VIDA sanoo asiasta seuraavaa:
381: DIM-0001 Driving distance. Incorrect value
Diagnostic trouble code (DTC) information DIM-0001
The diagnostic trouble code (DTC) is stored if the driver information module (DIM) registers that the stored mileage value differs by more than 500 km from the most recently stored mileage. The diagnostic trouble code (DTC) is also stored if the voltage to the driver information module (DIM) is interrupted before the new mileage is stored in the central electronic module (CEM).
Possible source
Software fault in the control module.
Eli vikakoodi ei liity millään tavalla kilometrien manupulointiin vaan hetkelliseen häiriöön joko CEM tai DIM yksikössä. Ja tässä tapauksessa DEM yksikön huoltoon. Todennäköisesti siihen hetkeen, kun avasit tai lukitsit kaukosäätimellä ovet moduulin ollessa irti.
Kun kilometrit vaihdetaan, muutos tehdään kaikkiin yksiköihin eikä siitä aiheudu vikakoodia.
Tästä eteenpäin ei kannata lukea, jos edellisistä viesteistä jo tuli paha mieli...
Mielestäni kysymyksiin annetut vastaukset vastaavat melko hyvin kirjoittajien tietotaitoa ja kokemuspohjaa autoilusta. Korjaamotason experttejä foorumilla on muutama, mutta faktaa halutakseen on syytä mennä merkkiliikkeen tai muun asiantuntevan korjaamon pakeille. Foorumilla saa asiasta kuin asiasta usein myös oikean vastauksen, mutta viestien suodattaminen on omalla vastuulla. Joukkoon mahtuu paljon näsäviisaita, sarkastisia tai muuten vain omaan makuun sopimattomia vastauksia - ja valitettavasti välillä aivan väärää tietoa. No toisaalta... vastaukset ovat myös ilmaisia. Merkkikorjaamossakaan eivät aina jaksa asiaan perehtyä ja antavat hätiköityjä vastauksia, kuten tämäkin tapaus osoittaa.
Vanhan auton osto on aina suunnaton riski, sillä koskaan ei tiedä onko kyseessä kolaroitu tai muuten juuri laukeammassa oleva pommi. Ei tiedä ovatko turvatyynyt paikallaan vai lauenneet jo 10 vuotta sitten. Kilometrit varmistetaan penkin, ratin ja polkimien kuluneisuudesta, mutta tosi koijari on nekin saattanut vaihtaa. Toiselle 10 vuotta vanha on loppuun ajettu ja toiselle se on uusi. Yhtä lailla saa korjata 200 tkm kuin 400 tkm ajettua, vaikka vaihdelaatikon ja moottorin vaihto on ensimmäisessä tapauksessa vähän kauempana tulevaisuudessa. Jos haluaa olla korjaamatta, niin sitten pitää ostaa uusi. Jotkut merkit lupaavat 7 vuoden takuun ja kilometrit pitävät varmasti paikkansa.