V70 D5 2004 -mallisesta Volvostani oli mennyt etujousi poikki. Vein auton korjaamolle etupään jousien vaihtoon ja kun sain auton takaisin, niin etupää on kokolailla 4 cm korkeammalla kuin ennen.
Onko tällainen nousu normaalia vai onko jousien vaihdossa tapahtunut joku virhe? Pitääkö jousi esikiristää tietyn mittaiseksi ennen kuin koko tolppa laitetaan paikallensa?
Lisäksi vasen etutolppa narahtaa kun rattia kääntää hitaassa nopeudessa oikealle äärilaitaansa. Vaihdoin vielä itse pikaiseen yläpään tukilaakerin, mutta narahdus ei poistunut. Yläpään kumit ovat mielestäni ehjät ja alapäässäkin on kumi jousen ja iskarin "lautasen" välissä.
Jos nyt todetaan että jousi olisi pitänyt kiristää kireämmälle, niin senhän voi tehdä moottoritilan kautta mutta sen jälkeen on tehtävä taas nelipyöräsuuntaus kun jousen/iskarin pituus vaikuttaa kulmiin?