Jep. Tuo virallisemman maahantuonnin ohjelmallinen suutinohjauksen päivittäminen auttanee keskustelun perusteella erityisesti juuri tyhjäkäynnillä tapahtuvaan käyntiongelmaan. Itselläni volle lähtee moitteettomasti kyllä tulille, käy kylmänä ja kuumana tyhjäkäyntiä ok, mutta juuri tuossa kiihdyttävässä ja vedättävässä kuormitustilanteessa 2000 -3500 rpm alueella alkoi tikityksen puolelta " vastaan rynkyttäminen" ja suoranainen koneen ravistaminen. 3500 jälkeen sitten tulee raju kiihtyvyys joka vetää vaikka rajoittimiin asti, mutta ei ole tieliikennelain mukaista ajettavaa. Toki normijärki jo kertoo, että ei ole pannulle hyväksi. Vidan antaminen lukemien perusteella 2 kpl suuttimia ei ole korjausarvojen suhteen enää "kartalla". Paluuvuodot ovat silti kaikissa alle 10 ml/min ja siksi kone kyllä käynnistyy moitteetta tosiasiallisesti viallisella suuttimella, kun käynnistyspaineet ok. Hehkuissa ei varsinaista märkyyttä, mutta nokisuutta kylläkin joka viittaa huonoon lämpimänä tapahtuvaan palamistapahtumaan.
Vida näytti tyhjäkäynnillä siis kahdelle suuttimelle ihan oikein reilusti tuon vakiokorjausarvon max. 3 mm
3 ylittäviä lukemia (4-6) välillä. Mittaus tapahtuu auton tyhjäkäynnillä ja silloin ei korvalla kuule mitään erityistä ongelmaa, mutta laitteisto tunnistaa jo siinä vaiheessa täysin oikein suutinvikaa. Vaihdoin toisen suurempaa korjauslukemaa näyttävän samaan 3-sarjaiseen toimivaan suuttimeen. Tilanne parani luonnollisesti, kun 4/5 suutinta pysyy korjausarvojen rajoissa. Yksi vuotaa vielä kun autoa kiihdyttää, siitä edelleen seurauksena selvä naputus, koska korjausarvot eivät enää riitä (oletus) ja suutin mekaanisesti rääsää keittoa pannuun kuin flunssaisen nenä. Ongelma siis vikana selvä ja tosiasiallinen korjaaminen on omasta mielestäni mahdollista kestävästi vain suutinta vaihtamalla.
Eli päätelmäni on ettei yksittäistä crail-tyypistä suutinta enää voi ohjelmallisesti elvyttää "kartalle" korjausarvolimiittiä tai vastaavaa tuunaamalla. Vain suuttimen kokonaisperuskorjaaminen tosiasiallisesti ammattilaisen toimesta tuo suuttimen halutessa takaisin ajoon, mikä ei välttämättä taas taloudellisessa mielessä ole välttämättä perustelua.
Korjatkaa siis, jos olen tehnyt väärän kehäpäätelmän.
