Carcom Oy  Elekma

XC90 D5 awd -03 ajo ilman kardaania

  • 8 Vastauksia
  • 3619 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa moby

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
XC90 D5 awd -03 ajo ilman kardaania
« : 01.05.2017, 17:52:10 »
Otsikon kulkineesta pitäis nypätä kardaani irti joksikin aikaa ja käyttää tasapainotuksessa ja varmaan vaihtaa tukikumi/laakeri. Jyristää yli 80kmh nopeuksissa pirusti (kun kardaani pyörii?) ei siis jatkuvasti.
Voiko autolla ajaa surutta etuvetoisena ilman kardaania vai pitäkö tehdä vielä jotakin muita toimenpiteitä? Haldexista johto/sulake irti tms?
« Viimeksi muokattu: 01.05.2017, 19:10:00 kirjoittanut Chall »
V70 2.4D 2008 ja XC90 D5 2003
ex S60 2.4D 2003 ja 460 1.8 GL 1993
Webasto ja Autocom testerit

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: XC90 D5 awd -03 ajo ilman kardaania
« Vastaus #1 : 01.05.2017, 19:25:12 »
Kardaani irti vaan, ei tarvitse muuta.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa moby

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 D5 awd -03 ajo ilman kardaania
« Vastaus #2 : 01.05.2017, 19:42:10 »
Oolraitti. Kiitos tiedosta.
V70 2.4D 2008 ja XC90 D5 2003
ex S60 2.4D 2003 ja 460 1.8 GL 1993
Webasto ja Autocom testerit

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: XC90 D5 awd -03 ajo ilman kardaania
« Vastaus #3 : 01.05.2017, 20:03:34 »
Jyristää yli 80kmh nopeuksissa pirusti (kun kardaani pyörii?) ei siis jatkuvasti.

Kardaani pyörii aina, kun autolla ajaa. Jos ei pyöri, niin vika on kulmavaihteessa, tai booriholkissa.

Poissa moby

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 D5 awd -03 ajo ilman kardaania
« Vastaus #4 : 02.05.2017, 12:02:34 »
Ahaa. Eli haldexin kautta sitten ohjaa vetääkö takapyörä(t)?
Tuo jyrryytys tosiaan kuuluu aina jonkin aikaa ja sitten katoaa täysin ihan vaikka ajettaessa asfaltilla tasaista vauhtia. Eli olisko niin, että kun veto on päällä niin jyrisee?
Miksi se sitten lyö nelivedon yhtäkkiä päälle tasaisella asfaltilla esim. 80kmh nopeudesta?

Tuo alkoi oireilla sen jälkeen, kun vaihdoin kulmavaihteeseen ja haldexiin öljyt ja haldexin suodattimen. Kardaani oli irti, että pääsi haldexin suodattimeen käsiksi.
Itse olen järkeillyt, että joko olen antanut liikaa lekaa peräpään laipalle/kardaaniakselille kun oli niin pirun lujassa tai sitten olen onnistunut saamaan kardaanin eri asentoon kuin se alunperin oli.

Kun auto on nosturilla ja käynnissä ja kardaani pyörii niin peräpään liitoskohdasta perän puolimmaisen laipan ulkokehä näyttäisi silmin nähden jonkin verran vipottavan. Tosin siinähän on kumi ulkokehän ja laipan välissä, että saattaa hämätä, mutta täytyy myöntää, että tuohon on kyllä leka osunut..
V70 2.4D 2008 ja XC90 D5 2003
ex S60 2.4D 2003 ja 460 1.8 GL 1993
Webasto ja Autocom testerit

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: XC90 D5 awd -03 ajo ilman kardaania
« Vastaus #5 : 02.05.2017, 17:29:39 »
Maantieajossa neliveto ei mene päälle, ellei etupyörät sudi. Epätasapainolta tuo äkkiseltään vaikuttaisi jos muuten kaikki on kohdallaan. Paha sanoa näkemättä takalaipan ulkokehän vaikutusta. Kardaanin asennolla suhteessa laippoihin ei ole merkitystä.

Käytitkö irrotukseen laipassa olevia reikiä? Niiden läpi olen lyönyt nivelet suoraan irti laipasta. Mitään muuta kohtaa ei tarvitse lyödä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa moby

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 D5 awd -03 ajo ilman kardaania
« Vastaus #6 : 02.05.2017, 18:34:42 »
No näin minäkin olen luullut, että neliveto menee päälle vain jos etupyörät heittää suttua.
Jostakin syystä tuo tosiaan jyrisee maantiellä ja vain ajoittain. Joskus se voi jyristä 5min, joskus 30min ja sitten yhtäkkiä lopettaa. Joskus se ei jyrise ollenkaan.

Täytyy myöntää tyhmyytensä tässä asiassa eli ymmärsin laittaa takalaipan reijästä pultin ja lyödä sitä kautta vasta kun olin antanut kardaanille ja takalaipalle lekaa.
Tuo on hyvä tietää, että laippojen asennolla kardaanin suhteen ei ole merkitystä. Ilmankos ei muuttunut miksikään kun kardaanin asentoa muutti 180 astetta laippoihin nähden.

Tuo tukikumi/laakeri ei myöskään pyöritettäessä kyllä kovin terveeltä vaikuta, mutta en usko, että vika on siinä, koska siinä ei ole mikään muuttunut.
V70 2.4D 2008 ja XC90 D5 2003
ex S60 2.4D 2003 ja 460 1.8 GL 1993
Webasto ja Autocom testerit

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1494
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 D5 awd -03 ajo ilman kardaania
« Vastaus #7 : 09.05.2017, 14:28:34 »
Kyllä se tukikumi tekee noin, kaverilla oli tukilaakeri/kumi vaihtokunnossa ja juuri nuo oireet. Oli vielä sen mallin kardaani mihin ei varaosana saa kumia, muistaakseni jonkun mersun (E-malli saattoi olla) tukikumin vaihtoi paikallinen paja ja tärinät loppui siihen.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa moby

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 D5 awd -03 ajo ilman kardaania
« Vastaus #8 : 09.05.2017, 19:39:22 »
Nyt onkin mielenkiintoinen homma. Otin kardaanin irti, mutta jyristää vieläkin eli vika perässä?
Mitenkäs nuo vetarit lähtee takaa nätisti irti ja valuuko perästä öljyt jos ne nyppää irti?
V70 2.4D 2008 ja XC90 D5 2003
ex S60 2.4D 2003 ja 460 1.8 GL 1993
Webasto ja Autocom testerit

 

Autoracing  KL-varaosat