Samppasport  Futurez

B230ET/FT/FK infoa

  • 0 Vastauksia
  • 7780 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - Yhdistysyhteistyövastaava - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 7278
  • Recycle Racing #01
    • Juhan Volvosivut
B230ET/FT/FK infoa
« : 28.10.2010, 11:36:40 »
Lainaus käyttäjältä: usu
B230ET - Ilman kattia, Motronic, korkeampi puristussuhde, 180hp
B230FT - Katti löytyy, LH-Jetronic, matalampi puristussuhde, 160hp. Ensimmäiset FT koneet tulivat vuonna -87

"Matalapaineturboa" löytyi vasta 900-sarjasta, B230FK tyyppinimeltään, 130 kaakkia

B230ET = 531 kansi ja A-nokka, B230FT = 530 kansi ja T-nokka

Ahtopaine FT/FK koneissa 0.5bar FK 0.3 bar eli matalapaine.

LH-Jet 2.2 ei saa lastua, LH-Jet 2.4 saa lastua. Noin ennen -90 FT koneessa 2.2 ja 90-> 2.4

Öljyruiskut noin -94 eteenpäin FT/FK lohkoissa.

Kiertokanget noin -91 eteenpäin vahvemmat.

Noin -90 muuttui myös FT koneessa ahtimen laippa (nielu hieman suorakulmiosta ellipsin muotoiseksi) ja to3 garretin tilalle tuli mitsun 13c. Toki garrettejakin on uudenmallin laipalla

LH 2.4 ja 2.2 ei käy keskenään ristiin, vaati omat johtosarjat ja anturit.

-2.2:sessa on moottorin pyörimistieto otettu virranjakajan Hall-anturilla
-2.4:ssa anturi on lukemassa vauhtipyörää ja on sijoitettu lohkon yläreunaan kannen taakse.
-Jos sulla on diagnostiikkamokkula (sellainen ~tulitikkurasian kokoinen kikkare josta kannen avaamalla löytyy ledi ja 6 reikää ja tökkeli)) kuskin puolella moottoritilassa takareunassa niin se on 2.4, jos sitä mokkulaa ei ole niin se on 2.2.
Eli jos virranjakajaan ei mene muita kuin sytytysjohtoja niin se on 2.4.
Eipä toimivuuden kanssa pitäisi ongelmia olla jos vaihdat 2.2:sen tilalle täydellisen 2.4:sen johtosarjoineen purkkeineen kaikkine päivineen. Kyseisen päivityksen mielekkyydestä voidaan sitten olla montaa mieltä.

90 luvun alussa käytetyt Garretit oli tyyppiä T25, 90 luvun lopussa oli pelkkää Mitsua. FK ja FT koneen erona on hukkaportin kello, muuten koneet ovat aivan samat.

TX-Matti, rkr, Hauting, Oksanen ja OttoB.


 

KKD Motorsport  Samppasport