Elekma  Autoracing

850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä

  • 49 Vastauksia
  • 17826 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Teukka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
« Vastaus #15 : 26.08.2011, 17:48:14 »
Oujjee, ilmamassamittarin vaihdolla pelittää taas.  -H- Ainakin kulutus tippui melko oikeisiin lukemiin testilenkillä, 12.9l/100km keskinopeudella 38km/h seka-ajoa  :)
Maanantaina uus päästölappu, sitten ihmetellään lisää.

Aiemmin mainittu kierrosten "kantaminen" taitaakin liittyä jotenkin turboon, kierrokset nimittäin tippuvat kaasun päästäessä heti kun suhahdus loppuu. Onko se sitten hukkaportti vai pässi joka sen suhahduksen pitää..?

Pientä nykimistä edelleen havaittavissa alle 2000 kierroksilla, toivottavasti paranee syttypuolen osien uusimisella.

Ja siitä ajoituksesta, otin jakopään kopan auki ja katsoin nokkien merkkien ainakin olevan kohdillaan, kampuran merkkiä en ruvennut tutkimaan. Vaatisi vähän purkamista, enkä usko että jako heittää... Kuuluuko oikean puoleisen nokkahihnapyörän ilmeisesti ennakko?merkin osoittaa päällä olevaan asteikkoon 20 kohdalle, loven vas. puolella?
854 T5 -96, V70 D5 -02, V70 T5 -97 projekti, Carina E -94, P121 Amazon B20 -70 kesäauto, toinen V70 T5 -97 purkuauto osina myynnissä

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
« Vastaus #16 : 26.08.2011, 18:48:02 »

Ja siitä ajoituksesta, otin jakopään kopan auki ja katsoin nokkien merkkien ainakin olevan kohdillaan, kampuran merkkiä en ruvennut tutkimaan. Vaatisi vähän purkamista, enkä usko että jako heittää... Kuuluuko oikean puoleisen nokkahihnapyörän ilmeisesti ennakko?merkin osoittaa päällä olevaan asteikkoon 20 kohdalle, loven vas. puolella?

Kuva? = miljoona sanaa :)

Ajoituksen voit katsoa myös "toisesta päästä".
eli nokkasentoanturi ja virranjakaaja pois.

niitten kuuluu molempien olla sivu tai pystysuunnassa samanaikaisesti.
kun vaakstossa niin toisella "puolikuu" ylös ja toisella alas, kun "viiva" ei ole ihan keskellä!

Nercs

  • Vieras
Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
« Vastaus #17 : 26.08.2011, 19:40:22 »
Tuossa nuo ajoitukset on kerrottu ja samallla kertaa se hihna vaihtuu jos sellainen on ajankohtainen .Kyllä näillä ohjeilla pärjää.
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=23830.0

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
« Vastaus #18 : 26.08.2011, 20:21:36 »
Oujjee, ilmamassamittarin vaihdolla pelittää taas.  -H- Ainakin kulutus tippui melko oikeisiin lukemiin testilenkillä, 12.9l/100km keskinopeudella 38km/h seka-ajoa  :)
Maanantaina uus päästölappu, sitten ihmetellään lisää.

Aiemmin mainittu kierrosten "kantaminen" taitaakin liittyä jotenkin turboon, kierrokset nimittäin tippuvat kaasun päästäessä heti kun suhahdus loppuu. Onko se sitten hukkaportti vai pässi joka sen suhahduksen pitää..?

Se liittyy siihen tyhjäkäynti moottoriin luultavasti siinä kaasuläpän vieressä johon menee kaksi paksua pletkua.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Teukka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
« Vastaus #19 : 26.08.2011, 20:41:41 »
Se liittyy siihen tyhjäkäynti moottoriin luultavasti siinä kaasuläpän vieressä johon menee kaksi paksua pletkua.
Hyvin mahdollista, koska tyhjäkäynti on myös hieman kohollaan n. 1050rpm. Onkos kyseistä härpäkettä mahdollista putsata tai muuten ehostaa toimimaan, vai laitetaanko uutta suoraan..?

niitten kuuluu molempien olla sivu tai pystysuunnassa samanaikaisesti.
kun vaakstossa niin toisella "puolikuu" ylös ja toisella alas, kun "viiva" ei ole ihan keskellä!

Ei ihan auvennut mitä tarkoitat puolikuulla, mutta ajoitusmerkit oli kohdallaan. Lähinnä ihmettelin asteikkoa imunokan päällä muovikopassa, ajoitusmerkkien ollessa lovien kohdalla, näytti imunokkapyörässä oleva viiva asteikon luvun 20 kohdalle. Mitä tämä asteikko kertoo, ja onko 20 lähelläkään sitä mitä asteikon pitäisi näyttää..?
854 T5 -96, V70 D5 -02, V70 T5 -97 projekti, Carina E -94, P121 Amazon B20 -70 kesäauto, toinen V70 T5 -97 purkuauto osina myynnissä

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
« Vastaus #20 : 26.08.2011, 21:14:35 »
Ei ihan auvennut mitä tarkoitat puolikuulla, mutta ajoitusmerkit oli kohdallaan. Lähinnä ihmettelin asteikkoa imunokan päällä muovikopassa, ajoitusmerkkien ollessa lovien kohdalla, näytti imunokkapyörässä oleva viiva asteikon luvun 20 kohdalle. Mitä tämä asteikko kertoo, ja onko 20 lähelläkään sitä mitä asteikon pitäisi näyttää..?

Eli tässä kuva "puolikuusta" :D
eli nokissa on "Virranjakaja ja asentotunnistinpäässä" sahattu viilto.
Viilto ei mene keskeltä vaan sen ala- yläpuolella.

kun nokat on 100% oikeassa asennossa niin viillot on molemmissa nokissa vaakatasossa (virranjakaja ja asentotunnistin pois).


toisessa nokasssa viilto on "yläpuolella" PUOLIKUU.
ja muistaakseni pakonokassa viilto alapuolella TÄYSKUU :D

Ja mun mielestä koska ne pyörii samaa vauhtia niin viillot pitäisi aina osoittaa samaan suntaan!
Eli vaaka + vaaka
pystysuora + pystysuora...


tässä yksi kuva...
usko että nokat on "nollaasennossa tuossa"

tarkista jostain kirjasta ennekun alat säätämään :D


syy miksi suosittelen tätä tapaa on että nuo hihnapyörät on mahdollisesti laitettu paikalleen "miten sattuu"
Ja niihin luottaminen ei ehkä ole sen takia 100% varma.
« Viimeksi muokattu: 26.08.2011, 21:22:03 kirjoittanut ZuluR »

Poissa Teukka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
« Vastaus #21 : 26.08.2011, 22:13:30 »
Kiitoksia ZuluR, kuvat selvensi paljon  :) Pitääpä katsoa tuosta päästä samalla, kun vaihdetaan pyörijä + jakajankansi ja voisihan sitä samalla putsailla tuon anturinkin...
854 T5 -96, V70 D5 -02, V70 T5 -97 projekti, Carina E -94, P121 Amazon B20 -70 kesäauto, toinen V70 T5 -97 purkuauto osina myynnissä

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
« Vastaus #22 : 26.08.2011, 22:18:38 »
Kiitoksia ZuluR, kuvat selvensi paljon  :) Pitääpä katsoa tuosta päästä samalla, kun vaihdetaan pyörijä + jakajankansi ja voisihan sitä samalla putsailla tuon anturinkin...

kato samalla onko tuossa paljon öljyä.
joskus noi stefat vuotaa, varsinkin jos on korkea kampikammionpaine.
jopa stefat voi työntyä vähän ulospäin.

Eli työnnä niitä sisään varovasti samalla kun "paikat on auki".

jos stefa vuotaa paljon niin uusi stefa paikalleen. Maksaa tuossa kympin paikkeilla.
naputa vanhalla stefalla uusi stefa paikalleen... niin uusi ei vaurioidu.

-ZuluR

Poissa V70XC99

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
« Vastaus #23 : 27.08.2011, 09:12:58 »

Aiemmin mainittu kierrosten "kantaminen" taitaakin liittyä jotenkin turboon, kierrokset nimittäin tippuvat kaasun päästäessä heti kun suhahdus loppuu. Onko se sitten hukkaportti vai pässi joka sen suhahduksen pitää..?

Voi olla et oon ulkona kuin lumiukko, mut eiks joskus näissä virityksissä hukkaportilta/Dumpilta ohjata ilma takisin (ilmanoton?) kiertoon
tarkoituksena hidastaa juurikin kierrosten radikaalia tippumista vaihtamisen aikana tjsp.
Korjatkoon joku tietävä, jos oon väärässä, kiinnostaa itseänikin, tosin puhtaasti uteliaisuus/tiedon lisäys mielessä.
« Viimeksi muokattu: 27.08.2011, 09:41:43 kirjoittanut V70XC99 »
BMW 530 Xd M-sport 2006
Porsche Cayenne 3.2 2005
Audi A3 Sportback 1.6 2007
Kiihtyvyys tehdään väännöllä, nopeus hevosvoimilla

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
« Vastaus #24 : 27.08.2011, 09:41:36 »
Voi olla et oon ulkona kuin lumiukko, mut eiks joskus näissä virityksissä hukkaportilta ohjata ilma takisin (ilmanoton?) kiertoon
tarkoituksena estää juurikin kierrosten radikaali tippuminen vaihtamisen aikana tjsp.
Korjotkoon joku tietävä, jos oon väärässä, kiinnostaa irseänikin, tosin puhtaasti uteliaisuus/tiedon lisäys mielessä.
Tarkoitat By-pass venttiiliä jonka tarkoituksena on turbon pyörimisen hidastumisen vähentäminen vaihdettaessa. Hukkaportilla säädetään pakokaasun ohivirtausta=> ahtopainetta.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa V70XC99

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
« Vastaus #25 : 27.08.2011, 09:44:25 »
Tarkoitat By-pass venttiiliä jonka tarkoituksena on turbon pyörimisen hidastumisen vähentäminen vaihdettaessa. Hukkaportilla säädetään pakokaasun ohivirtausta=> ahtopainetta.

Juurikin näin, eli olin "aavistuksen hakoteillä", mut eiks se vaikuta myöskin tohon kierrosten putoomiseen
vai pitääkö se ainoastaan "Turbon vauhdissa" mut kierrokset tippuu normaalisti ?
BMW 530 Xd M-sport 2006
Porsche Cayenne 3.2 2005
Audi A3 Sportback 1.6 2007
Kiihtyvyys tehdään väännöllä, nopeus hevosvoimilla

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
« Vastaus #26 : 27.08.2011, 10:11:50 »
Juurikin näin, eli olin "aavistuksen hakoteillä", mut eiks se vaikuta myöskin tohon kierrosten putoomiseen
vai pitääkö se ainoastaan "Turbon vauhdissa" mut kierrokset tippuu normaalisti ?
Jep ei sillä koneen kierrosten putoamiseen ole vaikutusta. Se tyhjäkäyntimoottori pitää ilmakanavaa auki vaikka kaasuläppä olisi kiinni ja hidastaa mottorin kierrosten putoamista.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa V70XC99

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
« Vastaus #27 : 27.08.2011, 11:24:06 »
ei sillä koneen kierrosten putoamiseen ole vaikutusta.
tyhjäkäyntimoottori pitää ilmakanavaa auki vaikka kaasuläppä olisi kiinni ja hidastaa mottorin kierrosten putoamista.

Voi olla et oon vähän tyhmä, mut nyt en tajua  :o
BMW 530 Xd M-sport 2006
Porsche Cayenne 3.2 2005
Audi A3 Sportback 1.6 2007
Kiihtyvyys tehdään väännöllä, nopeus hevosvoimilla

Nercs

  • Vieras
Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
« Vastaus #28 : 27.08.2011, 11:33:17 »


Tuossa kuva lisäilmasuuttimesta(tyhjäkäyntimoottori huh mikä Suomenkielinen käännös) joka pitää ne kierrokset siinä 850 tasaisena menee sähköpiuha ja meno ja tulo ilmalle ,eletroniikkaa hoitaa sen että jos kone tarvitsee ilmaa niin moottori alkaa pumpamaan sitä koneseen.Toinen seikka on ne liitokset pitää olla tiiviit sitten.
« Viimeksi muokattu: 27.08.2011, 11:41:01 kirjoittanut Nercs »

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
« Vastaus #29 : 27.08.2011, 11:46:09 »
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Tuossa kuva lisäilmasuuttimesta(tyhjäkäyntimoottori huh mikä Suomenkielinen käännös) joka pitää ne kierrokset siinä 850 tasaisena menee sähköpiuha ja meno ja tulo ilmalle ,eletroniikkaa hoitaa sen että jos kone tarvitsee ilmaa niin moottori alkaa pumpamaan sitä koneseen.Toinen seikka on ne liitokset pitää olla tiiviit sitten.
No ei se taida sitä ilmaa liiemmälti pumpata minnekkään.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

 

Autoracing  KL-varaosat