Samppasport  Futurez

850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä

  • 49 Vastauksia
  • 17835 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Teukka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
Autona siis 850 2.3 T5 vm.96 manuaali, korilla ajettu n.270 000km ja vaihtomoottorilla parikymmentä tuhatta vähemmän. Josta päästäänkin ensimmäiseen ihmetykseen, boschin testeri näyttää autoa tomaattilaatikkoiseksi! Onko mahdollista että vaihtomoottori olisi otettu automaattiautosta ohjausyksikköineen, joten moottorinohjaus luulee autoa tomaatiksi?

Eli tarviis varmaan rueta jotain tekemään, kun kulutus pyörii kaupunkiajossa 18-20l/100km ajotietokoneen mukaan kaasujalasta riippuen ja siitä riippumatta... Tuntuu ettei tuolla pääse pienempiin kulutuksiin, vaikka miten yrittää, mutta polkemaan jos erehtyy löytää kulutuksen sieltä kahenkympin paikkeilta helposti... Rullailemalla hetkellisen kulutuksen saa hitaasti laskemaan ihan sinne 0-1L tuntumiin, mutta tämä ei tapahdu ihan hetkessä vaan vaatii tovin aikaa laskeutua.

Lisäksi kierrokset jää ikäänkuin kantamaan hetkeksi kaasulta jalkaa nostettaessa, en sitten tiedä kuuluuko tämä Volvon softaan tai voiko johtua lastusta.

Myös lievää nykimistä havaittavissa n.1500 kiekan paikkeilla

Tehot tuntuu kuitenkin olevan tallella.

Uusittu:
- Tulpat EI Volvolaiset, jotkin kolmikärkiset kuparitulpat jotka paikallisesta varaosaliikkeestä tähän soveltuvina myytiin.
- Ilmanputsari
- Polttoainesuodatin (oli pari senttiä pitempi kuin vanha, liekkö haittaa vaikka olisikin sitä toista mallia niistä kahdesta jotka kone tuohon näyttää..?)
- Jakajan kansi ja pyörijä vaihdettu jokunen vuosi sitten edellisen omistajan aikaan
- Downpipesta oli jousto revähtänyt aika reippaasti, vaihdoin ehjän käytetyn DP:n katalysaattoreineen. Oisko lambda ottanut itseensä..?
- Kaasuläpän putsasin tänään niin hyvin kuin irrottamatta pystyi

Seuraavaksi ajattelin tarjota päästömittarin päähän, jos saisi vähän hajua arvoista. Rikkaalla se työntää ainakin, kulutuksesta ja mustasta savusta päätellen (kuulemma voisi luulla diiseliksi  ::) )

Tietoviisaita kaivataan!  ;)
854 T5 -96, V70 D5 -02, V70 T5 -97 projekti, Carina E -94, P121 Amazon B20 -70 kesäauto, toinen V70 T5 -97 purkuauto osina myynnissä

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
« Vastaus #1 : 24.08.2011, 16:50:23 »
Antaako jotain vikakoodia?

Poissa Teukka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
« Vastaus #2 : 24.08.2011, 16:54:40 »
Ei ainakaan tuolla boschin testerillä päässyt paljon bittiä pitemmälle. Pitää kokeilla viisaampaa testeriä ja jos ei onnistu, niin käydä nasta kerrallaan läpi...
854 T5 -96, V70 D5 -02, V70 T5 -97 projekti, Carina E -94, P121 Amazon B20 -70 kesäauto, toinen V70 T5 -97 purkuauto osina myynnissä

Poissa supa87

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
« Vastaus #3 : 24.08.2011, 19:18:53 »
vaihda ny ne tulpat ainaki niihin platina tulppiin mikkä sinne oikeesti kuuluuki :) onhan ne vähä suolasen hintaset mutta... :)

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
« Vastaus #4 : 24.08.2011, 19:57:34 »
vaihda ny ne tulpat ainaki niihin platina tulppiin mikkä sinne oikeesti kuuluuki :) onhan ne vähä suolasen hintaset mutta... :)

Ebaystää just ostin alkuperäiset turbon tulpat 22,99£+5,99£ rahti, ei mun mielestä mikään kallis.

Poissa Teukka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
« Vastaus #5 : 24.08.2011, 20:31:23 »
Tulpat ostan siniseltä, samoin tulpanjohdot ajattelin uusia. Kovasti ihmettelin, kun tuttu varaosamyyjä vannotti tulppien olevan sopivat (tulppien ovh. 11.50/kpl eli ei mitkään ihan halppikset kuitenkaan). Mutta tämän kohdalla kuitenkin ajatuksena ois saada kuntoon, osien hinta ei ole se mitä tuijotetaan...

Ja sitten lisää oirehdinnasta:
Kävin pihalla polkemassa vaihde vapaalla, käyden koko kierrosaluetta läpi. Tunkee paljon savua putkesta, harmaata ns. normaalia sekä mustaa kun reippaammin polkasee. Kylmällä koneella todella varovasti kierroksia tyhjäkäynniltä(n.900) nostaessa ei meinaa jaksaa nostaa kierroksia alueella 1000-1500 vaan kierrokset jää 1000 pintaan tai saattaa humpailla väliä 1000 ->1600 ->1000 jne. tämä siis tasakaasulla. Tuntuisi tukehtuvan ???  Hieman lisää kaasua painaessa hyökkää kierrokset 1700 paikkeille, josta ylöspäin laulaa ilosesti. Lämpimällä koneella vastaavaa ei ilmene, mutta kun ilmastoinnin laittaa päälle ja pitää kierroksia 1500 tuntumassa tuntee miten yksi pytty putoilee pelistä... Eli ne tulpat vaihtoon ainakin  :)
« Viimeksi muokattu: 24.08.2011, 20:35:20 kirjoittanut Teukka »
854 T5 -96, V70 D5 -02, V70 T5 -97 projekti, Carina E -94, P121 Amazon B20 -70 kesäauto, toinen V70 T5 -97 purkuauto osina myynnissä

Poissa supa87

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
« Vastaus #6 : 24.08.2011, 20:57:42 »
Oliskohan ne tulpat ollu joku 23e kipale sinisellä ja motonetis 11,90 kipale ;o aattelin ensi et on jokku 4e.n tulpat laitettu :D

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
« Vastaus #7 : 24.08.2011, 21:03:11 »
Oliskohan ne tulpat ollu joku 23e kipale sinisellä ja motonetis 11,90 kipale ;o aattelin ensi et on jokku 4e.n tulpat laitettu :D

on ollu joskus reilu 70€ sarja sinisellä, en tiiä mitä nykyään maksaa, mutta ei noita kannata varmaan kappaleittain alkaa siniseltä osteleen.

Nercs

  • Vieras
Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
« Vastaus #8 : 25.08.2011, 07:34:46 »
Palaako siellä mittaristossa mikään varoitusvalo?
Sanoit muutama vuosi sitteen vaihdettu pyörijä ja virranjakajan kansi miksi et vaihtanut niitä uusiin nyt samallaa kun muita osia vaihdoit.Lambda tekee sen että kulutus nousee kovasti jos viallinen.Ilmamassamittari onko katsottu ja vaikka putsataan. Onko jako paikoillaan ettei hihna hypännyt hampaan yli?.Muista kone saa ilmaa, bensaa oikealla paineellaa ja kipinä voimakas joka tulpalle tulee ja ajoitus oikea niin silloin kone on kunnossa.Vaikea tapaus nämä autot jossa kone vaihdetaan kun se eletroniikka ei pelaa kuten teillä tuo vikakoodien oton vaikeus.
Kerro ne päästöarvot tänne niin kertooko se Lambdan viasta

Poissa Teukka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
« Vastaus #9 : 25.08.2011, 15:37:31 »
Mittaristossa ei pala varoitus- tai vikavaloja.

Kokeiltiin ottaa IMMun johto irti -> kierrosten kantaminen hävisi kokonaan, mutta ei muuta vaikutusta käytökseen... Sytytti lambdan valon. Ilmamassamittari vaihdetaan varmuuden vuoksi uuteen Motonetin Boschilaiseen, eräänlaista osamaksua kun uusitaan palikka kerrallaan  ;)

Sitten niitä päästöarvoja:

tyhjäkäynti n.1050rpm (melko korkea...)
Lambda         0.689
CO                 11.36 %
CO2               7.88 %
HC                 547 ppm
02                  0.04 %
COcor            11.36 %

korotettu   n.2770rpm
Lambda        0.716
CO                10.62 %
CO2              8.28 %
HC                333 ppm
O2                0.14 %
COcor           10.62 %

Jos joku teistä osaa nuitten perusteella sanoa mikä heittää, kiitos siitä. Minulle nuo kertoo vaan sen, että mikään ei osu oikeisiin arvoihin  ::)

Nercs: laitetaanpa pyörijä ja virranjakajan kansi sitten nyt samalla, kun vaihdan tulpat ja tulpanjohdot Volvolaisiin. Käyttikö jo muinaiset kreikkalaiset pyörijänä ja virranjakajan kantena vain siniseltä saatavia, vai toimiiko tarvikeosat..?
854 T5 -96, V70 D5 -02, V70 T5 -97 projekti, Carina E -94, P121 Amazon B20 -70 kesäauto, toinen V70 T5 -97 purkuauto osina myynnissä

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
« Vastaus #10 : 25.08.2011, 15:56:54 »
HC ihan liian korkea ja lambdan mukaan liian rikkaalla. V
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
« Vastaus #11 : 25.08.2011, 17:53:05 »
En lähtis heti tulppia vaihtamaan jos kerran on vaihdettu.

jos suht vakio vehje niin Bosch +24 tulpat on hyvä valinta tai sitten orkkikset.

aidot platinatulpa on ajankohtaisia jos virität reilusti.


Onko tämä ongelma ilmenny heti kun vaihdoit konetta?
jos näin niin lambda tai IMM on mun veikkaus.

man/aut softat sopii keskenään hienosti ristiin ja eroaa ainoastaan miten ne "tuottaa vääntöä".

kaupunkikulutus on ihan normaali jos on korkeintaan jotain 15-16l.

maantie niin alle kympin pitäisi päästä. (ainakin vakkarilla).


Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12714
Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
« Vastaus #12 : 25.08.2011, 18:22:45 »
kaupunkikulutus on ihan normaali jos on korkeintaan jotain 15-16l.

maantie niin alle kympin pitäisi päästä. (ainakin vakkarilla).
Aika juoppoja nuo 850. Vanha S70 lastutettunakin vei puhtaasti kaupungissa 13l ja maantiellä pääsi jopa alle kasin. Oli vielä automaattilaatikolla.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Teukka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
« Vastaus #13 : 25.08.2011, 18:52:37 »
Koneen on vaihdattanut Avainvaunulla -muistaakseni kolme vuotta sitten- auton silloinen omistaja, jonka jälkeen ollut yksi omistaja ennen minua. Itselläni ollut siis vasta pari kuukautta ja jos en ihan höpöjä puhu, alkuun kulutus ja käytös oli asiallisempaa nykyiseen verraten, lukuun ottamatta downpipen jouston isoa repeytymää, jonka kyllä huomasi.
Rikkaalla kävi silloinkin, mutta pistin sen ennen lambdaa vuotavan dp:n piikkiin.

Ehjän käytetyn dp:n vaihdolla auto muuttui paljon mukavammaksi. (Tosin nämäkin asiat saattaa olla pään sisässä ja ainakin osittain johtua vuotaneen dp:n melusta  :) ) Käytetyn dp:n katteineen kävin hakemassa siististä ulkovarastoinnista kuusen juurelta, kattikin saattaa olla jo melko ehtoo puolella...
Lambdan otin vanhasta putkesta, putsailin, puhaltelin paineilmalla puhtaaksi ja iskin paikalleen.

Koneessa oli juurikin nuo +24 tulpat, tosin melko rujossa kunnossa...

Tässä kun pohdin, voisi olla hyvinkin mahdollista että jako olisi hypännyt hampaalla tai sitten jokin osa on yksinkertaisesti tullut tiensä päähän... Ongelma on vain tullut kuin tyhjästä. Voisi kyllä kuvitella, että huomaisi käytöksessä pahemmin jos jako olisi hypännyt..?

Mutta huomenna vaihdan IMMun, maanantaina asioimaan tiskille...

Edit. Huomasin tuossa, että huohottaa öljykorkin ja tikun kautta... Taidanpa huomenna tutkia myös huohotuspuolta  :hello:
« Viimeksi muokattu: 25.08.2011, 20:50:28 kirjoittanut Teukka »
854 T5 -96, V70 D5 -02, V70 T5 -97 projekti, Carina E -94, P121 Amazon B20 -70 kesäauto, toinen V70 T5 -97 purkuauto osina myynnissä

Nercs

  • Vieras
Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
« Vastaus #14 : 26.08.2011, 14:17:47 »
Kyllä Motonetista saa ja nuo päästäarvot on siinä CO näyttää 0 ja Hcc 2 pintaa  ja lambda 1.00 mokoma näyttää.Eli toimii jotenkin tuo kone Motenetin osilla ja niillä Boschin nelikärki tulpilla kun vapari on.Katsoitko että ajoitus on kohdilla, kun tuo palaminen  on aika huonoa ja kuinka katin käy kun tuollaisilla seoksilla ajetaan.Co pitäsi näyttää melkein nollaa ja yli 11 näyttää siinä ei tulpan vaihto enään auta .
Tuossa on hyvä tietopaketti Lambdasta ja näkyy ettei teillä pakoputki vuoda yhtään testilapun mukaan,joten varmaakin tuo lambda pitäsi testata ja jos rikkinäien niin vaihtaa uuteen sopivaan.Volvo on tarkkaa noista jutuissa eli alkuperäistä suosittelen jos kyseinen vika autossa.
http://www.hessumobiili.fi/tiedostot/Happianturi%28lambda%29.pdf

Huviksesi putsaa se ilmamassamittari ohje kuvin olkaa hyvä.
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/tee-se-itse-ilmamassamittarin-puhdistus
« Viimeksi muokattu: 26.08.2011, 15:06:41 kirjoittanut Nercs »

 

Carcom Oy  Elekma