KL-varaosat  Race.fi

V70 -98, syö akkuja

• 6 Vastauksia
  • 1966 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jeeves

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
V70 -98, syö akkuja
« : 28.01.2017, 12:25:19 »
Jaahas,

Auto ostettu 2/2014, 232 tkm
Vaihdettu akku 2/2015, 239 tkm (ei mikään halpis)
Nyt (1-2/2017) Akku taas tyhjenee itsekseen (252 tkm).
Uusi akku hankittu, mutta en ole vielä vaihtanut, kun en ole läheskään varma, että ongelma on akussa

Oireet aina samat. Tyhjenee "sydäntalvella". Herää henkiin latauksessa, tyhjenee taas. Ja siis todellakin tyhjenee (Jännite tippuu lähelle nollaa). Ei ehdi tyhjentyä jos auto seisoo vain yhden yön, mutta aina kun parin päivän tauon jälkeen menee autolle, niin jännittää - keskuslukitus sen aina ensimmäiseksi kertoo.

Paska laturi?
Napajännite tyhjäkäynnillä 13,41V (ajovalot, ilmastointi päällä). Parinkympin yleismittarini mukaan heilahtelua napajännitteessä ainoastaan +/- 0,04V.
Ei hyvä, muttei tolkuttoman huonokaan.
En tiedä milloin laturille viimeksi tehty jotain (esim. hiilet vaihdettu). Ei ainakaan minun kaudella.
Toisaalta en keksi millä paska laturi johtaisi akun lähes totaaliseen tyhjenemiseen...

Piilokulutus?
Voisi olla, mutten tiedä missä. Eikä myöskään johdonmukainen. Kesällä ei koskaan ongelmaa. Jos alkaisin repimään sulakkeita irti yöksi, niin tulos ei koskaan absoluuttinen (kun ei muutenkaan tyhjene aina).

Jotain näkemyksiä kuulisin mielelläni, ennen kuin pistän kuukauden ruokarahat laturiremonttiin (ja ei, en pysty itse vaihtamaan hiiliä), joka ei välttämättä korjaisi ongelmaa.

Pari kuukautta on menty tuollaisella: http://www.motonet.fi/fi/tuote/455521/JumpStart-apukaynnistinvara-akku. On tähän asti toiminut, kunhan ei olla paukkupakkasilla. Mutta kyllä tämä yhdistelmä ennemmin tai myöhemmin tulee jättämään mut jollekin parkkipaikalle.

Detskut:
V70, -98
2,5/20V

P.S. Huomasin uudenvuoden pakkasilla, että ilmeisesti lohkolämmitin paskana, koska vastus ääretön. Voiko liittyä asiaan?

Poissa laatikkovika

• Turbo+
  • Global alligator
Vs: V70 -98, syö akkuja
« Vastaus #1 : 28.01.2017, 13:16:49 »
Lohkolämmitin ei liity asiaan mutta oireet kuulostavat kovasti lähes tyyppivialta.
Kesällä ei ongelmaa koska metalli laajenee lämpimässä, oireet vain  kylmässä.
Katsopa ettei joku ovivalo, varmaankin kuskinovessa jää palamaan?
Istut autossa pimeässä ja väännät verhoiluun rakoa että näet.
Älä tee naapurien nähden, saattavat huolestua...

Meneekö ovet salpalukkoon eli kuuluuko se suraus n.10sek jälkeen lukitsemisesta?
Jos kuuluu niin vinkkini on väärä, jos ei kuulu niin jokin ovitieto on "auki".

Helppo mittaus, yleismittari ampeerialueelle ja akunkenkä irti. Mittari irtonaisen kengän ja akunnavan väliin-->kertoo purkuvirran. Ovivalopoltin pois ja ovi kiinni, putoaako purkuvirta kymmenesosaan? Jos putoaa niin oven lukituksen mikrokytkin ei toimi oikein.
Pikakorjaushan on napata se ovipoltin pois...
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa m1ke

• De Luxe
  • *
  • Pientä säätöä.
« Vastaus #2 : 28.01.2017, 13:23:48 »
sama onnistuu myös ilman yleismittaria näin, Ota akun maa- johto irti akusta. liitä irtonaiseen akun maajohtoon esim 21w takavalo polttimon toinen napa, ja toinen polttimon napa akun +napaan. jos valo syyttyy anna palaa ja ala irroitteleen sulake kerrallaan kunnes valo sammuu tai himmenee reilusti..
Xc90 d5 235hv -06 400tkm V70 StW 2,5tdi -00 715tkm v70 d5 -02 500tkm Mb 608d vm84

Poissa jeeves

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #3 : 28.01.2017, 15:01:42 »
Vautsi.

Mulla on klenkku takakontin sisävalo, joka on joskus jäänyt päälle, joten olen oppinut katsomaan ettei se jää päälle. Koska muut sisätilavalot aina sammuu kiltisti, olen kuvitellut että ongelma ei voi liittyä oviin (paitsi mahdollisesti jumittavaan keskuslukituksen moottoriin). Täytyy alkaa kuuntelemaan sitä naksahdusta - ei tosin lapsiperheessä aina kaikkein helpoin nakki. Tässä hässäkässä olen totaalisesti unohtanut ne pienet punaiset valot avatuissa ovissa (oletan että näistä oli kyse). Loistavaa - vaikkakin havaitseminen ei yhtä helppoa kuin sisävaloissa.
Täytyy odottaa seuraavia pakkasia että pääsee testaamaan...

Ohimennen: Onko tämänmallin Volvossa jotain sensoria sille että konepelti on auki? Vaimon pikkusportissa sellainen on, ja vaikuttaa siihen mille kaikille järjestelmille syötetään sähköä. Meinaan, että onko riski, että konepelti auki tuottaisi erilaisia tuloksia kuin normaalioloissa?

Millainen homma tuollaisen lohkolämmittimen korjaaminen on (muistaakseni joku Calix, ainakin Calixin sähköjohto)?

Pekka

P.S. Akkumatematiikka ei ole mun juttu, mutta onko teoriassakaan mahdollista että tuollainen pikkulamppu (lienee 3W) vetäis 75Ah/640A akun tyhjäksi parissa päivässä? Mun logiikan mukaan 3W@12V=0,25A joka käytännössä tarkoittaa 6Ah/vrk (ellei ne kaikki pala samaan aikaan), jolloin ei pitäisi olla mahdollista että akuu menee parissa päivässä tyhjäksi.

P.P.S. Onko noita kyseisiä lamppuja saatavina LEDeinä? Voisin kuvitella, että pitkälti korjaisi ongelman

The moose

• Vieras
« Vastaus #4 : 28.01.2017, 16:53:11 »
Omassa v70 pakkaskeleillä ne punaiset ovivalot paloivat ja tyhjäsivät akun. Kaikista polttimot pois oli hyvä korjaus. Kuskinoven salpalukitus myös kenkkuili mut lopetti kunhan pakkasta oli ollut viikon. Xc70 tein saman ettei tuu ongelmia. Eikä tullut.

Poissa tdi-arska

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #5 : 28.01.2017, 20:43:59 »
Omassa -98 oli radio joka haamuvirran aiheutti, sulake pois niin talvella jännite riitti hyvin käynnistää auton  :-\

Poissa sukka

• Grand Luxe
  • **
« Vastaus #6 : 29.01.2017, 12:42:49 »
Itsellä oli kerran v70 joka purki akkua,lopulta vika korjaantui vetokoukun johtosarjan liittimet (rosvot apicoiksi) vaihtamalla ja pistoke uusimalla. En muista oliko mk1 vai mk2 v70.

Elekma  Autoracing