Kävi erikoinen homma tuossa kun tein jakopääremontin V70 2,5 TDI moottoriin

Koska kyseinen moottori ei ollut minulle ennestään tuttu, otin
asioista selvää ennen työhön ryhtymistä.Homman tekee hieman mutkikkaaksi se seikka ettei nokka akselissa ole lukitusta käyttöpyörään nähden,
vaikka akselissa kiilaura onkin. No ei se mitään, hyvillä ohjeilla homma onnistuisi

Turhia jaarittelematta uusin jakopään, vesipumpun sekä diesel
pumpun hihnan kiristimineen. Vauhtipyärän merkki kohdilleen, nokka-akselin takapään ura kannentason kanssa yksiin,jne. Seuraavaksi dieselpumpun ajoitus, joka sujui myös ohjeiden mukaan, ja sain pumpun käyttöpyörässä olevan neliön-muotoisen pienen merkin tismalleen pumpun rungossa olevan uran kohdalle, ja kun kiristin oli paikoillaan viritettynä, kiristin nokka-akselin pyörän pultin 160nm momenttiin. Tämän kaiken tein suurella huolella, ajan
kanssa ja tarkistin kaiken vielä kolmeen kertaan

Sitten ei muuta kuin kabiiniin, siinä vakaassa uskossa että diesel jyrähtäisi tulille samantien...

Mutta ei...ei edes yrittänyt

Starttasin aikani, ja tulin siihen tulokseen että pumpun ajoitus ei olekaan tällissä

Mutta kaikki täsmäsi,
vauhtipyörän merkin ollessa kohdallaan, myös dieselpumpun merkki oli tismalleen kohdallaan, samoin nokka akselin ura vaakassa. Koska pelkkä
laokasuojaan nojailu ei saisi TDI,tä tulille, päätin rohkeasti aikaistaa ajoitusta yhdellä hampaalla. Sen tehtyäni TDI lähti käyntiin kuin palmun alta

Moottori kävi todella nätisti, ja veto oli vähintäänkin riittävä, jopa riehakas (jos se nyt sitä voi olla 140 hp turvin )...
Mieltäni jäi suuresti askarruttamaan miksi tehtaan merkit ei pitäneet kutiaan ? Onko mitenkään mahdollista että dieselpumpun käyttöpyörä olisi
pyörähtänyt pumpun akseliin nähden ? Onko pumpun akselilla kiila, vai ei ? Jotenkin tuntuu että siinä täytyy olla, ei kai tehdas muuten olisi stanssanut
kohdistusmerkkiä pyörään

No oli miten oli, nyt täytyisi jotenki saada varmuus ajoituksesta, miten lähellä oikeaa se on. Tällähetkellä
se on siis hampaan verran ennakolla tehtaan merkkiin nähden, paljonko lie tekee asteissa..aika paljon, veikkaisin

Edit ; Niin semmoinen lisämurhe tässä episodissa kävi että lambda merkkivalo syttyi kojelautaan. En tiedä miksi näin teki, oliko pitkä starttaus
ja siitä syntynyt savu sotkenut lamda-anturin silmän nokiseksi..pitää käydä motarilla kaahaan isolla kaasulla josko se auttaisi.... tai sitten ei
