Palava öljykään ei ihan hirveästi vaikuta päästöihin.

Tuossa äsken pihalla käydessä kattelin ohiajavia autoja. Asutaan pientaloalueella ja aika monella perheellä on ns. "työmatka-autona" joku 15-20 vuotias pienempi auto. Perheen ykköskulkineena sitten näyttäisi olevan max. 5v. vanha citymaasturi, tila-auto tms.
Nyt kun on ehdotettu tätä "hylky jo yhdestä palaneesta polttimosta" -käytäntöä,, niin paljon on moni miettinyt onko syynä autokannan uudistaminen vai kulujen kattaminen konttoreilla. Olipa kumpi hyvänsä, niin kokemuksieni mukaan on 2000-luvun vehkeissä enemmän valovikoja kuin vanhemmissa.
Ja olisiko tuo hylkäys jo mahdollista, jos lisäjarruvalonauhassa on yksi LED pimeä? Kävisi farmarimersuille huonosti, tai ainakin varaosakauppiaat alkaisivat tienaamaan elantoa.

Viimeksi kävin katsastuksessa omalla autolla syyskuussa. Ennen konttorille menoa katselin nosturilla auton läpi ja kaikki valot tarkastin. Silti iskaritestin aikana pimeni yksi ajovalo takaa ja rekisterikilven valo. Onneksi leima-inssi oli valot jo katsonut ja totesi vain "taisi äsken pimetä, en merkkaa mutta vaihda heti". Aloin hallissa vaihtamaan, sillävälin kun tarkasteli konehuonetta.
Eniten ihmetytti valojen säädön tarve. Minulla on aina tavaraa kontissa +60kg mukana, joten valot osoittavat 0-asennossa liian ylös. Katsastukseen menin säätö 1-asennossa ja valot säädetty tasan niin oikein, kuin voi. Silti piti ruuvata säätö nollille ja säätää valot sen mukaan.
Samana iltana lähdin vetiselle maantielle ajamaan, enkä nähnyt mitään. 5km:n jälkeen piti pysähtyä levikkeelle ja käydä suuntaamassa valot "sinneppäin". Myöhemmin tarkistin, kuinka paljon liian alas valot näyttivät (levikkeellä laskin, montako kierrosta piti ruuvata ylöspäin, että näki jotain), niin suuntauslaitteen "kaaviossa" näkyi valon raja noin sentin toivotun alapuolella inssisedän tekemällä säädöllä.
Muutoin jäi ihan hyvä maku katsastuksesta. Helmakoteloa ihmetteli, että sen on joku rutannut (ajoin pari vuotta sitten rotvallin reunaan läjään toisen helman), muttei siitä mussuttanut kun ei ollut pehmeää. Samaten takapyörien tuennan laakereita katseli kauan ja lopuksi kysyi "onko sinusta tuo pyörä suorassa? Koliseeko ajaessa?". Vastasin, että pikkuisen sisälle päin nojaa, mutta suuntauksessa ei näy vielä raja-arvojen ylityksenä eikä kolise (näytin vielä 4-pyöräsuuntauslapun). Kehoitti vain vaihtamaan ennen seuraavaa katsastusta, muttei merkannut mihinkään.
Kaksi huomautusta tuli. Vilkkupolttimot väärän väriset edessä ja kuljettajan penkki irti. Ei sanonut mm. haljenneesta umpiosta mitään, koska ei ollut kosteutta sisällä eikä vääristänyt valokuviota.
Sitten on semmoisiakin nähty, jotka purattavat sisälokasuojaa irti, jotta voisi löytyä jotain sanottavaa. Vuodesta toiseen ihmettelen, miten moiset konttorit pysyvät yleensäkään pystyssä.