Kerronpa omankin Ardic-tarinan, vaikka Volvoa ei olekaan. Uskoisin kuitenkin foorumin olevan oikea. Autossani on jälkiasenteinen Ardic 952-D, joka on muutettu bensakäyttöiseksi ainakin niiltä osin, mitkä päälle päin näkyvät. Ohjausboksi on edelleen diesel mallinen P/N 3730816-3. Tämä viritys oli autossa paikallaan, kun se minulle viime kesänä tuli. Syksyllä ilmojen kylmetessä lämmitin kuitenkin toimi ongelmitta, mutta nyt on alkanut tulla ongelmia. Sammuu joskus omia aikojaan, vaikka kellossa aikaa jäljellä.
Karstaa tuntuu tulevan puhdistuksen jälkeen jo muutaman käyttökerran jälkeen, vaikka käytöt useampaa kymmentä minuuttia. Käynnistyksessä kuuluu raksahtelua ja hankaamisen kuuloista ääntä. Nämä äänet hiljenee ja vähän aikaa ropisee ilmeisesti karstan palaset palopesän seinämiin. Tämä ropinankin loppuu, kun antaa käydä ja sen jälkeen kuulostaa minusta normaalilta.
Tässä videossa käyntiääntä.Pari kertaa tuon olen purkanut pöydälle ja mitään näkyvää vikaa ei ole paitsi sitä karstaa. Toisella kerralla turbulaattorin siipien kohdalla sellaiset kertymät, että siipi varmasti vastannut niihin ja tästä sivuääniä. Näin maalaisjärjellä... aivan kuin seokset olisi ihan liian rikkaalla ja siksi karstoittuu.
Tähän mennessä testattua:
-paloilmapuhallin laakereiden puolesta ok, pyörii kevyesti ilman käteen tuntuvia välyksiä. 12 voltilla kokeillessa siipi paikallaan sai pöydältä paperit lenteleen ilman sivuääniä.
-liekkivahti testattu liekillä ja yleismittarilla toimivaksi.
-paineentasaimesta tuli tasainen bensasuihku, kun siihen pukkasi lääkeruiskulla tavaraa. Tästä ei kuulemma päällepäin näe, onko bensa- vai dieselmallista.
-vesipumppu on uusi.
-lämmönvaihdin näytti virheettömältä, ei edes karstainen.
-polttoaineen annostelukupit alkuperäisessä muodossa.
Nyt kuitenkin viime kasauksen jälkeen huomasin
räjäytyskuvassa prikat nro 11 ja 13 tuossa turbulaattorissa. Nämä olivat alunperin molemmat päällekkäin prikan 11 paikalla ja niinhän minä ne laitoin takaisinkin, kun ei tuollaista kuvaa ollut siinä vaiheessa. Nuo prikat muuten löytyvät vain bensamallista. Näin siis nuo kaksi sisäkkäistä kuppia, joiden välistä polttoaine sekoitetaan paloilmaan, ovat sen prikan paksuuden verran (0,5mm?) lähempänä toisiaan. Voisikohan noin pieni ero aiheuttaa ongelmia?
Mitähän tuon kanssa keksisi?
Edit:
Vielä sen verran, että akku on myös uusi ja ylläpitolaturissa tulee pidettyä, niin virtaongelmiakaan ei pitäisi olla.