Omassa XC60, 2017 autossa, kun moottori on lämmennyt, niin kesällä ja talvella lämpömittarin viisari on melko tarkkaan vaakatasossa. Onkohan riittävän lämmin moottori, eli termari kunnossa?
Kannattaa joskus katsoa testerillä todellinen lämpötila.
Itsellä 2016 5 diesel ja siinä mittari näyttää puoltaväliä jo alle 80 asteen todellisella lämpötilalla.
Kun termostaatti toimii oikein, lämpötila pysyy todella tarkasti 90 asteen tienoilla, yleensä se vaihtelee 87 ja 91 väliä korkeintaan.
Toisinsanoen, termostaatin kuntoa ei voi päätellä mittarista, ennen kuin se jää jo kunnolla raolleen.
Edit: Tai voi siinä mielessä todeta, että varmaankin lämpötila alkaa nousta olosuhteisiin nähden tavallista hitaammin myös mittarissa, kun termostaatti alkaa oireilla?