Jaahas,
Auto ostettu 2/2014, 232 tkm
Vaihdettu akku 2/2015, 239 tkm (ei mikään halpis)
Nyt (1-2/2017) Akku taas tyhjenee itsekseen (252 tkm).
Uusi akku hankittu, mutta en ole vielä vaihtanut, kun en ole läheskään varma, että ongelma on akussa
Oireet aina samat. Tyhjenee "sydäntalvella". Herää henkiin latauksessa, tyhjenee taas. Ja siis todellakin tyhjenee (Jännite tippuu lähelle nollaa). Ei ehdi tyhjentyä jos auto seisoo vain yhden yön, mutta aina kun parin päivän tauon jälkeen menee autolle, niin jännittää - keskuslukitus sen aina ensimmäiseksi kertoo.
Paska laturi?
Napajännite tyhjäkäynnillä 13,41V (ajovalot, ilmastointi päällä). Parinkympin yleismittarini mukaan heilahtelua napajännitteessä ainoastaan +/- 0,04V.
Ei hyvä, muttei tolkuttoman huonokaan.
En tiedä milloin laturille viimeksi tehty jotain (esim. hiilet vaihdettu). Ei ainakaan minun kaudella.
Toisaalta en keksi millä paska laturi johtaisi akun lähes totaaliseen tyhjenemiseen...
Piilokulutus?
Voisi olla, mutten tiedä missä. Eikä myöskään johdonmukainen. Kesällä ei koskaan ongelmaa. Jos alkaisin repimään sulakkeita irti yöksi, niin tulos ei koskaan absoluuttinen (kun ei muutenkaan tyhjene aina).
Jotain näkemyksiä kuulisin mielelläni, ennen kuin pistän kuukauden ruokarahat laturiremonttiin (ja ei, en pysty itse vaihtamaan hiiliä), joka ei välttämättä korjaisi ongelmaa.
Pari kuukautta on menty tuollaisella:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/455521/JumpStart-apukaynnistinvara-akku. On tähän asti toiminut, kunhan ei olla paukkupakkasilla. Mutta kyllä tämä yhdistelmä ennemmin tai myöhemmin tulee jättämään mut jollekin parkkipaikalle.
Detskut:
V70, -98
2,5/20V
P.S. Huomasin uudenvuoden pakkasilla, että ilmeisesti lohkolämmitin paskana, koska vastus ääretön. Voiko liittyä asiaan?