Tuossa nettiä lueskelin ja kyselin eräästä automaalifirmastakin ja sanoivat että hyvän lopputuloksen saisi myös sillä että pohjaan laittaisi epoksimaalin päälle kiveniskumassan ja kiveniskumassan päälle pintavärin
onko nykypäivänäkään mahdollista saada suojattua pohjaa kunnolla ilman alustamassaa myös autossa jolla tullaan ajamaan talvisinkin 
Miksi alustamassa on pahasta? Paino?
Muutoinhan auton rakenteet kestävät, mutta pyöristä lentävä "puhallushiekka" (kivet, sora, hieno hiekka, jää, lumi), hioo peltiosia aika tehokkaasti. Ongelmaa voi koettaa rajoittaa sopivanlaisilla ja oikein asennetuilla roiske-läpillä (suojaa muuten etuvetoisessa helmakoteloita todella paljon. Takavetoisessa vähemmän, paitsi takarenkaan takapuolella olevaa helmaa).
Pyöräkoteloissa pitäisi myös olla jokin "täysin kattava" lokasuoja, jottei kivet yms. hakkaa kaikkea pyöräkotelossa olevaa peltiä paljaaksi.

Huolellisesti maalattu pohja, jossa on pinnassa ns. "jäämurtajamaali" (en nyt muista, onko kyseessä juurikin tuo 2-k epoksi) sopivan paksuna kerroksena (ei liian ohut, muttei liian paksukaan ettei halkeile), kestää kyllä pitkään. Sitä täytyy vain tarkastella määräajoin ja vähänkin kuluneet paikat (joista maali irronnut) korjata välittömästi.
Paljonhan tähän vaikuttaa, missä ja paljonko ajaa. Isäukko ajaa noin 70tkm pitkin maanteitä (myös sorateitä) omalla etuvetoisella käyttökinnerillään ja sillä pysyy helmat melko hyvässä kunnossa ilman roiskeläppiä kilikoli-maalilla. Monesti miettinyt, mistä moinen johtuu, enkä ole keksinyt kuin reilun kilometrisuoritteen vuoksi tuleva jatkuva "huuhtelu", jolloin suuria määriä suolaa ei jää muhimaan helmapellin päälle.