Proturbo  Autodiagnoosi

2002 D5 automaattilaatikko kiusa ja venttilikoneisto vaihtoon

  • 15 Vastauksia
  • 5777 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Karivanner

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Pistetäänpä tästä juttua vaikka venttiilikoneistosta on keskusteltu aiemminkin.

Ostin syksyllä 2002 D5 automaatin. 450000 ajettu.
Ensiksi tietysti kaikki nesteet uusiin. Laatikon kipuilu alkoikin aika pian sen jälkeen.
Ajo n. 50 nopeudessa oli yhtä tuskaa. Kuin kuminauhalla ajamista. Ainoa konsti oli ajaa joko pakko kolmosella tai käyttää cruisea.

Täältä ja muualta löysin vinkkejä, että venttiilikoneisto tekee juurikin tuota.

Toinen vinkki oli tilata uusi koneisto englannista (420,-)

Tänään huolto tehty(410,-). Tämän jälkeen huolto nollasi muistin, eli nyt laatikko pitää opettaa uudestaan. Sain siihen ohjeita ja ajaa 500 km, jopa 1000 ennenkuin laatikko oppii.

Niin ja ne vian korjaantui, ajo on nyt tasaista ilman ongelmia.

Mutta uusi vika vielä ilmeni tietysti, eli nyt 1-2 vaihto on ikävä rykäisy. Oli puhetta että se voi korjaantua kun laatikko oppii  kilsojen myötä. Nyt 1 ja 2 tuntuu kuitenkin luistavan, mitä aikaisemmin ei huomannut9 paitsi raju kiihdytys sai ykkösen pärisemään..).

Mutta mitäs nyt? Ehkä oppimisen myötä vaihdot paranee ja luistokin johtuu laatikon oppimattomuudesta. Entäs jos ei?  Ei kiinnostaisi enää laatikkojumppa ja korjaaminen maksanee hunajaa? Ruotsista vaihtoloota mutta ei sekään nyt ihan yksinkertainen projekti.

Auto on kuitenkin siisti ja kaikilla herkuilla, mutta käyttöarvo on isompi kuin myyntiarvo. Nyt jo palanut rahaa turhankin kanssa.

Nimimerkillä hermoilenko turhaan?   

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 15097
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
siellä on varmaan sonta lähtenyt liikkeelle lootan sisällä.

venttiilipöydän vaihdossa tietenkin mennyt uudet öljyt sisään mutta ne ei ole kerrättämällä vaihdetut niin nyt on vanhat möhnät mennyt uuteen venttiilipöytään jumittamaan... laatikon öljyjen vaihto kierrättämällä voi jopa korjata tuon vian...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.
YouTube

Poissa Karivanner

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Öljyt vaihdettiin kolme kuukautta sitten. Edellinen omistaja olikin niillä painellut hyvän matkaa.

Koska öljynvaihdosta oli noin vähän aikaa, nyt lisättiin se mitä lähti pois (n. 3 litraa). Huolto tehtiin Porissa Autohuolto Hannula. Erittäin paljon ainakin minulle suositeltu, tiedän
että siellä on töissä henkilöitä jotka aikaisemmin oli Volvolla töissä. Eli en itse räpeltänyt :)

Tuntuu, että se on tuo 1-2 mikä kiukuttelee. Kaikki muut toimii kuin unelma.

Poissa make73

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Onko tässä laatikossa muuten mitään suodatinta minkä voi vaihtaa?
164 -71 B30
765 -89 B6304F
V70 -02 D5

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3450

Poissa make73

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Olisikos mitään hyötyä/järkeä asentaa laatikon ja lauhduttimen väliseen letkuun suodatinta?
Siis jostain hydrauliikkapajalta suodatinjalka ja siihen vaihdettava suodatin.
164 -71 B30
765 -89 B6304F
V70 -02 D5

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Olisikos mitään hyötyä/järkeä asentaa laatikon ja lauhduttimen väliseen letkuun suodatinta?
Siis jostain hydrauliikkapajalta suodatinjalka ja siihen vaihdettava suodatin.
Olen kokeillut vastaavaa, en havainnut mitään hyötyä.
Enemmän ongelmia taitaa aiheuttaa sisäinen kuluminen.
Kun öljyn vaihdot suorittaa riittävän tiheästi poistuu lika ja öljyn ominaisuudet pysyy sellaisena millä minimoidaan kulumista.
Pistetäänpä tästä juttua vaikka venttiilikoneistosta on keskusteltu aiemminkin.
Tämän jälkeen huolto nollasi muistin, eli nyt laatikko pitää opettaa uudestaan. Sain siihen ohjeita ja ajaa 500 km, jopa 1000 ennenkuin laatikko oppii.
Ehkä oppimisen myötä vaihdot paranee ja luistokin johtuu laatikon oppimattomuudesta. Entäs jos ei?
Nimimerkillä hermoilenko turhaan?   
Öljyt vaihdettiin kolme kuukautta sitten.
Tuntuu, että se on tuo 1-2 mikä kiukuttelee. Kaikki muut toimii kuin unelma.

Vaihdot pitäisi olla muutaman kilometrin jälkeen jotakuinkin kunnollisia.
Itse kokeilisin vaihteiston muistin uudelleen nollausta, ehkä siitä on apua jos vaan joku bitti on mennyt poikittain vaihteiston muistissa?

Poissa Phav

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
  • www.vrcf.fi
Jos tuntuu ettei mikään auta ja laatikko menee vaihtoon, ni kannattaa kokeilla vielä tuo Rvs. Ite oon monesti autoissa ja moottoripyörissä saanu siitä apua. Toki on olleet manuaaleja, mut on käsittelyn jälkeen laatikot toimineet kuin uutena.
Kohtuu halpa kokeilu ja ei ainakaan pahenna.

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Pitääkö RVS laittaa laatikkoon ennen öljynvaihtoa ja ajaa n. km, vai voiko ne jättää laatikkoon pysyvästi ? Mikä RVS laji käy ATF 3309:n kanssa ?

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2242
  • Tampere - Pori
Pitääkö RVS laittaa laatikkoon ennen öljynvaihtoa ja ajaa n. km, vai voiko ne jättää laatikkoon pysyvästi ? Mikä RVS laji käy ATF 3309:n kanssa ?

Olen myös RVS kannalla ja kaikissa omissa laitteissa sitä on joka kolossa. Automaattiöljyn joukkoon ei ole kuin yhtä tavaraa ja öljynvaihdon yhteydessä tökötti sisään eli uusiin öljyihin. Tökötti saa olla vaihteistossa seuraavaan öljynvaihtoon saakka. Vaikutus alkaa n. 1000km ajon jälkeen ja ennenkin.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Phav

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
  • www.vrcf.fi
Automaattiöljyihin on oma rvs aineesa. Löytyy Motoneteistä hyllystä  https://www.motonet.fi/fi/tuote/606173/RVS-T6A-Vaihteiston-kasittely
Mukana tulee ohje.

Poissa Karivanner

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Nyt on muutama sata kilometriä ajeltu, alkaa suurin ongelma löytyvän juurikin kakkoselta ja kakkoselle kytkeytymisestä.

Vaihdot on edelleen outoja, kylmänä toimii joten kuten normaalisti. muutaman kerran 2 --> 3 vaihto on ollut vasta 4000 kierroksen kohdalla.

Laitoin laatikkoon samaa lisäainetta kuin mitä jenkeissä käytän. Se tuntuu että vei luiston tärinän pois. Aineen nimikin on studder fix, eli sen pitäis juurikin tuo luistava tärinä poistaa. Muutaman sadan kilsan jälkeen näkee kuinka paljon oli apua.

Kakkosen outo vaihto on edelleen se ongelma, jota ei ennen venttiilikoneiston vaihto ollut. Voihan se se olla, että laatikko alkaa vaan olla loppu ja vanha venttiilikoneisto oli sekin loppu, niin ne pehmensi toisiansa...?

Jossain keskustelussa oli linkki ruotsissa myytäviin laatikoihin. Onko tosiaan niin, että sieltä löytyy alle satatuhatta ajettuja laatikoita n. 600-700 euron hinnalla???

Sen verran vielä omasta Volvoilusta, ekat autot oli 343, 340, 760 mutta viimeiset 15 vuotta ajanut vaan isoilla vanhoilla jenkeillä. Siksi näistä uudemmista ei ole mitään kokemusta, ovat vaan aina miellyttäneet silmää ja sen vuoksi tuli hankittua V70 talviautoksi. Edelleen autosta tykkään, mutta tuo laatikko vaan viiiituuuuttaaaaa....

Poissa Karivanner

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Päivitys: kysyin asiaa myös osan myyjältä. Vastaus oli:

The problems you are having are due to a B5 control spring found in the Valve body.
In every order we send, it comes with a sheet regarding this spring.
Due to older valve bodies not having this spring, our newer superseeded valve bodies include this spring and we have found that it can cause shifting issues when driving and ''Klonking'' is classic sign of this.

Eli nyt odotetellaan emailina tuota lappua, paketissa se ei ollut. Sitten huoltoon sen kanssa.

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Onko ö-pinta kuumana käynnissä ollessa ylärajojen välissä ?

Poissa Karivanner

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Yritin tihruttaa tuota öljypintaa. Ei siitä oikein ota selvää missä se on :) Joka tapauksessa maanantaina menee auto "jousenpoistoon". Vanhassa osassa tuota jousta ei ollut.


 

Proturbo  Autodiagnoosi