Ateho  Elekma

Nostokurjen -87 240 ja -64 Amazon

  • 83 Vastauksia
  • 10660 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Nostokurjen -87 240 ja -64 Amazon
« : 03.03.2017, 15:56:10 »
Noniin.

Viime kesänä tuli ostettua torista löytyneen ilmoituksen perusteella tuollainen kaasarikoneinen 240. Ilmoituksessa ei oikeastaan kerrottu mitään muuta kuin että kyseessä on Volvo 240 vuosimallia 1987 ja siinä on katsastus voimassa helmikuulle asti. ;D Pienet lisäutelut tuotti sen verran tulosta, että autoa piti lähteä katsomaan ja sillä myös ajoin kotipihaan.



Aluvanteita tuli mukana pari sarjaa, tosin käyttökelvottomilla kumeilla kaikki. Voimansiirrosta kuului järkyttävä ulina ja koko auto vatkasi hidastaessa hervottomasti. Takaluukussa oli melkoinen lommo, mutta muuten auto oli pelleiltään siistikuntoinen lukuunottamatta vähän kulahtanutta maalipintaa.

Ensimmäisenä piti totta kai saada alle oikeat kesärenkaat ja alumiinivanteille, sekä kunnon pesu ja vahaus. Myös kevyt myllytys tuli tehtyä, että sai syvimmät naarmut piiloon.



Takavalot oli aika ankeat kuten näissä yleensä:



Mutta vesihionta, lakkaus ja pesu sisältä teki ihmeitä:



Voimansiirron ääntely ja vatkaus paikallistui jäykistyneeseen kardaanin takaristikkoon ja jumissa olevaan kardaanin tukilaakeriin, joten ne tuli vaihdettua. Ja kun sen puolen sai äänettömäksi, niin kelpasikin lähteä hakemaan moottorikelkkaa 300km päästä. Ja ihmehän se olisi, jos matka olisi sujunut kommelluksitta... Menomatkalla auto nykäisi muutaman kerran voimakkaasti, mutta ei muuta ongelmia. Paluumatkalla nykimisestä tuli aika voimakasta. Kaasun asento tai ryyppy ei vaikuttanut asiaan ollenkaan. Vaihdoin matkan jälkeen sytkäkiven, ei vaikutusta. Kaikki muutkin sytytyksen osat tuli käytyä läpi, eikä vikaa meinannut löytyä. Vaihdoin jo kaasuttimenkin pariin otteeseen, kun alkuperäiseen kaasariin tuli todella mystinen käyntivika jossa se välillä kävi tyhjäkäyntiä ja välillä saattoi sammua aivan varoittamatta. Sain kuitenkin parista kaasuttimesta kasailemalla tehtyä yhden ehjän, mutta edelleen auto pätki satunnaisesti. Virranjakajan vaihdolla loppui terävät pätkimiset, mutta huono kaasuun vastaavuus ja varsinkin tyhjäkäynnillä voimakas ravistus jatkui.

Auton jakopääremontti oli tulossa, joten nappasin koneesta hatun pois.



Sylinterit olivat hyvässä kunnossa, mutta ilmeisesti kannessa oli orastava venttiilivika. Kansi oli muutenkin väärästä koneesta (B19 kansi), joten tuli sekin vaihdettua oikeanlaiseen ja venttiilipajalla käyneeseen ja tarkistettuun. Samalla tietty vaihtui kaikki tiivisteet ja jakopään hilut.



Ja pätkiminen loppui siihen. Kaasuttimen ominaisuus vaan tuntuu olevan voimattomuus, mutta palataan siihen myöhemmin... :) Konehuone vaan näytti remontin jälkeen perin törkyiseltä, joten pientä fiksiä pintaan:



Hommasin autoon käytetyn Weber 32/36 DGV -kaasuttimen, joka pitää totta kai käyttää osissa ennen asennusta. Samalla tuli tehtyä laippa orkkis ilmanputsarin sovitetta varten.



Soodapuhalluksen jälkeen näytti jo paljon paremmalta:



Sovitelaipan jyrsimistä...



Ja sellainen siitä sitten tuli.



Tällä hetkellä purettu kaasutin on uimassa ultraäänipesurissa, ja tänään hain postista myös Moposportista tilatut suuttimet, joita sitten pääsee vaihtelemaan kunhan kaasuttimen saa paikoilleen.

Ostin samaan syssyyn myös sähköisen bensapumpun. Vaikeuksia meinasi tuottaa sopivan mallin löytyminen, mutta viimein sain käsiini 0.15bar tuottavan tankin ulkopuolisen pumpun sekä takaiskuventtiilin. Jospa noilla pääsisi eroon pidemmän seisonnan jälkeisestä käyntiin hankaamisestakin.
« Viimeksi muokattu: 22.10.2017, 16:53:23 kirjoittanut nostokurki »

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240
« Vastaus #1 : 18.03.2017, 19:11:46 »
Tänään sain projektia eteenpäin, nyt on kaikki tarvittavat osat tehty ja kaasutin saatu paikoilleen.



Jätin alkuperäisen kaasuvivuston käyttöön, mutta tein lattaraudasta ja messingistä siihen tuollaisen pyörivän välikappaleen joka kääntää vivun suunnan päinvastaiseksi. Olipahan ihan hitonmoinen suunnittelu ja laskeminen tuon kanssa, että sai kaasuläpän aukeamaan 1:1 kaasupolkimen liikkeen kanssa, viimeinen 10% tuotti eniten hankaluuksia kun ei meinannut saada liikettä riittämään niin että toinenkin kurkku aukeaisi kokonaan, mutta viimeinkin se onnistui. Pallonivelet hain Biltemasta, loput tarvikkeet löytyi työpaikan metallinkeräyslaatikosta. Kaasun vasteesta tuli ihme kyllä todella onnistunut, kurkut aukeaa progressiivisesti niin että pintakaasulla ajettaessa liike on pienempi ja enemmän poljettaessa kurkut aukeaa nopeammin, eli varovasti arvioiden kaasupolkimen liike puoleenväliin asti vaikuttaa kaasun aukeamiseen n. 30% ja loput sitten nopeammin :)

Ryyppyvaijerihan tuohon riitti nippa nappa, mutta käytös oli niin jäykkää että otin pois. Pitäisi siis etsiä jostain pidempi ryyppyvaijeri.

Alkuperäisen bensapumpun purin pois, kuten myös sen letkuputkihässäkän imusarjan alta, ja tein sokean tulpan siihen mekaanisen pumpun paikalle. Tilalle tuli bensansuodatin, takaiskuventtiili ja sähköinen pumppu. Näin jälkiviisaana olisi kannattanut laittaa suoraan Hucon lutkupumppu, tuo linjaan tuleva ei näköjään ime yhtään jos linja on päässyt tyhjäksi. Saa olla tarkkana, ettei aja tankkia kuiviin... Noh, jospa seuraavaksi vaihtaisi sitten pumpun oikeanlaiseen.

Muuten tuo kaasari toimii hienosti, mutta pieni kyykkäys tuntuu olevan kun kaasua polkaisee nopeammin. Kiihdytyspumppu kuitenkin ruikkaa kurkkuun niinkuin pitääkin, mistähän tuohon lähtisi etsimään ratkaisua?

Poissa Ville-

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 396
  • ಠ_ಠ Onks toi Deeku?
Vs: Nostokurjen -87 240
« Vastaus #2 : 18.03.2017, 19:19:41 »
Ryyppyvaijerihan tuohon riitti nippa nappa, mutta käytös oli niin jäykkää että otin pois. Pitäisi siis etsiä jostain pidempi ryyppyvaijeri.

740:ssä on pidempi ryyppyvaijeri kuin 240:ssä ja sopii alkuperäiselle paikalleen  :)

Nimim. 240 ryyppyvaijeria 740 yrittäneenä  ::)

940TDIC '95, 760GLE V6 B28E '82 (''lievä'' projekti), 245 B200E '89, Saab 900 '88
ex. 740 GL '86, V70 TDI '98, 740 GL '88

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240
« Vastaus #3 : 26.03.2017, 17:39:42 »
Mistähän tuollaisen 740 ryyppyvaijerin löytäisi uutena?

Vaihtelin tänään kaasuttimeen suuttimia, tyhjäkäyntisuutinta pienensin kaksi pykälää eli 60->50 ja kaasua polkaistessa vaivannut nyykkäys helpotti. Enpä olisi heti uskonut, että tuo johtuisi liian rikkaasta seoksesta, mutta niin vain näköjään oli. Pitänee yrittää saada tuo pakokaasumittarin perään ja ottaa kourallinen suuttimia mukaan, jos vaikka saisi seokset kierroksillekin kohdalleen, tuntuisi että isommalla kaasulla tehoa olisi vielä reservissä mutta sitä ei saa ulos.

Vaihdoin myös bensapumpun Huco 13-3010 -pumppuun. Tuo on minusta ollut kaasarivehkeissä aika lyömätön peli, sopivan pieni paine ja erittäin käyttövarma. Eikä säikähdä, vaikka polttoaine pääsisi loppumaan, osaa kyllä luputtaa linjan täyteen omin voimin.

Ja sitten huomasin, että vänkärin takajarru laahaa. Pitää kai se viimeinkin käyttää irti ja ehostella, kuskin puolelta tuli jo viime kesänä käytettyä satula auki ja asenneltua korjaussarja.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 599
  • www.vrcf.fi
Vs: Nostokurjen -87 240
« Vastaus #4 : 26.03.2017, 20:48:19 »
Mistähän tuollaisen 740 ryyppyvaijerin löytäisi uutena?

Vaihtelin tänään kaasuttimeen suuttimia, tyhjäkäyntisuutinta pienensin kaksi pykälää eli 60->50 ja kaasua polkaistessa vaivannut nyykkäys helpotti. Enpä olisi heti uskonut, että tuo johtuisi liian rikkaasta seoksesta, mutta niin vain näköjään oli. Pitänee yrittää saada tuo pakokaasumittarin perään ja ottaa kourallinen suuttimia mukaan, jos vaikka saisi seokset kierroksillekin kohdalleen, tuntuisi että isommalla kaasulla tehoa olisi vielä reservissä mutta sitä ei saa ulos.

Vaihdoin myös bensapumpun Huco 13-3010 -pumppuun. Tuo on minusta ollut kaasarivehkeissä aika lyömätön peli, sopivan pieni paine ja erittäin käyttövarma. Eikä säikähdä, vaikka polttoaine pääsisi loppumaan, osaa kyllä luputtaa linjan täyteen omin voimin.

Ja sitten huomasin, että vänkärin takajarru laahaa. Pitää kai se viimeinkin käyttää irti ja ehostella, kuskin puolelta tuli jo viime kesänä käytettyä satula auki ja asenneltua korjaussarja.
vp-autoparts:illa on uutta 700-sarjan imuvaijeria hinnastossa ei vaan taida olla varastossa, kun on punaisena ja lukee Usually ships within 7 business days. You will be notified in case of delays. Valitsin vasemmasta laidasta 700-sarjan  niin siinä vaijerin kohdalla lukee, että 240/740 niin onko sama vaijeri joka vaan katkaistaan sopivaksi 240 ? Vaijeri ja vaijerinkuori pitää tilata erikseen. http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?page=article&artno=1273809 ja http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?page=article&artno=9122003 + http://www.cvi-automotive.se näytti kans olevan vaijeria/kuorta varastossa.
« Viimeksi muokattu: 26.03.2017, 21:10:41 kirjoittanut Dmies »

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240
« Vastaus #5 : 29.03.2017, 21:30:17 »
Taidan ostaa yleismallin ryyppyvaijerin ja modata siitä sopivan :) tuntuu lähtevän käyntiin ilman ryyppyäkin, mutta kaasua joutuu pumppaamaan että saa herkuteltua kierroksille ja sitten pitämään siellä kotvan aikaa ennen liikkelle lähtöä.

Korjasin tänään takajarrun vänkärin puolelta. Kaikki pultit lähti ongelmitta auki, mutta jarruneste oli ruskeata limaa ja kumit päästäneet vettä läpi. Männät ja sylinterit lähti kuitenkin kevyellä vesihionnalla virheettömiksi, ja sattuipa olemaan uusi korjaussarjakin hankittuna, joten uusilla kumeilla kasaan ja laahausongelma on tiessään :)

Olen yrittänyt etsiä MK18 -vanteita autoon, hieman huonolla menestyksellä. Näyttää siltä, että ruotsista tilaamalla saisi järkevimpään hintaan uuden paketin. Käytettyjä tuntuu liikkuvan todella huonosti. Enkä ihmettele, tuskin moisista itsekään luopuisin jos jostain löytäisin :)

Ja tottakai sitten rupesi kuumottamaan myös ilma-alusta, mistähän sitä sellaisen löytäisi? Futurezilla olisi, mutta 2900€ hinta ei oikein houkuta. Myös rakennussarja kelpaisi, kompuroita löytää kaupasta kuten myös letkuja, mutta lähinnä ne pussit pitäisi saada jostain hommattua.

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240
« Vastaus #6 : 18.04.2017, 19:13:16 »
Päätöksiä on tehty.

Ruotsin maalle lähti auton ostohintaa suurempi summa rahaa, ja sieltä pitäisi vastineeksi tulla sarja uusia MK18 -vanteita renkaineen, -35/-40mm jousisarja sekä uudet vilkut ja takavalot.

Ryypyn vaijeri tuli asennettua, nyt lähtee herkästi kylmänäkin käyntiin. Käytin pakokaasumittarin perässä, seosruuvin puolikkaan kierroksen säädön jälkeen tyhjäkäynnillä CO 0.50 ja HC n. 100. Ihan asialliset arvot. Edelleenkin vaan meinaa nyypätä jos painaa kaasua nopeammin, ja pintakaasulla ajettaessa tuntuu pientä nykimistä. Pitänee koittaa lotolla vaihtaa ensiön pääsuutinta johonkin suuntaan, pakokaasumittari ei osannut kertoa mihin suuntaan arvoja pitäisi kierroksilla muuttaa.

Vai löytyisiköhän jostain B230 moottori sopivasti, mielellään vielä kaikilla mahdollisilla ruiskun osilla varustettuna...? :) Eikös noissa ollut ihan omalla johtosarjallaan oleva ruisku?

Poissa jen

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3803
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Nostokurjen -87 240
« Vastaus #7 : 18.04.2017, 19:25:46 »
Päätöksiä on tehty.

Ruotsin maalle lähti auton ostohintaa suurempi summa rahaa, ja sieltä pitäisi vastineeksi tulla sarja uusia MK18 -vanteita renkaineen, -35/-40mm jousisarja sekä uudet vilkut ja takavalot.

Ryypyn vaijeri tuli asennettua, nyt lähtee herkästi kylmänäkin käyntiin. Käytin pakokaasumittarin perässä, seosruuvin puolikkaan kierroksen säädön jälkeen tyhjäkäynnillä CO 0.50 ja HC n. 100. Ihan asialliset arvot. Edelleenkin vaan meinaa nyypätä jos painaa kaasua nopeammin, ja pintakaasulla ajettaessa tuntuu pientä nykimistä. Pitänee koittaa lotolla vaihtaa ensiön pääsuutinta johonkin suuntaan, pakokaasumittari ei osannut kertoa mihin suuntaan arvoja pitäisi kierroksilla muuttaa.

Vai löytyisiköhän jostain B230 moottori sopivasti, mielellään vielä kaikilla mahdollisilla ruiskun osilla varustettuna...? :) Eikös noissa ollut ihan omalla johtosarjallaan oleva ruisku?
aivan liian laihalla sieltä palaa venttiili/t säädä se co sinne 2-2,5 ,aivan varmasti nypyttää ja laittaa hanttiin kun on noin laihalla ;)
« Viimeksi muokattu: 18.04.2017, 21:38:31 kirjoittanut jen »
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240
« Vastaus #8 : 18.04.2017, 19:31:20 »
aivan liian laihalla sieltä palaa venttiili/t säädä se co sinne 2-2,5 ;)

Selvä, näin toimitaan :)

Poissa Merlin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1110
  • www.vrcf.fi
Vs: Nostokurjen -87 240
« Vastaus #9 : 18.04.2017, 20:05:44 »
Päätöksiä on tehty.

Ruotsin maalle lähti auton ostohintaa suurempi summa rahaa, ja sieltä pitäisi vastineeksi tulla sarja uusia MK18 -vanteita renkaineen, -35/-40mm jousisarja sekä uudet vilkut ja takavalot.
Mistä tilasit vanteet? Katselin jo niitä parista paikkaa... :)
Käyttöauto: Volvo S80 D5 -04
Harrasteauto: Volvo 740 GLE -87
Hevosvoima määrittää, kuinka kovaa ajat seinään.
Vääntö määrittää, kuinka syvällä olet seinässä.

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240
« Vastaus #10 : 19.04.2017, 07:58:44 »
Mistä tilasit vanteet? Katselin jo niitä parista paikkaa... :)

Scstyling.fi , pystyi jopa maksamaan suomalaisella verkkopankilla vaikka ruotsalainen firma onkin :)

Poissa Merlin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1110
  • www.vrcf.fi
Vs: Nostokurjen -87 240
« Vastaus #11 : 19.04.2017, 10:29:29 »
Scstyling.fi , pystyi jopa maksamaan suomalaisella verkkopankilla vaikka ruotsalainen firma onkin :)
Paljonko niille jäi hintaa? Millä rengastuksella otit? ???
Käyttöauto: Volvo S80 D5 -04
Harrasteauto: Volvo 740 GLE -87
Hevosvoima määrittää, kuinka kovaa ajat seinään.
Vääntö määrittää, kuinka syvällä olet seinässä.

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240
« Vastaus #12 : 19.04.2017, 11:06:30 »
Paljonko niille jäi hintaa? Millä rengastuksella otit? ???

215/35-18, jotkut "budget" renkaat, paketti oli karvan päälle tonnin toimituskuluineen. Kumhon kumeilla olisi ollut 1340€ kotiovelle toimitettuna. Valikosta jos ottaa 740/940 autoksi niin rengasvalikoima kasvaa, saa myös 225/40 -koossa noille vanteille.

Poissa Merlin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1110
  • www.vrcf.fi
Vs: Nostokurjen -87 240
« Vastaus #13 : 19.04.2017, 11:43:53 »
215/35-18, jotkut "budget" renkaat, paketti oli karvan päälle tonnin toimituskuluineen. Kumhon kumeilla olisi ollut 1340€ kotiovelle toimitettuna. Valikosta jos ottaa 740/940 autoksi niin rengasvalikoima kasvaa, saa myös 225/40 -koossa noille vanteille.
Kiitokset tästä. -H-
Käyttöauto: Volvo S80 D5 -04
Harrasteauto: Volvo 740 GLE -87
Hevosvoima määrittää, kuinka kovaa ajat seinään.
Vääntö määrittää, kuinka syvällä olet seinässä.

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240
« Vastaus #14 : 29.04.2017, 12:27:20 »
Tiedoksi muillekin, jos meinaat tilata tuolta scstyling:iltä, niin palvelu on sitten HIDASTA.

20. päivä tuli viesti että vanteita tulee varastoon 10.5. (vaikka verkkokaupan mukaan kaikkia tavaroita oli varastossa), laitetaanko muut tavarat etukäteen, vastasin että laitetaan niin pääsen asentelemaan, tähän tuli vastaus seuraavana päivänä että OK, lähettävät varastossa olevat tavarat.

Kysäisin sitten että mitä kuljetusyhtiötä mahtavat käyttää, jos postnordia, niin merkkaisivat lähetyksen vastaanottopaikaksi lähimmän matkahuollon. Ei voinut vaihtaa, Klarnan takia (?). Postnordin toiminta on sinänsä perseestä, että toimitusajat on ihan mitä sattuu vaikka ne sovitaan etukäteen, ja jos et olekaan kotona kun tuovat ei-sovittuna aikana, lähettävät tavarat herkästi takaisin lähettäjälle. Eikä asiasta ilmoiteta mitään, kuten ei myöskään lähetyksen viivästymisestä.

Noh, torstaina lähetin viestin jossa kysyin että joko tavarat on lähetetty, vastasivat että ei, koska vanteita saa vasta toukokuun puolivälissä. Savu rupesi nousemaan korvista ja lähetin tulikivenkatkuisen viestin takaisin, että kuten viestiketjun alussa lukee, on sovittu että lähetätte varastossa olevat tavarat etukäteen ja siitä on nyt yli viikko, mikä maksaa? Perjantaina tuli viesti takaisin että tavarat lähtee tänään ja saat seurantakoodin sähköpostiin.

No arvatkaapa onko seurantakoodia näkynyt.

 

KKD Motorsport  Samppasport