tavalla tai toisella nypityllä voi viedä hengen itseltä tai pahimmillaan toiselta/useammalta
kyllä ovat hengen vaaralliset ei millään pahalla mutta itekkin noita halpa paskoja koonnennani en yhtäkään ole tallista ulos päästänyt huono kuntoisilla renkailla.
Olen samaa mieltä kanssasi.
Nyt kun olen ajanut viikon ajan nypityillä nastoilla (6.5mm hkpl7), niin muutama havainto:
- Pito. Etenkin jarrutus semmoinen, on ikäänkuin "viipyvä". Pyörä kyllä yrittää pitää, mutta jossain vaiheessa alkaa se semmoinen matalataajuinen ulina, kun pyörä alkaa luistamaan. Myös vetopito on heikko, muttei kuitenkaan aivan mieletön.
- Ajettavuus. koska renkaat ovat hyväkuntoiset ja "reilulla pinnalla", on ajettavuus looginen. Rengas ei vetele, auto tottelee kuljettajan tahtoa ja tekee mitä käskee. Nopeuden kasvattaminen/kaarteen tiukentaminen vain saa aikaan väistämättömän, eli kaarteen säde alkaa kasvamaan (pyörä ei kykene enempään kitkaan). Käytös on kuitenkin erittäin looginen, todella esimerkillisen looginen.
- Vesikeli. Rengas ei erityisesti "liitele" märällä moottoritiellä, mutta esim. liikenneympyröissä huomaa, ettei talvirengas ole kesärengas.
Tosin, nyttenhän on kelit jo viilenneet. Aamuisin sen +7 lämmintä ja iltapäivällä max. +12. Olen aivan varma, että heinäkuun helteillä, +32°C ja "mökkikuorma", on nuo renkaat todella vetelät, epämääräiset ja täten hengenvaaralliset. Varsinkin, jos paineista ei ole pidetty huolta (minulla talvirenkaassa aina reilumpi paine, +0,2-0,4Bar).
Mihin vertaan? Pirellin kesärenkaisiin, joissa oli pintaa 0.25-0.75mm. Ne olivat jo todella epäloogiset käytökseltään, etenkin ääritilanteessa. Niihin verrattuna on nuo hkpl7:t aimo harppaus turvallisempaan (auto on hallittavissa).
Se, että joku kurmoottaa vanhoilla kitka- tai nastarenkailla sinne kesärenkaan minimi-urasyvyyteen, on silkkaa idiotismia. Voi olla todella kaamea rengas ajaa semmoinen, loppuun poljettu nypitty nasta....

Saati sitten niillä heinäkuun helteillä...