Futurez  Kulkukoira

Diesel Volvon moottorinlämmöt

  • 403 Vastauksia
  • 82309 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 998
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #390 : 04.08.2024, 20:27:41 »
On sillä väliä :)
....
En tiedä noista VEA-koneista, mutta viitonen ainakin normaalikäytössä on aika tarkkaan siellä 88-92 ja öljy noin 10 astetta lämpimämpää.
Vitonen myös käyttää enemmän polttoainetta saman tehon tuottamiseksi > hukkaa.

Olen melko varma, että Volvon insinöörit ovat viettäneet useamman tunnin niin moottorilaboratoriossa kuin testilenkeilläkin, eikä käyntilämmöt ole heille mainittava ongelma ollut. Isosta mittaristosta on jätetty jopa osoitus pois, mitäpä sillä tekeekään?
Suosituksen mukainen öljy on sangen notkeaa ja moottorin välykset lienevät kohdillaan.

Toki äppi-Jonnelle voi olla palkitsevaa seurata lämpötilan muutoksia. On sitten hyvää, tuttua ajankulua vielä vanhainkodissakin :)


Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #391 : 04.08.2024, 20:37:43 »
Mittaristosta jätetty näyttö pois. No, ehkä sekin lohduttaa siinä vaiheessa jos vaikka vesipumppu särkyy, termari jumii kiinni tai nesteet vuotaa pihalle.
Onko noissa edes nestetason ilmaisua?

Vanhainkoti taas, no jaa kai sitä jotain muutakin keksii.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa kestosippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 317
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #392 : 04.08.2024, 21:00:07 »
Mittaristosta jätetty näyttö pois. No, ehkä sekin lohduttaa siinä vaiheessa jos vaikka vesipumppu särkyy, termari jumii kiinni tai nesteet vuotaa pihalle.
Onko noissa edes nestetason ilmaisua?
On hyvinkin tarkka nestetason ilmaisin. Sanoo ajoissa nestepinnan vajetessa mittaristossa tekstillä: "Jäähd. neste vähissä, pysäytä, sammuta moottori".

Oli viime talvena hyvinkin tarpeen kun tuli yllättävä vuoto moottorin kyljen muoviosan tiivisteen pettäessä jolloin nesteet vuosi parkkipaikalle ja tielle.
On joskua näyttänyt ihan pienenkin nestevajeen vuoksi kylmällä moottorilla kun nestepinta on ollut juuri siinä min-viivan alapuolella.
« Viimeksi muokattu: 04.08.2024, 21:07:33 kirjoittanut kestosippi »
V70 2,4d automaatti  vm.2010 (D5244T14)

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 345
  • V60 D4 AWD
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #393 : 04.08.2024, 21:06:27 »
Vitonen myös käyttää enemmän polttoainetta saman tehon tuottamiseksi > hukkaa.

Olen melko varma, että Volvon insinöörit ovat viettäneet useamman tunnin niin moottorilaboratoriossa kuin testilenkeilläkin, eikä käyntilämmöt ole heille mainittava ongelma ollut. Isosta mittaristosta on jätetty jopa osoitus pois, mitäpä sillä tekeekään?
Suosituksen mukainen öljy on sangen notkeaa ja moottorin välykset lienevät kohdillaan.

Toki äppi-Jonnelle voi olla palkitsevaa seurata lämpötilan muutoksia. On sitten hyvää, tuttua ajankulua vielä vanhainkodissakin :)

Eikai se mikään ongelma olekaan jos kaikki toimii ja eikö tämän threadin aihe ollut termostaatin oikeanlaisesta toiminnasta?
Totesin vain, että kun kaikki toimii, on nesteen lämpötila suhteellisen kapealla alueella ja se lienee niiden laboratoriossa ja testilenkeillä vietettyjen tuntien tulosta?
Voisko siitä päätellä, että insinööreille ei ole ollut aivan sama onko lämmöt 75 vai 90 astetta?
Ja mitä tulee tuohon "äppi-jonnejen" anturidatan seurantaan, niin tämäkin ketju osoittaa, että ihan hyvä sitä on joskus seurata ja mahdollisesti tiedostaa, että termostaatti ei toimi kuten pitäisi?


Poissa ryypee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #394 : 04.08.2024, 21:36:30 »
Tämmöistä käppyrää piirsi tämän insinöörin testilenkillä. Kaippa noi ihan viitearvoissa ovat, jos termari aukeaa mekaanisesti 90c.

https://ibb.co/LxzX9Kw

E. Ylävesiletkukaan ei tuntunut mitenkään erikoisen lämpöiseltä, kun moottoria oli käyttänyt sen verran, että nesteiden lämpötila oli 50c.
« Viimeksi muokattu: 04.08.2024, 21:39:44 kirjoittanut ryypee »

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #395 : 05.08.2024, 03:03:36 »
Olikos noissa Ford-sukuisissa V60 -malleissa ne kaihtimet grillin takana, jolla saadaan estettyä viiman tulo jäähdyttimelle? Niillähän on omien havaintojeni mukaan merkittävä rooli VEA -moottoreiden lämpenemisessä. Ajelin tossa äsken Mäntästä Riihimäelle V90 D3:lla ja seurailin erityisellä tarkkuudella tuota jäähdytysnesteen lämpötilaa tätä ketjua varten. Matkavauhti kokolailla se 95km/h ja lämpötila oli lähes kokoajan säännönmukaisesti 95-98 astetta, AC:n toiminnalla ei ollut tähän vaikutusta kun testailin. Ainoa poikkeus oli, kun yhtäkkiä lämpötila tipahti 81 asteeseen noin 10 minuutiksi, sen jälkeen se kipusi 10 minuutiksi 85 asteeseen, jonka jälkeen palautui 95 asteen tietämille. Oletan, että tuossa välissä tapahtui DPF-poltto. Tuona aikana matkavauhti ja moottorin kuormitus säilyivät likipitäen vakiona.


Toki äppi-Jonnelle voi olla palkitsevaa seurata lämpötilan muutoksia. On sitten hyvää, tuttua ajankulua vielä vanhainkodissakin :)


Vedetäänpä sitten taas henkeä. Meitä Volvoilijoita(kin) on moneen junaan, toiset luottaa mittaristoon ja Volvon insinööreihin, toiset taas haluavat perehtyä autonsa sielunelämään tarkemmin, suotakoon se.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #396 : 05.08.2024, 06:52:29 »
Olikos noissa Ford-sukuisissa V60 -malleissa ne kaihtimet grillin takana, jolla saadaan estettyä viiman tulo jäähdyttimelle?

Ei ole vielä P3-alustaisissa ja niissä maskin tukkimisella on kyllä merkittävä vaikutus. Nykyisessä SPA-korisessa ei ole tullut mieleenkään viritellä rättejä kun lämpö riittää hytissä vaikkei ole edes webasto automaattikäytöllä.
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa ryypee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #397 : 05.08.2024, 10:37:15 »
Totta tosiaan toi kaihtimien puute voikin selittää sen, että uudempi koriset pitävät lämpöjä hieman korkeammalla.

Poissa JS88

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #398 : 11.11.2024, 09:10:32 »
Mulla ongelma on vähän päinvastainen, lämmöt meinaa olla nykyään turhankin korkealla kun aikanaan nuo oli aika tarkasti 91 asteessa. Aikanaan oli sisäkenno tukossa ja mietin että olisiko samaa likaa myös syylärissä tukkeena? Se kyllä virtaa hyvin läpi, jos kaataa vettä ylävesiletkun kautta niin samaa vauhtia vesi tulee läpi, mutta voisihan syyläri silti olla osittain tukossa jolloin jäähdytysteho huononee? 

Lämmöt siis 95-100 välissä, hiukkaspolton kanssa yli sadankin, eikä vaikuttanut vesipumppu eikä termostaatin vaihdot. Moottorikin tuli vaihdettua kun tuli perinteinen apulaitehihnankatkeaminen jonka myötä kansi rikki ja samat "ongelmat" uudenkin koneen kanssa. Onko kellään muulla ollu näinpäin että on liikaakin lämpöä koneessa, tai kokemusta että voiko syylärinvaihto tähän auttaa? Jäähdytinkin olisi jo uusi varastossa, vaihto vaan näyttää erittäin työläälle niin ei viitsisi turhaa alkaa värkkäämään..
S80 D5A -10


Vikakoodien lukua kaikista yksiköistä Oulun alueella

Poissa allwinner

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 156
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #399 : 11.11.2024, 18:12:49 »
Mikähän näissä termostaateissa särkyy itselle vaihtanut jo kaksi xc60 -15 D4 malli tarvike termostaatteja kylläkin. Eka alkuperäinen lakkasi pitämästä lämpöjä n200000km jousiko löystyy vai mikä sen saa vuotamaan ensiksi vaihdettu maxgear oli kyllä surkea

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1680
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #400 : 05.12.2024, 09:19:04 »
Ei ole vielä P3-alustaisissa ja niissä maskin tukkimisella on kyllä merkittävä vaikutus. Nykyisessä SPA-korisessa ei ole tullut mieleenkään viritellä rättejä kun lämpö riittää hytissä vaikkei ole edes webasto automaattikäytöllä.

Eilen tuli ajettua hiukan pitempi reissu normaalien kauppareissujen sijaan terveyden niin salliessa, huomioina seuraavaa, kun maskista vain alaosa tukittu ja siitäkin ylärivi avoin, pakkasta noin 5-6 astetta ja 20 asteen pyynti lämppärissä: 80-alueella (vakkarissa 92  :o ) lämmöt nousi n.10 km:n matkalla 73-75 asteeseen ja vasta 100-alueella (vakkarissa 110) jonkun kilometrin ajon jälkeen 85-87 asteeseen. Noistakin lämpötiloista heti putoaminen monella asteella, jos piti kaasua nostaa liikenteen takia, yli 80 asteen pysyi myös 80-alueella jos vain oli sinne asti noussut satasen alueella. Ahtoilmat pysyivät nollan yläpuolella, jossain vaiheessa ohituksissa kierroksilla pitkälti yli 20 astetta.
Kotona johdon päästä lähtiessä Scangauge-mittari näytti 31 astetta ja heti käynnistyksen jälkeen putosi 27:en, josta sitten pikkuhiljaa nousi yllämainittuihin lukemiin kaupunkialueella tapahtuneen tankkauksen ja pesun jälkeen, Webastoa ei käytetty tieteellisen tutkimuksen takia. :D
Ylämaski menee joskus ensi viikolla tukkoon sillä ei niin kauniilla, mutta tarkoituksen mukaisella talvimaskilla.
Autona on V70 D5 -08 manuaali ja mittarissa 200tkm.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #401 : 05.12.2024, 11:27:06 »
Varmaan kannattaa termari uusia, jos on alkuperäinen vielä. Sama harmaakoppanen D5 pitää täällä lämmöt 85-88 asteen välissä ilman mitään draamaa maantieajossa vaikka olisi maski auki kovallakin pakkasella.

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1680
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #402 : 05.12.2024, 12:35:19 »
Samanlaista se Romun moottorin lämpiäminen on ollut uudesta saakka, ainakin niin kauan kuin lisämittari ollut, joskus -09 tai -10 ostettu.
Lisämittari hommattu siksi, että saa seurata keulan ummessa ollessa lämpöjä nolla- ja plussakeleillä.
Ylävesiletku ei lämpeä kuin johtumalla eli ei valskaa termari.
Kabiinissa kyllä lämpö riittää vajaa lämpöisenäkin.

Automaatilla ja kaiken maailman kattokaiteilla ja korotetulla alustalla  :P  ajovastuksia varmaan jonkun verran enemmän kuin meikän sentin kahden madalluksella eikä kattokaiteita ja hienon hienolla kaasun annostuksella  :D  (eilen 4400 rpm max  :o ) paitsi jos vakkari.

e. laitetaan nyt sitten eilisen reissun, noin 420 km, kulutustiedotkin, kulutushan on osin riippuvainen motin lämmöistä: auton oman tietsikan mukaan 5,4 litraa/100km ja lisämittarissa lukema 4,6 litraa/100km
« Viimeksi muokattu: 05.12.2024, 15:55:44 kirjoittanut -jadi- »
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa VolvoPirre

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #403 : 07.12.2024, 19:44:41 »
Yllättävän suuri vaikutus S80:ssä pelkän sen alaosan tukkimisella mitä testailin. Lämpötila ulkona siinä nollan kieppeillä ja kun maskin alaosa on tukossa niin pysyy lämmöt helposti siellä +80c.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo