Elekma  Autoracing

Volvo V50 d5 my 2010 manuaalivaihteiston kytkin

  • 10 Vastauksia
  • 5104 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 376
Hei!
Onko arvon porukalla faktatietoa, miten kauan V50 Volvo d5 manuaalivaihteisto (m66) kytkimen pitäisi oikeasti kestää? 300tkm? 400 vai yli?

Tiedän että ajotapa vaikuttaa todella paljon, itse ajan niin että kierrokset ovat aina yli 1500, enkä ns. "vedätä".

Mittarissa nyt +115tkm, auto ollut meillä aika tarkasti kaksi vuotta ja tuona aikana ajettu n. 55tkm.

Tänään alkoi aivan yllättäen tekemään siten, että kun 4. tai 5. vaihteella painaa kaasun pohjaan n. 80kmh nopeudessa, n. 2200 - 2600rpm hujakoilla tapahtuu niin että kierrokset nousee ei salamana mutta suht nopeasti, nopeus ei nouse, eikä sutimiseneston valo vilku.

Kokeilin vajaa 10 kertaa, aina sama juttu. 6. vaihteella ei ko. ilmiö esiinny. Kun otan sutimiseneston pois, 2. vaihteella n. 40kmh vauhdista, nastapyörät lyö tyhjää (asfaltilla). Sutimisenesto pois, 80kmh nopeutta ja 4. vaihde, sama juttu, mutta en enää tuossa nopeudessa äänestä erota että lyökö oikeasti tyhjää vai ei.

Päästessäni parkkiin, ei minkään valtakunnan kytkimenluistamisen käryjä tule, niinkun kytkimenluistamisesta yleensä tulee.

Eilen ajoin ihan vahingossa kivenmurikkaan joka oli keskellä ajorataa  >:( , ja se osui jonnekin, oletan vahvasti että osui keulan alueelle. Voiko olla että tuo kivi on tehnyt tehtävänsä...?


Edit:
Tiedän, että tässä Volvossa sutimiseneston valo ei samalla sekunnilla ala vilkkua kun renkaat lyö tyhjää. Ruokatunnilta tullessani takasi töihin, tein uudet testit, eikä ko. ilmiötä esiintynyt. Outoa - olisiko ollut nyt niin että olisi ollut jäätynyttä kohtaa asfaltilla kun testasin, ja en viittinyt kovin kauaa pitää kaasua pohjassa kun tuo ilmiö tuli eteen että ei ole ihan varmaa oliko nyt vain niin että toinen renkaista oli jäätyneen asfaltin päällä ja en pitänyt tarpeeksi kauaa kaasua pohjassa että olisi saanut sutimiseneston valon vilkkumaan.

Sain huomiseksi varattua Volvolle nosturiajan, saadaan kattoa pohja läpikotaisin läpi, sitten ollaan viisaampia...
« Viimeksi muokattu: 21.03.2017, 13:39:45 kirjoittanut Jukka79 »
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 d5 my 2010 manuaalivaihteiston kytkin
« Vastaus #1 : 21.03.2017, 17:03:01 »
Nopeusmittarin anturi taitaa olla vaihteiston yhteydessä joten jos kytkin luistaa ja kierrokset nousevat niin mittarinopeus ei nouse. Jos taas etupyörät sutivat niin nopeusmittarin neulakin nousee. Vai tuleeko näissä nopeustieto jo ABS-jarrujen antureilta? Joka tapauksessa lopputulos olisi sama näinkin.

Kai tämän kytkin (minun autossa sama laatikko) kestää aika kauan jos ajelee nätisti. Sinun tapauksessa vaan edellisen omistajan ajotapa on varmasti tehnyt tehtävänsä jos ei ole ajellut yhtä varovasti. Aikoinaan Swedespeed -foorumilla oli tyyppejä jotka kävivät kiihdytyskisoissa T5:llä ja saivat kytkimen tuhottua muutamalla huonolla starttiyrityksellä niin että kyllä sen rikki saa nopeastikin jos oikein yrittää... :D
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 376
Vs: Volvo V50 d5 my 2010 manuaalivaihteiston kytkin
« Vastaus #2 : 21.03.2017, 20:18:13 »
Jotain hämärää tuossa on. En nyt kyllä tiedä...

Tosiaan, kuten kerroin, mennessäni ruokatunnilta töihin, ei ko. ilmiötä esiintynyt. Ajoin tosin ihan eri tietä pitkin. Töistä lähtiessäni ajoin taas samaa tietä ja samaa kaistaakin vielä jossa tuo "kytkimen luistamisefekti" tuli, toiminta oli ihan samaa: 4. ja 5. vaihteella lipu lattiaan, ensin kiihtyy ihan normaalisti, sitten 2200-2600rpm kohilla kierrokset nousee, nopeus ei niinkään - tai no en niin paljoa viittinyt pitää kaasua pohjassa että en ole ihan varma olisiko sutimisenestovalo alkanut vilkkua kun nopeus huiteli kuitenkin jo laittomuuksien puolella... lämpötila oli 0:ssa ja oli jo aika myöhä joten jäätäneelle asfaltille on mahdollisuus - mutta jos sutimisen esto tulee peliin, ei kyllä kierrostenkaan kuuluisi juurikaan nousta.

Mutta vähän myöhemmin samalla kotiinpaluumatkalla ja samalla tiellä (lievään rampin ylämäkeen) ei ko. efektiä tullut... Aiemmin kuivalla asfaltilla 2. vaihteella 40:stä kaasu pohjaan ilman sutimisenestoa niin etupyörät sutii.

Ei auta kun seurata tilannetta ja tutkia tuota kytkimen toimintaa...

Huomenna auton kanssa nosturille tutkimaan pohjaa, kattoa mitä sieltä löytyy...

Edit:
Poistettu maininta sutimiseneston valon vilkkumisesta kun tuossa iltaisessa testissä mulla ei sutimisenesto ollut edes päällä niin ei se valo voi silloin vilkkuakaan... pahoittelut tuosta.

Seurantaa, seurantaa...
« Viimeksi muokattu: 21.03.2017, 21:54:09 kirjoittanut Jukka79 »
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 376
Vs: Volvo V50 d5 my 2010 manuaalivaihteiston kytkin
« Vastaus #3 : 22.03.2017, 12:31:07 »
Kyllä se nyt perkules näyttää jotta kytkin siellä luistaa...

Nyt alkoi nimittäin tekemään myös 6. vaihteella n. 80kmh lipu lattiaan niin alkaa tietyssä kohtaa luistamaan, ja nyt ekaa kertaa alkoi hajuakin tulla...

Ja kun kytkin alkaa luistaa ajossa (vakkarissa 90kmh ja kaasu pohjaan, esim. ohitustilanne), siinä vaiheessa kun moottorin kierrokset nousee niin vakkarikin tippuu pois päältä.

Nyt kyselenkin teiltä, että onko tähän D5 manuaali M66 -vaihteistoon saatavilla jotain ns. heavy-duty -kytkintä? Entä te jotka olette kytkinrempan tehneet, paljonko siitä on köyhtynyt?
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa jt4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 d5 my 2010 manuaalivaihteiston kytkin
« Vastaus #4 : 22.03.2017, 20:51:51 »
Eikös tää ohjelmoitu oo?
Ettei ohjelmas oo jtn järjetöntä vääntöpiikkiä alakierroksilla?
V50 d5 -10

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 376
Vs: Volvo V50 d5 my 2010 manuaalivaihteiston kytkin
« Vastaus #5 : 23.03.2017, 09:08:14 »
On joo optimoitu / ohjelmoitu.

Eikä ainakaan mun mielestä ole vääntöpiikkiä alakierroksilla, vetoa tulee kun kierrokset menee karvan yli kahden tonnin, n. 2200 niin alkaa vääntöä tulla.

Ihmetteli tuo paikallinen ei-virallinen Volvo firmakin että miten voi olla että 115tkm ja kytkin vetelee viimeisiään. Auto on ollut meillä kaksi vuotta ja tuona aikana on ehditty veivata n. 55tkm. Auton eka omistaja on Helsinkiläinen aika iso lakifirma ja ainakin sen tiedon mukaan mitä meillä autosta on, on että me oltais toiset omistajat, joten olisiko kytkintä luistateltu Helsingissä liikennevaloissa - ei voi tietää.

No, joka tapaukses remontti tulossa, eikä mikään ihan halpa. No, 2-massavauhtipyörän hinnan olisi ehkä voinut säästää, mutta todennäköisesti se olisi ollut seuraavan 100tkm sisällä edessä, joten nyt kun laittaa kaikki hilut uutta tuonne niin on taas yksi hiton hyvä syy ajaa se puoli miljoonaa...
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 376
Vs: Volvo V50 d5 my 2010 manuaalivaihteiston kytkin
« Vastaus #6 : 13.04.2017, 15:21:05 »
Kytkin siellä tosiaan luisti, ei mikään muu. Ihmeen aikaisessa vaiheessa antoi periksi, ei voi kun ihmetellä. No nyt on Sachsin Xtend -kytkin, joten toivon mukaan se kestää paremmin. Ainakin sellaisena sitä mainostettiin Sachsin sivuilla.
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa Tero P.

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 d5 my 2010 manuaalivaihteiston kytkin
« Vastaus #7 : 23.02.2020, 23:00:02 »
Tere!
Mulla kivahti V50 16D vm 2012 kytkin ihan kerrasta. tai ainakaan en ole aiemmin huomannu mitään että olis ollu pettämässä.  Tokihan kytkin on ollu outo jo ostaessa kun se niin jotenkin alhaalta otti mutta sillä on pörryytelty ainakin pari vuotta semmosella. No se nyt kuiteski pamahti sitte lopullisesti sillai että pääsiin parkkipaikalta liikkeelle pakilla ja ykkösenki sain sisään mutta kun piti vaihtaa kakkoselle niin siinä tuliki kysymys että mitä hel..... No nyt se on viikonlopun ollu korjaamolla ja osat saa vasta ens viikolla ni laittavat sen sitte kuntoon.  Tonniviijensadan remppa ja silleen. mittarissaki vasta 168tkm kai ne kuluvia osia on mutta ei mulla yhessäkää autossa aiemmin oo noilla kilsoilla kytkin oo paukahtanu.. että ei ainakaan voi olla kytkimen käytöstä kiinni..

Poissa maamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 209
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 d5 my 2010 manuaalivaihteiston kytkin
« Vastaus #8 : 14.04.2020, 23:53:15 »
Ollut uudesta asti V50 D5 -08 man ja 260tkm ajettu eikä kytkimelle tehty mitään. Kaikkea muuta onkin sitten vaihdettu.

Poissa Volvoismi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 d5 my 2010 manuaalivaihteiston kytkin
« Vastaus #9 : 15.04.2020, 09:45:15 »
Oletan kaksoismassan löytyvän tuolta jostain välistä. Mikäli kytkin menee vaihtoon niin kannattaako tuokin yleensä vaihtaa siinä samalla varsinkin jos kilometrejä on ehtinyt kertymään?

Ei se tarvi kuin jokin eläkeläispaappa tai mummo ensimmäiseksi omistajaksi niin äkkiä menee vaihtoon. Veljen Hondasta meni kytkin vaihtoon alta 100tkm

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10035
  • Teiden tukko
Vs: Volvo V50 d5 my 2010 manuaalivaihteiston kytkin
« Vastaus #10 : 15.04.2020, 10:32:27 »
Oletan kaksoismassan löytyvän tuolta jostain välistä. Mikäli kytkin menee vaihtoon niin kannattaako tuokin yleensä vaihtaa siinä samalla varsinkin jos kilometrejä on ehtinyt kertymään?

Ei se tarvi kuin jokin eläkeläispaappa tai mummo ensimmäiseksi omistajaksi niin äkkiä menee vaihtoon. Veljen Hondasta meni kytkin vaihtoon alta 100tkm

Ehdottomasti kannattaa vaihtaa kaksoismassa samalla, jos kytkimen uusii. Ja kampiakselin stefa vaihtaa, kun vauhtipyörä on irti.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

 

Carcom Oy  Elekma