Lainattu autoverotus -topicista:
Yhteiskäyttö ei liity suoranaisesti oikein mitenkään ajoneuvojen verotukseen, joten siitä keskustelu tässä päättyy tähän.
Aiheesta voi perustaa erillisen topicin niin halutessaan. 
Eli keskustellaan. Modet voi siirtää oikealle puolelle, jos offtopic on väärä.
Minä pahasti vain arvaan, että auton kimppakäyttö kävisi pidemmänpäälle kalliimmaksi niille, joille se auto on välttämätön ajosuoritteen vuoksi. Tämä siksi, koska huoltokulut, hankintakulut yms. kun jaetaan vaikkapa neljän käyttäjän kesken, niin ainoa oikea tapa on huollattaa auto korjaamolla. Riittää yksi "hälläväliä ei ole minun" -käyttäjä, niin kulut kasvaa.
Jollekkin "markettiin ja takas" -ihmiselle tuo varmaan olisi halvempi vaihtoehto, mutta minulle se 20-vuotias vessa on itsekorjattuna halvempi vaikka verot yms. maksut nousisivatkin hitusen.
Työpaikalla on nyt kahdella pakettiautolla ollut kymmenkunta eri kuskia vuoden sisällä. Molemmat ihan paskana, ei keretä korjaamolla korjaamaan niitä vehkeitä niin nopeasti, mitä niitä rikotaan. Syyllistä kysellessä ei kukaan ole autoa ajanut, vaan huollon porukka itse kuulemma hajoittanut.
Näin mm. kun Sprinteristä meni virtalukko, tai katkesi avain. Sama homma, kun Transporteri ei lähtenyt vajaalla tankilla käyntiin ja nosturilla huomattiin, että ihan kaikki auton alla olevat asiat (öljypohja, putkisto, pa-tankki, vakaajat) on mytyssä eli sillä härvelillä on ajeltu jonkin betoniporsaan yli.
Joskus on kaveripiirissä ollut yksi/kaksi autoa, jota on aika moni käyttänyt satunnaisesti yhtäaikaa. Homma toiminut sen takia, koska kaikki ovat autosta pitäneet huolta ja kun vika on havaittu, on yhdessä keskusteltu sen korjaamisesta ja kulut jaettu tasan. Tosin, koska auton kaikki käyttäjät ovat ymmärtäneet autotekniikan päälle, on tämä ollut mahdollista.
Auton ylläpito on edullista, jos niistä pitää huolta. Jos ajaa vain ajatuksella "ajetaan kunnes jotain porsii", käy pidemmän päälle aivan perkeleen kalliiksi. Kimppa-autoilussa minä esimerkiksi jonkin kalliin remontin ollessa tulossa, haluaisin autosta eroon. Muuta kimppailijat pitää autoa niin ihanana, etteivät halua siitä luopua. Meneekö tämä sitten samanlailla, kuin vaikkapa perikunnan riitamökeissä, loppujen pitää ostaa yksi "osakas" ulos?
Kuolleena syntynyt ajatus, johtuen siitä ettei aina osata käyttää sitä autoa oikein. Minua ei häiritse yhtään, jos itse tuhoan oman autoni kenkimällä tai ajamalla mehtään, mutta jos joku muu tekee saman minun autolle, en tykkää.