Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Diesel Volvon moottorinlämmöt

  • 403 Vastauksia
  • 82304 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ande92

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 460
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #270 : 09.10.2023, 21:59:36 »
Mulla oli parivuotta sitten 2011 XC60 jossa oli D5244T16 kone eli termari oli jo etupuolella konetta. Siihen vaihdoin termostaatin asiaa sen kummemin tutkimatta ja se muuttui kyllä paljon lämpimämmäksi.
Tilasin borg warner merkkisen termarin jostain viron liikkeestä.

Tässäkin termari siirtynyt onneksi koneen etupuolelle. Oliko miten paha rasti vaihtaa? Vidakaan ei näytä oikee muuta kun, että pitäs jäähdytysjärjestelmä tyhjätä sekä neljä ruuvia irrottaa ja "that's it". Jotenkin kyllä äkkiseltään näyttää siltä, että jonkun verran joutuu raivata tilaa ennenku nuo ruuvit saa auki. 
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa Aiku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 123
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #271 : 13.10.2023, 05:41:07 »
Omassa XC60, 2017 autossa, kun moottori on lämmennyt, niin kesällä ja talvella lämpömittarin viisari on melko tarkkaan vaakatasossa. Onkohan riittävän lämmin moottori, eli termari kunnossa?

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 345
  • V60 D4 AWD
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #272 : 13.10.2023, 05:47:44 »
Omassa XC60, 2017 autossa, kun moottori on lämmennyt, niin kesällä ja talvella lämpömittarin viisari on melko tarkkaan vaakatasossa. Onkohan riittävän lämmin moottori, eli termari kunnossa?

Kannattaa joskus katsoa testerillä todellinen lämpötila.
Itsellä 2016 5 diesel ja siinä mittari näyttää puoltaväliä jo alle 80 asteen todellisella lämpötilalla.
Kun termostaatti toimii oikein, lämpötila pysyy todella tarkasti 90 asteen tienoilla, yleensä se vaihtelee 87 ja 91 väliä korkeintaan.
Toisinsanoen, termostaatin kuntoa ei voi päätellä mittarista, ennen kuin se jää jo kunnolla raolleen.

Edit: Tai voi siinä mielessä todeta, että varmaankin lämpötila alkaa nousta olosuhteisiin nähden tavallista hitaammin myös mittarissa, kun termostaatti alkaa oireilla?
« Viimeksi muokattu: 13.10.2023, 05:50:14 kirjoittanut Heikki75 »

Poissa Aiku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 123
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #273 : 13.10.2023, 08:18:53 »
Kannattaa joskus katsoa testerillä todellinen lämpötila.
Itsellä 2016 5 diesel ja siinä mittari näyttää puoltaväliä jo alle 80 asteen todellisella lämpötilalla.
Kun termostaatti toimii oikein, lämpötila pysyy todella tarkasti 90 asteen tienoilla, yleensä se vaihtelee 87 ja 91 väliä korkeintaan.
Toisinsanoen, termostaatin kuntoa ei voi päätellä mittarista, ennen kuin se jää jo kunnolla raolleen.

Edit: Tai voi siinä mielessä todeta, että varmaankin lämpötila alkaa nousta olosuhteisiin nähden tavallista hitaammin myös mittarissa, kun termostaatti alkaa oireilla?
Onko tuolainen vikakoodin lukija/testeri harrastekäyttöön sopiva?
https://www.elekma.com/vikakoodinlukijat-ja-testerit/tuha-volvo-suomenkielinen-vikakoodinlukija/p/716/#description

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #274 : 13.10.2023, 09:44:47 »
On kai se mutta jos ei välttämättä halua suomenkielistä niin itse olen ollut tyytyväinen tuohon icarsoft2 malliin.
On vähän halvempikin ja saa siihenkin kielen valita muutamalla napin painalluksella. ELK
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 345
  • V60 D4 AWD
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #275 : 14.10.2023, 06:17:53 »
Onko tuolainen vikakoodin lukija/testeri harrastekäyttöön sopiva?
https://www.elekma.com/vikakoodinlukijat-ja-testerit/tuha-volvo-suomenkielinen-vikakoodinlukija/p/716/#description

Varmasti hyvä laite.

Itse olen tykännyt tuosta BT-palikasta kun se kulkee niin hyvin hanskalokerossa ja toisaalta se ei ole niin sidottu obd-pistokkeeseen, eli voi käyttää myös ollessa itse konehuoneen puolella tai vaikka ajella käsijarrumoottoreita siellä jarrusatulan vieressä ollessa.

Poissa Aiku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 123
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #276 : 18.10.2023, 05:38:45 »
Onko tuolainen vikakoodin lukija/testeri harrastekäyttöön sopiva?
https://www.elekma.com/vikakoodinlukijat-ja-testerit/tuha-volvo-suomenkielinen-vikakoodinlukija/p/716/#description
Tilasin tuon laitteen ja eilen tuli postissa. Vikakoodit lukee melko kattavasti eri moduuleista.
Vaikka ohjekirjassa on ohjeet, niin anturitietojen arvoja en saanut näkyville, kun valikosta ei löytynyt, eli moottorin lämpötilaa en saanut katsottua.
Lieneekö normaalia, kun käynnisti moottorin ja lukijan valikosta valitsi mm. vikojen haun, niin auton kojetaulun tuli ilmoituksia mm. ABS, turvatyyny jne. häiriöistä.
« Viimeksi muokattu: 18.10.2023, 06:19:08 kirjoittanut Aiku »

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #277 : 18.10.2023, 09:17:33 »
Tuo on ihan normaalia näitten kanssa, ne häipyy kun käynnistää uudelleen.

Nuo anturiarvot tulee icarsoftissa ainakin niin kun valitsee valikosta sen ecm ja lue vikakoodit niin aukee valikko josta voi ruksia halutut tiedot.

Esim. tuo lämpötila nyt on ihan perusjuttuja, jos ei sitä saa niin palauta ja ota halvempi icarsoft2 niin saat vielä rahaakin takasin.

Katoin niitten lupauksia niin uusimmillaan 2018-2020 mallisiin autoihin vähän mallista riippuen. Jospa sulla on liian tuore kuitenkin.

Kysy Elekmalta kyllä ne neuvoo ja myöskin vaihtaa laitteen tai palauttaa rahat kun on takuu. Mikään muu firma ei taida huolia käytettyä takas jos ei varsinaista vikaa ole.
« Viimeksi muokattu: 18.10.2023, 09:25:46 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Aiku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 123
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #278 : 18.10.2023, 14:36:56 »
Tilasin tuon laitteen ja eilen tuli postissa. Vikakoodit lukee melko kattavasti eri moduuleista.
Vaikka ohjekirjassa on ohjeet, niin anturitietojen arvoja en saanut näkyville, kun valikosta ei löytynyt, eli moottorin lämpötilaa en saanut katsottua.
Lieneekö normaalia, kun käynnisti moottorin ja lukijan valikosta valitsi mm. vikojen haun, niin auton kojetaulun tuli ilmoituksia mm. ABS, turvatyyny jne. häiriöistä.
Auto on XC60, 2017. Löysin livedatan valikon. Testeri näyttää paljon eri moduleita, mutta vain muutaman modulin livedataa pääsee lukemaan, mm. ECM, eli moottorimoduliin ei pääse. En tiedä mistä johtuu. Pitää palauttaa myyjälle takaisin.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #279 : 20.10.2023, 11:39:35 »
Moottorin livelämpötilan pystyy kyllä lukemaan ihan sellaisella halpis obd2 bluetooth donglellakin.

Poissa Vaateripustin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #280 : 24.10.2023, 21:37:59 »
-8° lämpötilassa 10km sekalaista taajama- ja maantieajoa niin lämmöt nousi 70 asteeseen, ja toiset 10km niin päästiin 80 asteeseen, siitä yli ei suostunut menemään kuin hetkellisesti. Tyhjäkäynnillä tipahtaa sinne 60-65 asteen tienoille. Menee varmaan vielä normaaleihin lukemiin vaikka aavistuksen matalilta kuulostaakin?
D5244T15 koneena.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #281 : 25.10.2023, 00:14:45 »
Kyllä toi kuulostaa omaan korvaan siltä, että termari lienee vaihtokunnossa. Vertailun vuoksi, vanhempi D5244T4 moottorini säilytti -32 asteen pakkasessa moottorilämmöt suorastaan uskomattomankin hyvin maantieajossa 85 asteen tuntumassa, ilman lisälämmitintä tai maskisuojaa. Myös EGR on pois päältä, joten sekään ei tuonut lisälämpöä koneeseen. Tyhjäkäynnillä noissa hyytävissä olosuhteissa toki alkoi tippumaan lämpö sinne 70 asteen hujakoille.

Poissa Vaateripustin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #282 : 25.10.2023, 00:44:15 »
Kyllä toi kuulostaa omaan korvaan siltä, että termari lienee vaihtokunnossa. Vertailun vuoksi, vanhempi D5244T4 moottorini säilytti -32 asteen pakkasessa moottorilämmöt suorastaan uskomattomankin hyvin maantieajossa 85 asteen tuntumassa, ilman lisälämmitintä tai maskisuojaa. Myös EGR on pois päältä, joten sekään ei tuonut lisälämpöä koneeseen. Tyhjäkäynnillä noissa hyytävissä olosuhteissa toki alkoi tippumaan lämpö sinne 70 asteen hujakoille.
Jahans, pistetääs sekin sitten vaihtoon, haittaahan ei uudesta termarista ainakaan ole.  :D

Poissa Vaateripustin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #283 : 26.10.2023, 18:18:24 »
Kyllä toi kuulostaa omaan korvaan siltä, että termari lienee vaihtokunnossa. Vertailun vuoksi, vanhempi D5244T4 moottorini säilytti -32 asteen pakkasessa moottorilämmöt suorastaan uskomattomankin hyvin maantieajossa 85 asteen tuntumassa, ilman lisälämmitintä tai maskisuojaa. Myös EGR on pois päältä, joten sekään ei tuonut lisälämpöä koneeseen. Tyhjäkäynnillä noissa hyytävissä olosuhteissa toki alkoi tippumaan lämpö sinne 70 asteen hujakoille.
Rikkihän se oli, uudella termarilla tasainen 91° matka-ajossa, kiitokset  :)

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #284 : 26.10.2023, 19:28:00 »
Loistavaa, että asia ratkesi. 8)

 

Carcom Oy  Elekma