Kulkukoira  Proturbo

740 B230F Automaatti "Bensapumpulle ei tule virtaa, rele vaihdettu" *TOIMII!*

  • 4 Vastauksia
  • 5339 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kapu_91

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Nyt on Volvolla sen verran outoa käytöstä, että pitää kysyä viisaampien neuvoja.  :)

Autona on -90 740 B230F Automaatti. Kilometrejä kertynyt sen vajaan 300tkm.


Tarina alkaa parin viikon takaa jolloin auto päätti pysätä kotipihaan. Se hinattiin siitä korjaamolle ja paikallistivat vian hapettuneiseen bensapumpun johtoihin. Korjaamoreissun jälkeen auto lähti moitteetta käymään ja toimi n. viikon kunnes pysähtyi kaupan pihaan.

Tarkistin kaupan pihassa, että kipinä tulee, liikuttelin bensapumpun johtoja ja kopistelin pumppua tuloksetta. Kaverin kanssa hinattiin auto hallille ja pihassa avaimesta kääntäen auto päättikin lähteä käymään.

Sen jälkeen olen ajanut autolla viikon, eikä ole mitään ongelmia ollut kunnes tänään se päätti sammua ajosta risteykseen ja sama homma. Ei käymään vaikka mitä teki. Kaveri tuli taas hinaamaan ja vietiin auto hallille ja päätettiin alkaa paikallistamaan vikaa.

Bensapumpun rele vaihdettu, eikä vaikutusta. Nyppäsin tänään pumpulta johdot irti, eikä sinne tule virtaa. Vedin erilliset johdot pumpulta akulle testakseni sen toimivuuden ja kunnossa on. Kävin kaikki mahdolliset liittimet ja maadoitukset konehuoneesta läpi. Samaten apparin puolen jalkatilasta ecun takaa ne maadoitukset. Myös sulakeboxin kaikki johdot tarkistin, että on kiinni.

Pumpulta kadonnut virta täysin. Yritin myös lukea vikakoodeja sillä boxilla, mikä löytyy kuljettajan iskaritolpasta, mutta en saanut sitä edes toimimaan. Punainen valo palaa nappia painaessa, mutta ei lähde edes vilkuttamaan.


Ihmetyttää myös se, että tässä autossa ei koskaan ole kuulunut sitä "esipaineistuksen" ääntä, kun kääntää virrat päälle. Auto on silti aina toiminut moitteetta. Myöskään releen naksumisia en ole koskaan kuullut.


Onko tuolla tankin päässä jotain maadoituksia / liitoksia jotka on syytä tarkastaa ja millä voisi olla tälläisiä vaikutuksia?


Tässä oli tarinaa kerrakseen, toivottavasti teillä on ideoita, että saadaan Volvo takaisin liikenteeseen. :)








« Viimeksi muokattu: 28.04.2017, 07:52:15 kirjoittanut Kapu_91 »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Pistä pumpulle piuhat takasin, hae jostain varmasti toimiva bensapumpun rele testiin, ja jos (ja kun) ei sillä tokene niin varmasti toimiva b230f moottorinohjainyksikkö, tai vaihtoehtoisesti korjaa sen kiinni olevan boksin. Sieltä lie palanut se trankku joka ohjaa bensapumppujen relettä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Kapu_91

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Pistä pumpulle piuhat takasin, hae jostain varmasti toimiva bensapumpun rele testiin, ja jos (ja kun) ei sillä tokene niin varmasti toimiva b230f moottorinohjainyksikkö, tai vaihtoehtoisesti korjaa sen kiinni olevan boksin. Sieltä lie palanut se trankku joka ohjaa bensapumppujen relettä.

Releen kunto varmistettu. Kävin tänään tutkimassa ajan kanssa ja mittasin johdot pumpulta sulakeboxille ja tarkistin maat. Kaikki vaikuttaa lukemien perusteella olevan kunnossa. Suutinrele ei myöskään naksahda, bensapuoli kokonaan täysin mykkä. Alkaa ECU vika olemaan aika selvä?

Oliko se niin, että releen 86/1 ja 86/2 navat kun hypyttää, niin pitäisi pumppu lähteä hyrisemään avain 2 - asennossa? Onko siis hyötyä hypyttää noita napoja releestä, pystyykö tällä jotenkin ECU:n vikaa ohittamaan? Vai katkaiseeko se ecu:n trankku, mikä tuota pumpun relettä ohjaa, kokonaan virrat?

Kiitoksia ja hyvät pääsiäiset! :)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
En pysty juuri nyt varmistamaan, mutta muistelen että suutinreleen heräte tulee järjestelmäreleen ensimmäisistä kärjistä, joita mielestäni myös ohjaa boksi. Voit kokeilla avata varovasti sen valkean releen kuoret ja katsella tarkasti, mitä tapahtuu virrat päälle kääntäessä: ensimmäiset kärjet täytyy napsahtaa kiinni. Startatessa toisetkin kärjet kuuluisi napsahtaa, mutta sehän on jo todettu että niin ei käy. Voit kokeilla käynnistää autoa sillain että pidät käsin molemmat kärjet kytkeytyneenä. Jos syttyy, pitäisin ECUvikaa melko lailla selvänä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Kapu_91

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
En pysty juuri nyt varmistamaan, mutta muistelen että suutinreleen heräte tulee järjestelmäreleen ensimmäisistä kärjistä, joita mielestäni myös ohjaa boksi. Voit kokeilla avata varovasti sen valkean releen kuoret ja katsella tarkasti, mitä tapahtuu virrat päälle kääntäessä: ensimmäiset kärjet täytyy napsahtaa kiinni. Startatessa toisetkin kärjet kuuluisi napsahtaa, mutta sehän on jo todettu että niin ei käy. Voit kokeilla käynnistää autoa sillain että pidät käsin molemmat kärjet kytkeytyneenä. Jos syttyy, pitäisin ECUvikaa melko lailla selvänä.

Ekat kärjet napsahtivat kiinni. Toiset kärjet eivät sitten napsahtaneetkaan. Pakotin ne toisetkin kiinni ja pumppu lähti surisemaan, mutta auto ei startannut.
Tuli täältä foorumin kautta ostettua toinen 561 loppuinen boxi ja sille kaveriksi täysin uusi rele (vanhat releet testattu toimiviksi toisessa autossa. Auto hörähti heti käymään ja kulkee taas.

Koitin muuten mielenkiinnosta sitä vanhaa boxia ja nyt tykkäsi silläkin lähteä käymään, liekö sitten sattumaa vaan kun välillä tykkäsi toimia?

Suuret kiitokset TVS avusta! Jännittäviä päiviä tässä edessä, että miten tuo toimii. :)

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo