S

Paikalla Tico

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T5
« Vastaus #171 : 28.07.2019, 20:41:30 »
Vaihdoin viikonloppuna bensansuodattimen ja edelleen veti ylhäällä laihalle.

No aattelin sitten vähän mittailla jos vika oli sittenkin sähköissä. Virrat päälle ja pumppu pyörimään. Akulla jännite 11.9V ja pumpulla 8.89V. Eli ei ihme, että ei tule soppaa  :2funny: Olin joskus aikoinaan vetänyt sen 1 neliön kaapelilla  ::) Nyt vedetty uusiksi 2.5 neliön kaapelilla sulakeboksilta asti ja jännitehäviötä käynnissä ollessa luokkaa 1 voltti. Toimii ainakin paremmin, mutta vielä kovemmilla vedoilla karka afr 14 tienoille  ??? Seuraavaksi tutkin sähköjä lisää ja ihmettelen jännitehäviöitä.  Olen joitain syöttöjä vetänyt turhan ohuilla kaapeleilla ja niistä johtuu erinäköisiä ilmiöitä. Esimerkiksi aikaisemmin, kun laittoi flektin päälle niin akun jännite romahti reilusti ja se sekoitti megan, PLX:n, sekä öljynpainemittarin. Tuon bensapumpun kaapelin uusimisella nuokin ilmiöt pienenivät merkittävästi. Flekti on siis releohjattu ja mahdollisimman lyhyillä 2.5mm kaapeleilla.

Mulla on ulkoselle pumpulle 6mm2 johdoilla ja 120A tehoreleellä häviöt luokkaa puoli volttia 5 metrin johdolla. Kunnon releistyksellä ja johdotuksella saa ihmeitä aikaan.
960 -95 D5252T+ AW30/43, 960 -95 B6254F+M90, 960 -96 B6284T + AW30/43, V70 -08 D5244T5+TF-80SC, KTM 250 SX-F -06

Poissa Jode

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • TAK ry pj 2019
Vs: TAK: Volvo 960 T5
« Vastaus #172 : 08.08.2019, 07:11:56 »
Vedin pumpulle 6mm2 kaapelilla koko linjan ja tuntuu pelaavan nyt ihan ok. Penkityksessä toimii 1.75 bar asti hyvin, mutta edelleen loppuu kakku  ::) Tällä kertaa vika on mitä luultavimmin bensalinjassa. Vakio kun nyt on vain 6mm sisähalkaisijalla. Mitään vinkkejä miten tuo tulopuoli kannattaa toteuttaa? Letkua, terästä vai kupariputkea?

Näillä kuitenkin saatiin lukemiksi 453hv / 529nm renkailta, eli konetehoa noin 530hv. Lukema on hyvä siihen nähden, että moottori on veivejä lukuun ottamatta vakio. Perusmoottoritehoa siis kiitettävät 194hv omien laskujen mukaan :)
TAK: Teekkarien Autokerho ry

960 T5
V70 Mk2 B5244S

Poissa Bansku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 90
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T5
« Vastaus #173 : 08.08.2019, 20:30:50 »
6mm sisäreiällä olevalla vakiolinjalla toisen merkkisessä penkitetty pitkästi yli 700hv joten ei herkällä saa linjaa jarruttamaan

Poissa Jode

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • TAK ry pj 2019
Vs: TAK: Volvo 960 T5
« Vastaus #174 : 26.08.2019, 10:17:41 »
Ostin tuollaisen Dakota Digitalin SGI-5E signaalimuuntimen, jolla sain nopeusmittarin vihdoinkin toimimaan.  8) Elikkäs alkuperäinen ongelma oli se, että BMW:n murikassa on 9 hampainen kehä, kun taas volvon orkkis on 48 hampainen. Asetukseksi L -> H, signaali ulos OUT3 portista ja kertoimeksi 0.310 niin tuli aika hyvä.



Kovissa vauhdeissa on ollut välillä pientä häiriötä, jolloin nopeus saattaa heitellä 5km/h ylös ja alas oikeasta nopeudesta. Tämäkin varmaan korjautuisi sillä, että kytkisi sekä mittarin puolen signaalimaan ja anturin maan tuohon Dakotan mokkulaan. Nyt siis nopeusanturin maa menee suoraan mittarille ja ainoastaan signaalipuoli käy tuon signaalimuuntimen kautta ja näin ollen anturin maa on kelluva muuntimessa.
TAK: Teekkarien Autokerho ry

960 T5
V70 Mk2 B5244S

 

Autoracing  KL-varaosat