Hei!
Onko arvon porukalla faktatietoa, miten kauan V50 Volvo d5 manuaalivaihteisto (m66) kytkimen pitäisi oikeasti kestää? 300tkm? 400 vai yli?
Tiedän että ajotapa vaikuttaa todella paljon, itse ajan niin että kierrokset ovat aina yli 1500, enkä ns. "vedätä".
Mittarissa nyt +115tkm, auto ollut meillä aika tarkasti kaksi vuotta ja tuona aikana ajettu n. 55tkm.
Tänään alkoi aivan yllättäen tekemään siten, että kun 4. tai 5. vaihteella painaa kaasun pohjaan n. 80kmh nopeudessa, n. 2200 - 2600rpm hujakoilla tapahtuu niin että kierrokset nousee ei salamana mutta suht nopeasti, nopeus ei nouse, eikä sutimiseneston valo vilku.
Kokeilin vajaa 10 kertaa, aina sama juttu. 6. vaihteella ei ko. ilmiö esiinny. Kun otan sutimiseneston pois, 2. vaihteella n. 40kmh vauhdista, nastapyörät lyö tyhjää (asfaltilla). Sutimisenesto pois, 80kmh nopeutta ja 4. vaihde, sama juttu, mutta en enää tuossa nopeudessa äänestä erota että lyökö oikeasti tyhjää vai ei.
Päästessäni parkkiin, ei minkään valtakunnan kytkimenluistamisen käryjä tule, niinkun kytkimenluistamisesta yleensä tulee.
Eilen ajoin ihan vahingossa kivenmurikkaan joka oli keskellä ajorataa

, ja se osui jonnekin, oletan vahvasti että osui keulan alueelle. Voiko olla että tuo kivi on tehnyt tehtävänsä...?
Edit:
Tiedän, että tässä Volvossa sutimiseneston valo ei samalla sekunnilla ala vilkkua kun renkaat lyö tyhjää. Ruokatunnilta tullessani takasi töihin, tein uudet testit, eikä ko. ilmiötä esiintynyt. Outoa - olisiko ollut nyt niin että olisi ollut jäätynyttä kohtaa asfaltilla kun testasin, ja en viittinyt kovin kauaa pitää kaasua pohjassa kun tuo ilmiö tuli eteen että ei ole ihan varmaa oliko nyt vain niin että toinen renkaista oli jäätyneen asfaltin päällä ja en pitänyt tarpeeksi kauaa kaasua pohjassa että olisi saanut sutimiseneston valon vilkkumaan.
Sain huomiseksi varattua Volvolle nosturiajan, saadaan kattoa pohja läpikotaisin läpi, sitten ollaan viisaampia...