Samppasport  Futurez

Diesel Volvon moottorinlämmöt

  • 403 Vastauksia
  • 82620 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #180 : 12.01.2021, 14:09:45 »
Haettiin kans tollanen v70 -11 d3 volvo. Eilen pihalla -4 ja moottorilämmöt 63-67c noin 25km työmatkan jälkeen. Paikallinen autoehjäämö sano että laita lisälämmitin vain päälle, mutta eikö noiden nyt pitäsi jaksaa lämmentä tolla kelillä enemmänki ilman lisälämmitintä. Termostaatin vaihtoon?

Johtuu kyllä vähän kummoista ajoa se työmatka on. Jos se on jouheeta, ajoa matallla nopeudella, niin ei se välttämättä tuon enempää lämpeä.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #181 : 13.01.2021, 05:31:50 »
Omassa tuntuu tuo pelkän puskurin reiänkin tukkiminen yllättävän paljon vaikuttavan lämpenemiseen. Tulee laitettua se rätti siihen jo melkein heti kun alkaa nollakelejä olla. Sitten kun painuu alle -10c niin lyön maskiinkin rätin ja hyvin pysyy maantiellä lämmöt koneessa ilman webastoa.

 -12 D5 siis kyseessä.
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Paikalla taffu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #182 : 15.01.2021, 14:07:13 »
Nyt kun tuli oikeasti pakkasta, niin peitin maskin kokonaan ja pysyy kaupungissakin lämmöt 80 asteen yläpuolella. Moottorina 2,4d ja edeltävästi lämmöt kaupungissa oli 14 asteen pakkasessa 78 astetta.

Poissa JuhaV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #183 : 15.01.2021, 16:28:36 »
Täältä pari verrokkitietoa vm 17 XC60 190 hv dieselillä, eli T14-koneella:
- aamulla ulkona -23 astetta, jäähdytysneste motariajossa ilman maskia +75 astetta. Varmaan webasto kävi koko ajan.
- illalla -16 astetta, auto ulkona tyhjäkäynnillä, webasto lähtee pöhisemään kun jäähdytysnesteen lämpö laskee noin 55 asteen tienoille. Lämpö pysyy noin 65 asteessa.
XC60 B4 Insc. 2021, ex. XC60 D4 Sum 2017, ex. V60 D3 Mom 2011, ex. V50 1.8 2006

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #184 : 16.01.2021, 15:23:27 »
Omassa tuntuu tuo pelkän puskurin reiänkin tukkiminen yllättävän paljon vaikuttavan lämpenemiseen. Tulee laitettua se rätti siihen jo melkein heti kun alkaa nollakelejä olla. Sitten kun painuu alle -10c niin lyön maskiinkin rätin ja hyvin pysyy maantiellä lämmöt koneessa ilman webastoa.

 -12 D5 siis kyseessä.

Suurinosa siitä jäähdytysilmastahan tulee nimenomaan sen puskurin aukkojen kautta, joten onhan tuo luonnollista.

Poissa Julley

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #185 : 16.01.2021, 15:35:07 »
Lämmöt mistä täällä puhutaan, onko moottoriöljyn vai jäähdytysnesteen lämpötiloja?  Saako niistä molemmista tietoa esim obd palikalla ja vaikkapa Torquella? Vielä ei oo käytössä mutta taitaa olla tarpeellista hankkia.
Oma kulkine V70 -12 drive. Vasta nyt kun pakkaset -20 tai kylmempää alkoi tuntua ettei kabiinissa meinaa lämmöt riittää. Tammerin maskisuojat laitoin tilaukseen. Tähän asti Webasto ollut käytössä ainoastaan esilämmityksessä, ei ajossa, ja hyvin on pärjännyt.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #186 : 16.01.2021, 15:38:15 »
Jäähdytysneste - joka on se sama aina joka kertää myös lämppärin kennossa.

OBDn kautta pääsee lukemaan, juusi esim tuolla torquella.

Tuo 20 on sellainen numero jolloin alkaa kyllä ihan oikein toimivakin auto jäähtymään jos ei ole webasto päällä tai nokka tukossa.. Johtuu tietysti myös ajonopeuksista.
« Viimeksi muokattu: 16.01.2021, 15:39:52 kirjoittanut Jule »

Poissa JPN_V70D3OR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 415
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #187 : 16.01.2021, 16:40:26 »
>Tuo 20 on sellainen numero jolloin alkaa kyllä ihan oikein toimivakin auto jäähtymään jos ei ole webasto päällä tai nokka tukossa.. Johtuu tietysti myös ajonopeuksista.

Joku talvi sitten pakkasta oli 36C, auto ei suostunut käynnistämään webastoa virransäästön takia :nohnoh. Meni jännäksi käynnistyykö itse auto - sahasi reilun 1/2min :-\ ja saattaen sai koneen (D3 MY12) tulille :-*.

Hyttiin riitti maantiellä (100km/h) lämpöä noillakin keleillä (ilman lisälämmitystä).  :)

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 345
  • V60 D4 AWD
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #188 : 16.01.2021, 20:32:13 »
Maskit keulaan on aika ehdoton pakkaskeleillä.

Testerillä kun katsoo alle - 20 asteen lämpötiloissa nesteen, moottoriöljyn ja vaihteistoöljyn lämpötiloja ilman maskia ja maskien kanssa, on aika itsestäänselvää, että niitä tekee mieli käyttää.
Näissä kun on 5kw lämmittimet lämppärin letkussa vähän ennen kennoa ja mahdolliset lämpömittarit on säädetty näyttämään 90 astetta+- 20asteen alueella, se luo tavallaan harhan lämmön riittävyydestä. Tekniikka on suunniteltu toimimaan siellä normaalilämmöissä ja se ei toteudu jos vedetään 100km/h - 25 asteista ilmaa konehuoneeseen keulan täydeltä.

Kustannus on pieni, ne on nykyään suhteellisen käteviä käyttää ja ihan hyvän näköisiäkin.
Nyky dieseleissä ei ole mitään tarvetta poistaa niitä esim. muutaman +asteen keleillä. Konepesu on ainoa paikka missä ne riepoo, paitsi jos unohtaa ja ajaa koneeseen kylmästi maskit keulalla...  ;D

Paikalla taffu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #189 : 16.01.2021, 21:38:38 »
Lämmöt mistä täällä puhutaan, onko moottoriöljyn vai jäähdytysnesteen lämpötiloja?  Saako niistä molemmista tietoa esim obd palikalla ja vaikkapa Torquella? Vielä ei oo käytössä mutta taitaa olla tarpeellista hankkia.
Oma kulkine V70 -12 drive. Vasta nyt kun pakkaset -20 tai kylmempää alkoi tuntua ettei kabiinissa meinaa lämmöt riittää. Tammerin maskisuojat laitoin tilaukseen. Tähän asti Webasto ollut käytössä ainoastaan esilämmityksessä, ei ajossa, ja hyvin on pärjännyt.

Itekin meinasin ostaa maskisuojan, mutta kun mistään ei löytynyt hyllystä, niin askartelin itse. Retkipatja kaupasta 5e ja nippusiteitä:


Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #190 : 17.01.2021, 11:42:11 »
Puuilossa myydään niitä jousitötteröitä irtona joilla ne "oikeat" maskisuojat kiinnitetään.

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2189
  • Näillä mennään
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #191 : 17.01.2021, 15:33:41 »
Tarvitsee itselläkin purkaa puskuria vähäsen että saa suojan jäähdyttäjän eteen. Menee tommosilla pinta asennuksilla lisävalot piiloon ja en kyllä muutenkaan ikinä mitään näkyvää ole laittanut.
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 345
  • V60 D4 AWD
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #192 : 17.01.2021, 15:37:13 »
Tarvitsee itselläkin purkaa puskuria vähäsen että saa suojan jäähdyttäjän eteen. Menee tommosilla pinta asennuksilla lisävalot piiloon ja en kyllä muutenkaan ikinä mitään näkyvää ole laittanut.

Ei kannata laittaa kovin lähelle syyläriä, jotta flektit saavat tarvittaessa kunnolla ilman liikkumaan.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #193 : 17.01.2021, 16:18:52 »
Ei kannata laittaa kovin lähelle syyläriä, jotta flektit saavat tarvittaessa kunnolla ilman liikkumaan.
Tuohon maskiin ja puskuriin asennettunahan sinne jää juuri se tila, niin että tarvittaessa flekti saa imettyä sinne ilmaa sieltä sivuilta ja alta raoista.

Tosin aikanaan Hiacessa oli pahvi joka pudotettiin suoraan kiinni syyläriin siitä yläpuolelta, niin että jäi vain kapea soiro avoina syyläriä. Hyvin siististi alkoi pienellä lämmön nostamisella ilmoittamaan että nyt tarvitsisi lisää ilmaa. Tuossa ei oikein sen varsinaisen maskin peittäminen hirveästi toiminut kun syyläri oli ~ metrin verran taaempana, ja siinä oli neliön kokoinen reikä josta se tuuletti.

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #194 : 18.01.2021, 20:09:40 »
Itse tilasin mallikohtaisen maskisuojat XC70 -14. Nyt on lämmöt pysynyt 80-90 asteessa.

Ehdin jo epäillä termostaattiviaksi ja tilata uuden termarin. Onneksi sen voi palauttaa.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

 

Carcom Oy  Elekma