Futurez  Kulkukoira

Takaiskarien vaihto V70 mk2

  • 12 Vastauksia
  • 10129 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa fidelisjk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Takaiskarien vaihto V70 mk2
« : 16.01.2017, 17:06:04 »
Volvo V70 mk2 2.4T 147kw vm. 2002
Toinen takaiskari narisee siihen malliin, että taitaa olla vaihtokunnossa. Osaako kukaan sanoa että pystyykö ne vaihtamaan ilman nosturia ja jousipuristinta jos saa tunkattua auton tarpeeksi ylös? Koitin etsiä ohjetta, mutta löytyi vain ykköskoppaiselle. Onkohan se ohje pätevä myös tähän malliin?
Samalla varmaan kannattaa vaihtaa ylätuet sekä jousien kumit?

Poissa suden silmät

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 251
  • www.vrcf.fi
Vs: Takaiskarien vaihto V70 mk2
« Vastaus #1 : 16.01.2017, 17:14:21 »
Saa vaihdettua ihan paikoillaan, mutta pitää olla sen verran tyhjää alla, että saa ne pois välistä. Eli autoa pitää saada jonkin verran ylöspäin (oisko jotain 60-70 cm tyhjää tukivarren alla ok). Puristimia ei tarvita.

Ylätuet väsyy, niin ne on hyvä vaihtaa. Joskus reikä ei ole sopivan kokoinen, omaani piti vähän poralla isontaa.

Jousien kumiin ei tässä remontissa kajota, sen vaihto vaatii ne puristimet sitten.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6469
Vs: Takaiskarien vaihto V70 mk2
« Vastaus #2 : 16.01.2017, 17:18:01 »
Minä vaihdoin takaiskarit kahdella tunkilla ja iskuruuvinvääntimellä, ei ollut edes kuoppaa alla kun toisella tunkilla nostin tukivartta että sain iskarin jousen välistä. Muuta en vaihtanut. Ykköskoppaisessa kai iskari ei ollut jousen sisässä?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 772
  • www.vrcf.fi
Vs: Takaiskarien vaihto V70 mk2
« Vastaus #3 : 16.01.2017, 17:21:16 »
On helppo vaihtaa. Jos ei saa takakulmaa reilusti ylös, niin ensiksi kulma niin ylös kuin järkevästi saa ja sitten tunkilla nostaa tukivarresta sen verran että iskari mahtuu tulemaan alta pois.
Yläpään tukikumin jos vaihtaa, niin se mahtuu poistumaan jousen raosta.

Vuosi sitten taisin vaihtaa joulun välipäivinä taskulampun valossa ulkona takaiskarit työkalujen siivoomisien kanssa puoleentoista tuntiin. Nosturilla ensikertalainenkin tekee alle tuntiin.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6469
Vs: Takaiskarien vaihto V70 mk2
« Vastaus #4 : 16.01.2017, 17:28:29 »
Mulla Bilisteinin iskareiden yläpäiden muovi-torxruuvit joilla piti estää iskarin pyöriminen ei kestänyt minkäänlaista lukkomutterin kiristämistä vaan petti molemmat. Jouduin tosiaan vetämään piitkällä hylsyllä iskuvääntimellä mutterit kiinni että pyöriminen ei haitannut. Ei ole välttämättä hauska avata joskus.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa fidelisjk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Takaiskarien vaihto V70 mk2
« Vastaus #5 : 17.01.2017, 13:40:34 »
Joo niin minäkin ymmärsin että ykköskoppaisessa iskari on jousen ulkopuolella.
Pitääkin joku kerta tuossa omassa autokatoksessa kattoa miten ylös sen perän hallitunkeilla saan, ja jos nousee tarpeeksi niin helppo hommahan tuo on. Äkkiseltään katottuna jousien yläpäässä oli kyllä kumi vielä tallella, joten narina kuuluu iskarista tai sitten jostain puslasta. Aika keinuva tuo perä on, joten iskarien vaihto tekisi ihan terää ja samalla jos vaihtaisi taakse vakaajatangot niin voisi se epämääräinen pieni kolinakin vähentyä.
Vielä sen verran, että jos nyt jotkut TRW:n iskarit siihen ostan ja niiden oman ylätuen niin sopii noiden alkuperäisten jousien kanssa?

Poissa Kraft

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: Takaiskarien vaihto V70 mk2
« Vastaus #6 : 17.01.2017, 21:41:08 »
Joo niin minäkin ymmärsin että ykköskoppaisessa iskari on jousen ulkopuolella.
Pitääkin joku kerta tuossa omassa autokatoksessa kattoa miten ylös sen perän hallitunkeilla saan, ja jos nousee tarpeeksi niin helppo hommahan tuo on. Äkkiseltään katottuna jousien yläpäässä oli kyllä kumi vielä tallella, joten narina kuuluu iskarista tai sitten jostain puslasta. Aika keinuva tuo perä on, joten iskarien vaihto tekisi ihan terää ja samalla jos vaihtaisi taakse vakaajatangot niin voisi se epämääräinen pieni kolinakin vähentyä.
Vielä sen verran, että jos nyt jotkut TRW:n iskarit siihen ostan ja niiden oman ylätuen niin sopii noiden alkuperäisten jousien kanssa?
Täällä voin kokemuksesta sanoa, että narina takapäästä, varsinkin hidastetöyssyissä yms, hitaissa ylös/alas liikkeissä tuli jousen alapäästä, sieltä löytyy sellainen "Eristin" nimellä kulkeva kuminikale siihen jousen ympärille, jonka nimensä mukaan on tarkoitus eristää se jousi ja alatukivarren jousikuppi. Se kun kuluu pois niin narinat alkavat, osa maksaa n. 3€ sinisen tiskillä.
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa fidelisjk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Takaiskarien vaihto V70 mk2
« Vastaus #7 : 06.02.2017, 11:12:14 »
Pitääkin jossain vaiheessa ottaa jousi irti ja tarkistaa että onko siellä mitään kumia enää. Narisee ja kuulostaa "pululaumalta" varsinkin jos joku istuu takapenkillä ja pitää ääntä myös ihan ajossa (ei kovassa vauhdissa), varsinkin jos vähän lunta tai muuta epätasaisuutta tiellä. Kuulostaisi minunkin mielestä todennäköisemmältä syyltä ääniin. Tosin aika löysä tuo auto on iskarien osalta, eli tekis ihan hyvää vaihtaa samalla ne iskarit ja jousiin uudet kumit samalla.
Kiitoksia avusta kaikille!

Poissa fidelisjk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Takaiskarien vaihto V70 mk2
« Vastaus #8 : 08.03.2017, 17:21:13 »
Toissailtana purkasin vanhat iskarit, jouset ja iskarin yläpäät pois ja saksasta tilaamat tilalle ja extrana volvolta haetut eristinkumit jousien alapäähän (10€/kpl).
Purkuhan on aina kivaa, mutta tunkin varassa kun tekee puoli kerrallaan, eikä ole nosturia saati sitä volvon työohjeessakin mainittua kiristysiestä niin voin sanoa että tukivarren takaisin tunkkaaminen kohdilleen vaati aikamoisia virityksiä ja luovuutta! Uusi jousi kääntää sen ihan vinoon kun on sisäpäästä irti meinaan. Toisen jousenkin kanssa sai tapella jonkun aikaa että sai sen juuri oikeaan asentoon lautasen päälle, ja että jousen pää oli just siinä "stopparin" kohdalla. Toiselta puolelta jäi jotenkin mielestäni hieman enemmän toiseen reunaan vaikka miten väänteli, mutta pakko sen on asettua kun vetää kaikki läjään. Pululaumakin hävisi takapaksista ja on paljon jämäkämpi ajaa taas! Kaikki osat tuli maksamaan 180€ yhteensä, plus 3 asennusolutta. Kannatti!

Poissa Kraft

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: Takaiskarien vaihto V70 mk2
« Vastaus #9 : 08.03.2017, 21:04:03 »
Toissailtana purkasin vanhat iskarit, jouset ja iskarin yläpäät pois ja saksasta tilaamat tilalle ja extrana volvolta haetut eristinkumit jousien alapäähän (10€/kpl).
Purkuhan on aina kivaa, mutta tunkin varassa kun tekee puoli kerrallaan, eikä ole nosturia saati sitä volvon työohjeessakin mainittua kiristysiestä niin voin sanoa että tukivarren takaisin tunkkaaminen kohdilleen vaati aikamoisia virityksiä ja luovuutta! Uusi jousi kääntää sen ihan vinoon kun on sisäpäästä irti meinaan. Toisen jousenkin kanssa sai tapella jonkun aikaa että sai sen juuri oikeaan asentoon lautasen päälle, ja että jousen pää oli just siinä "stopparin" kohdalla. Toiselta puolelta jäi jotenkin mielestäni hieman enemmän toiseen reunaan vaikka miten väänteli, mutta pakko sen on asettua kun vetää kaikki läjään. Pululaumakin hävisi takapaksista ja on paljon jämäkämpi ajaa taas! Kaikki osat tuli maksamaan 180€ yhteensä, plus 3 asennusolutta. Kannatti!
Haha törmäsit siis ihan samaan kun minä, oli yksi helvetti saada se tukivarsi takaisin paikalleen kun ei jousipuristimetkaan sinne väliin menneet.  :2funny: Hienoa että hiljeni peräpää, ei ollenkaan pahan hintainenkaan ollut!  :)
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa macro

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 503
  • Volvo se olla pitää...
Vs: Takaiskarien vaihto V70 mk2
« Vastaus #10 : 08.03.2017, 22:11:36 »
Eikö sen jousen saa vaihdettua ilman tukivarren irrotustaki? Näin ainaki ite muistelen tehneeni sekä V70n että S60. Jousipuristimet ei sovi, mutta ensin liinat jousen väliin, tukivarresta tunkkaamalla jousi kasaan ja vetää liinat kireelle. Toimii. Jos on kaveri niin rautakangella tms. saa vielä väännätettyä tukivartta alemmas ja lisää pelivaraa.

Poissa Kraft

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: Takaiskarien vaihto V70 mk2
« Vastaus #11 : 08.03.2017, 23:10:05 »
Eikö sen jousen saa vaihdettua ilman tukivarren irrotustaki? Näin ainaki ite muistelen tehneeni sekä V70n että S60. Jousipuristimet ei sovi, mutta ensin liinat jousen väliin, tukivarresta tunkkaamalla jousi kasaan ja vetää liinat kireelle. Toimii. Jos on kaveri niin rautakangella tms. saa vielä väännätettyä tukivartta alemmas ja lisää pelivaraa.
Tämä, tai sitten se jousen sisälle laitettava jousipuristin, eli versio, missä jousikierteisiin laitetaan ne lautaset ja alhaalta päin sitten kiristellään läjään, madallusjousethan menee huomattavasti paremmin paikalleen kun alkuperäiset.
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa fidelisjk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Takaiskarien vaihto V70 mk2
« Vastaus #12 : 13.03.2017, 15:59:32 »
Luulen vähän että samanlainen aivovaurio olisi tullut jos olis koittanut alkaa vääntämään puristimia jostain välistä, varsinkin kun auto oli tunkin verran ylhäällä :D
Kyllä sen tukivarren saa paikalleen tunkeillakin, helpottaa tosiaan kun pitää toista tunkkia kallistuksenvakaajan puslan kohdalla ja sitten vuorotellen tiputtaa sitä tunkkia ja autoa vähän alemmas. Siten menee jo sen verran lähelle pultin reikä että saa sitten vaikka jollain rengasraudalla väännettyä sen kohdilleen. vähän voimaa vaan vaatii, ja parikymmentä kirosanaa :D

 

Carcom Oy  Elekma