Proturbo  Autodiagnoosi

Etujousien vaihto, auton korkeus nousi 4 cm. Jousen esikiristys?

  • 31 Vastauksia
  • 13329 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa SilSam

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • www.vrcf.fi
V70 D5 2004 -mallisesta Volvostani oli mennyt etujousi poikki. Vein auton korjaamolle etupään jousien vaihtoon ja kun sain auton takaisin, niin etupää on kokolailla 4 cm korkeammalla kuin ennen.

Onko tällainen nousu normaalia vai onko jousien vaihdossa tapahtunut joku virhe? Pitääkö jousi esikiristää tietyn mittaiseksi ennen kuin koko tolppa laitetaan paikallensa?

Lisäksi vasen etutolppa narahtaa kun rattia kääntää hitaassa nopeudessa oikealle äärilaitaansa. Vaihdoin vielä itse pikaiseen yläpään tukilaakerin, mutta narahdus ei poistunut. Yläpään kumit ovat mielestäni ehjät ja alapäässäkin on kumi jousen ja iskarin "lautasen" välissä.

Jos nyt todetaan että jousi olisi pitänyt kiristää kireämmälle, niin senhän voi tehdä moottoritilan kautta mutta sen jälkeen on tehtävä taas nelipyöräsuuntaus kun jousen/iskarin pituus vaikuttaa kulmiin?





Poissa NordicR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 744
    • äRRä
V70 D5 2004 -mallisesta Volvostani oli mennyt etujousi poikki. Vein auton korjaamolle etupään jousien vaihtoon ja kun sain auton takaisin, niin etupää on kokolailla 4 cm korkeammalla kuin ennen.

Onko tällainen nousu normaalia vai onko jousien vaihdossa tapahtunut joku virhe? Pitääkö jousi esikiristää tietyn mittaiseksi ennen kuin koko tolppa laitetaan paikallensa?

Lisäksi vasen etutolppa narahtaa kun rattia kääntää hitaassa nopeudessa oikealle äärilaitaansa. Vaihdoin vielä itse pikaiseen yläpään tukilaakerin, mutta narahdus ei poistunut. Yläpään kumit ovat mielestäni ehjät ja alapäässäkin on kumi jousen ja iskarin "lautasen" välissä.

Jos nyt todetaan että jousi olisi pitänyt kiristää kireämmälle, niin senhän voi tehdä moottoritilan kautta mutta sen jälkeen on tehtävä taas nelipyöräsuuntaus kun jousen/iskarin pituus vaikuttaa kulmiin?
Takajouset kuoleentunu ja "keulii" nyt. Sama käyny joka kerta kun uudet etujouset laittanu.
EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

Poissa SilSam

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • www.vrcf.fi
Takajouset kuoleentunu ja "keulii" nyt. Sama käyny joka kerta kun uudet etujouset laittanu.

Eli myös takapään jouset vaihtoon?

Mulla Nivomatit takana eli mitkä jouset sinne kannattaa laittaa?

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2575
    • VolvoRyhmä@Facebook
Nivomateille tarkoitetut jouset.

Narahdus edessä voi johtua siitä että jousi liikkuu jousilautasessa. Sinne voi laittaa kumivälikkeet jolloin ylimääräiset äänet eliminoituu.
« Viimeksi muokattu: 29.12.2016, 10:07:40 kirjoittanut Juhizz »
VolvoRyhmä@Facebook

V70 D3 Ocean Race -12 & 144 B18A -67

Poissa SilSam

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • www.vrcf.fi
Nivomateille tarkoitetut jouset.

Narahdus edessä voi johtua siitä että jousi liikkuu jousilautasessa. Sinne voi laittaa kumivälikkeet jolloin ylimääräiset äänet eliminoituu.

Mulle suositeltiin myös sitä että voisi laittaa myös normi iskarin jousen jolloin perä nousisi vähän ylöspäin. Perusteluna se että nivomatin jousi tuskin nostaa perää yhtään. En ymmärrä miksi ei nostaisi jos nykyiset ovat väsyneet.

Vaunua vedän ehkä 2000 km kesässä.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8123
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Ensimmäisenä tulee mieleen, että onkohan laitettu vahingossa XC:n jouset. Toinen on se, että onko ennestään ollut madallussarja? Noin suuria korkeusmuutoksia ei ole tullut itsellä vastaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa SilSam

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • www.vrcf.fi
Sen verran että 4 cm oli oma arvioni eikä perustu tarkkaan mittaukseen.

Poissa SilSam

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • www.vrcf.fi



No tässä kuvassahan auto näyttää olevan aika tasan etupään ja takapään suhteen. Onko sitten ennen ollut etupää vaan niin kiinni maassa, että nyt kun on oikeampi asento niin se tuntuu itsestäni vain todella hassulta.

Poissa NordicR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 744
    • äRRä


No tässä kuvassahan auto näyttää olevan aika tasan etupään ja takapään suhteen. Onko sitten ennen ollut etupää vaan niin kiinni maassa, että nyt kun on oikeampi asento niin se tuntuu itsestäni vain todella hassulta.
Ihan normaalilta näyttää  ELK
EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8123
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Niinhän tuo normaalilta näyttää. Kunnossa on jos tasamaalla helmalinja on suorassa tai hitusen etukenossa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa SilSam

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • www.vrcf.fi
Etupyörän keskinavan keskeltä mitaten lokasuojan kaareen 39 cm ja vastaavasti takapäässä karvan alle 40 cm.

Jokatapauksessa huomenna menee vielä uudet nivomatille tarkoitetut jouset takapäähän niin on sekin pää sitten siltä osin huollettu.

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2575
    • VolvoRyhmä@Facebook
Kuvan perusteella tosiaan ihan normaalin näköinen. Olisiko ollut madallusjouset tai katkotut aiemmin.

Nivomatien tilalle voi kyllä vaihtaa normaalit iskarit ja jouset. Uudet nivo-iskarit ovat melko arvokkaita..
VolvoRyhmä@Facebook

V70 D3 Ocean Race -12 & 144 B18A -67

Poissa SilSam

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • www.vrcf.fi
Kuvan perusteella tosiaan ihan normaalin näköinen. Olisiko ollut madallusjouset tai katkotut aiemmin.

Nivomatien tilalle voi kyllä vaihtaa normaalit iskarit ja jouset. Uudet nivo-iskarit ovat melko arvokkaita..

Nivomateja ei ole tarkoitus vaihtaa, vain jouset. Harkitsin että laitanko nivojen jouset vai normijouset joilla saisi hieman jäykkyyttä lisää vaununvetoa ajatellen. Tällä hetkellä olen päätymässä nivojen jousiin mutta aamulla voin jo olla eri mieltä.

Uskon että vanhat etujouset olivat ihan normijouset ja ne olivat vain niin väsyneet. Mitattiin kaverin S60:stä sama mitta eturenkaan keskiöstä lokasuojan kaareen ja se oli 36 cm normi jousilla. En tämän parin päivän kokemuksella pidä mahdottomana 3 - 4 cm nousua uusilla jousilla.

Poissa SilSam

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • www.vrcf.fi
Tarina jatkuu...

Narina etupäästä oli jo jonkin aikaa poissa mutta taas se ilmaantui joten auto nosturille ja asiantuntijan syyniin.

Diagnoosi oli, että jouset ottavat auton sisälokasuojaan kiinni. Joko jouset ovat väärin asennettu tai sitten ne ovat vääriä.

Paikallaan kääntäen näyttäisi siltä, että ylä- ja alapää ei käänny täysin samaan tahtiin jolloin jousen kierre harvenee toiselta reunalta ja vastaavasti toiselta reunalta menee tiheämmäksi. Jousi ei mielestäni istu täysin alalautaseen vaan esimerkiksi lautasen reunan ja jousen väliin mahtuu rengas käännettynä ollessa sormi.

Tiistaina menee purkuun ja katsotaan mistä kiikastaa.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 772
  • www.vrcf.fi
Kääntölaakerit ihan terveessä kunnossa?

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron