Autoracing  KL-varaosat

V70 TDI Pumpun ajoitusmysteeri

  • 4 Vastauksia
  • 1538 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 740 GLT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • www.vrcf.fi
V70 TDI Pumpun ajoitusmysteeri
« : 16.01.2017, 21:11:09 »
Kävi erikoinen homma tuossa kun tein jakopääremontin V70 2,5 TDI moottoriin  :o Koska kyseinen moottori ei ollut minulle ennestään tuttu, otin
asioista selvää ennen työhön ryhtymistä.Homman tekee hieman mutkikkaaksi se seikka ettei nokka akselissa ole lukitusta käyttöpyörään nähden,
vaikka akselissa kiilaura onkin. No ei se mitään, hyvillä ohjeilla homma onnistuisi  ::)  Turhia jaarittelematta uusin jakopään, vesipumpun sekä diesel
pumpun hihnan kiristimineen. Vauhtipyärän merkki kohdilleen, nokka-akselin takapään ura kannentason kanssa yksiin,jne. Seuraavaksi dieselpumpun ajoitus, joka sujui myös ohjeiden mukaan, ja sain pumpun käyttöpyörässä olevan neliön-muotoisen pienen merkin tismalleen pumpun rungossa olevan uran kohdalle, ja kun kiristin oli paikoillaan viritettynä, kiristin nokka-akselin pyörän pultin 160nm momenttiin. Tämän kaiken tein suurella huolella, ajan
kanssa ja tarkistin kaiken vielä kolmeen kertaan  :D  Sitten ei muuta kuin kabiiniin, siinä vakaassa uskossa että diesel jyrähtäisi tulille samantien... 8)
Mutta ei...ei edes yrittänyt :'( :'( Starttasin aikani, ja tulin siihen tulokseen että pumpun ajoitus ei olekaan tällissä :nohnoh Mutta kaikki täsmäsi,
vauhtipyörän merkin ollessa kohdallaan, myös dieselpumpun merkki oli tismalleen kohdallaan, samoin nokka akselin ura vaakassa. Koska pelkkä
laokasuojaan nojailu ei saisi TDI,tä tulille, päätin rohkeasti aikaistaa ajoitusta yhdellä hampaalla. Sen tehtyäni TDI lähti käyntiin kuin palmun alta  :2funny: Moottori kävi todella nätisti, ja veto oli vähintäänkin riittävä, jopa riehakas (jos se nyt sitä voi olla 140 hp turvin )...
Mieltäni jäi suuresti askarruttamaan miksi tehtaan merkit ei pitäneet kutiaan ? Onko mitenkään mahdollista että dieselpumpun käyttöpyörä olisi
pyörähtänyt pumpun akseliin nähden ? Onko pumpun akselilla kiila, vai ei ? Jotenkin tuntuu että siinä täytyy olla, ei kai tehdas muuten olisi stanssanut
kohdistusmerkkiä pyörään  :idiot2: :idiot2:  No oli miten oli, nyt täytyisi jotenki saada varmuus ajoituksesta, miten lähellä oikeaa se on. Tällähetkellä
se on siis hampaan verran ennakolla tehtaan merkkiin nähden, paljonko lie tekee asteissa..aika paljon, veikkaisin :P

Edit ; Niin semmoinen lisämurhe tässä episodissa kävi että lambda merkkivalo syttyi kojelautaan. En tiedä miksi näin teki, oliko pitkä starttaus
ja siitä syntynyt savu sotkenut lamda-anturin silmän nokiseksi..pitää käydä motarilla kaahaan isolla kaasulla josko se auttaisi.... tai sitten ei  :-\ :-\
« Viimeksi muokattu: 16.01.2017, 21:17:44 kirjoittanut 740 GLT »

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: V70 TDI Pumpun ajoitusmysteeri
« Vastaus #1 : 16.01.2017, 21:20:50 »
Edit ; Niin semmoinen lisämurhe tässä episodissa kävi että lambda merkkivalo syttyi kojelautaan. En tiedä miksi näin teki, oliko pitkä starttaus
ja siitä syntynyt savu sotkenut lamda-anturin silmän nokiseksi..pitää käydä motarilla kaahaan isolla kaasulla josko se auttaisi.... tai sitten ei  :-\ :-\

Ei ole lambda-anturia tässä koneessa lainkaan. Joku vikakoodi siellä on tallentuneena. Villinä veikkauksena heitän, että koodi kertoo ajoituksen olevan pielessä. :)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa tdi-arska

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI Pumpun ajoitusmysteeri
« Vastaus #2 : 16.01.2017, 23:33:36 »
"No oli miten oli, nyt täytyisi jotenki saada varmuus ajoituksesta, miten lähellä oikeaa se on. Tällähetkellä
se on siis hampaan verran ennakolla tehtaan merkkiin nähden, paljonko lie tekee asteissa..aika paljon, veikkaisin"

Ei tuo merkki kerro kaikkea, säätöohjeet löytyy mekaaniset ja tietokoneella tarkistus, pumpunHIHNAN alapyörästä voi hienosäätöä tehdä (epäkesko siinä), jos lähtee hyvin käyntiin eikä liikoja savuta on jo käyttökunnossa.
Omissa palaa "paskavalo" eikä menoa/katsastusta ole vuosiin haitannut  :-\
« Viimeksi muokattu: 16.01.2017, 23:41:20 kirjoittanut tdi-arska »

Poissa 740 GLT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI Pumpun ajoitusmysteeri
« Vastaus #3 : 17.01.2017, 16:28:53 »
Kyllä kyllä, asiaa tutkittuani löysin netistä paljon juttua ajoituksen tiimoilta. Opin nyt sen ettei se merkki ole absoluuttinen totuus, vaan vähän-sinne-päin-merkki (kuvittelin aivan muuta ). Nyt motti tosiaan lähtee tosi herkästi käyntiin, eikä savuta juurikaan. Vähän askarruttaa se, mikä sytytti vikavalon,
liian myöhäinen ajoitus ja sitä seurannut hillitön käyntiinsahaus, vai se että ajoitin pumppua hampaan verran aikaiselle (joka kyllä toimii hyvin ) ?
Onko tietoa missä rajoissa ajoitus saa heittää jotta vikavalo syttyy  :-\  Sen sammutus ei taida kotikonstein onnistua...
Mihin kannattaisi viedä ajoituksen tarkistukselle (Oulussa ) ?  Ei viittis alkaa hommaa heittokelloa ja sitäkautta sääteleen kun ei  kuitenkaan
saa varmaa tietoa ennakosta (asteista ) :buck2:

Poissa pykkis

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI Pumpun ajoitusmysteeri
« Vastaus #4 : 20.01.2017, 22:07:04 »
Mukin riäselii tehtiin täs hiljan jakopää remppa ja se valo jäi palamaan :( syytä en tiedä enkä ite tehny remppaa. Mut ei oo haitannu menoo :)

 

RallyBaron  Samppasport