Elekma  Autoracing

940 230fb jakopäähihnasta huoli

  • 30 Vastauksia
  • 5856 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 940 230fb jakopäähinhasta huoli
« Vastaus #15 : 26.05.2017, 09:43:40 »
Vakiosta en mene vannomaan, mutta millin madallettu 531 + VX3 (B230FB), niin ylikierroksilla (11krpm) lyö kaikki venttiilit melko lujaa mäntiin.

Muistaakseni 1.6mm madalletulla olisi jo riski vääntää venttiilit hihnan katketessa. Jos jollakulla olisi 531+vx3 irrallaan, niin äkkiäkös tuon tarkistaisi (tuleeko palotilan ulkopuolelle).

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Vs: 940 230fb jakopäähinhasta huoli
« Vastaus #16 : 26.05.2017, 15:58:32 »
Itsellä oli FB:n kansi pöydällä välysten säädössä, eikä yhtään loikkinut kun pyöritteli nokkaa ympäri.

Poissa vannesuhari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fb jakopäähinhasta huoli
« Vastaus #17 : 30.05.2017, 08:53:10 »
B200f meni poikki ja melkein kaikki venttiilit solmuun. Tietääkseni vakio moottori. Moottorissa ei ollut patti Mäntiä.
940 classic
360 GL
+ Paljon muita volvoja

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 940 230fb jakopäähinhasta huoli
« Vastaus #18 : 30.05.2017, 17:16:16 »
B200f meni poikki ja melkein kaikki venttiilit solmuun. Tietääkseni vakio moottori. Moottorissa ei ollut patti Mäntiä.
sitten ei ollut vakio :)
« Viimeksi muokattu: 30.05.2017, 22:47:48 kirjoittanut Kaziganth »
No kun halvalla sai.

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fb jakopäähinhasta huoli
« Vastaus #19 : 05.06.2017, 20:30:19 »
Vasta kyselin siniseltä. Pitäisi saada vielä ja 50€ on hintaa, mutta en tilannut vielä
Kaveri tilasi 4-5 vuotta sitten USA:sta minulle tuon työkalun. Hän asui noin 1 kk:n USA:ssa ja tilasi omaan osoitteeseensa sinne.
Voi olla että firma oli tämä, ja jotain 50-55 € muistaakseni maksoin kaverille (ei tuontipalkkoja).
Silloin mainostettiin, että tämä tarvikemalli on parempi kuin alkuperäinen. Nyt ei kyllä tuosta linkistä ko. kehumista löytynyt.
Mökillähän tuo on Forssan lähellä. Voisin lainata sitä jos joku lähiseudulta tarvitsee.
https://www.ipdusa.com/products/7988/115647-crankshaft-pulley-holder-tool-b230
« Viimeksi muokattu: 07.06.2017, 17:40:35 kirjoittanut ari1956 »
Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fb jakopäähinhasta huoli
« Vastaus #20 : 05.06.2017, 20:45:10 »
B200f meni poikki ja melkein kaikki venttiilit solmuun. Tietääkseni vakio moottori. Moottorissa ei ollut patti Mäntiä.

Löytyihän tämä helposti kun muistin avainsanat Googlelle, ne  kyllä on tuossakin linkissä:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=138951
Tuosta ei taida olla ratkaisuksi. Muistaakseni joku muu engl.kielinen foorumi on väittänyt, että kestää jakohihnan katkeamisen. Löytyi nyt ainakin hakusanat Interference engine....  Tässä olen minä, Ari,  Googlella ja näppiksellä korjaaja ...   Tosin rohkenin vaihtaa jakohihnan 5 v sitten itse, mutta viime kesäkuussa vein tuttuun korjaamoon, ikä huonontaa näpit, teettää itseluottamuksen puutetta ja hermoilua sekä hidastaa!
Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

Poissa kestosippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fb jakopäähinhasta huoli
« Vastaus #21 : 23.06.2017, 18:59:43 »
Hihnapyörän pultti pitäisi kai 60Nm kireyden lisäksi vääntää vielä 60 astetta kieämmälle?
Kuulostaa kovin kireältä. Kestääkö pultti monet hihnanvaihdot vai pitäisikö ostaa uusi pultti? Mikähän pulttikoko lienee jos pitää.
« Viimeksi muokattu: 23.06.2017, 19:09:00 kirjoittanut kestosippi »
V70 2,4d automaatti  vm.2010 (D5244T14)

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5759
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fb jakopäähinhasta huoli
« Vastaus #22 : 23.06.2017, 19:19:13 »
Kestää se. Kenelläkään en ole kuullut katkenneen. Auenneita on useampia.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa kestosippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fb jakopäähinhasta huoli
« Vastaus #23 : 27.06.2017, 14:17:16 »
Pultti kesti kyllä irroituksen mutta aukaistessa hihnapyörän lukituslaitteen kanssa kävi niin että hihnapyörä kyllä pysyi lukittuna mutta kampiakseli pyöri pultin mukana.

Jouduin avaamaan pultin sittenkin starttimoottorin voimalla ilman sitä lukituslaitettani.

Siitä kampiakselin päässä olevasta hammashihnapyörästä oli kadonnut hihnapyörän kohdistusuloke.
V70 2,4d automaatti  vm.2010 (D5244T14)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 940 230fb jakopäähinhasta huoli
« Vastaus #24 : 27.06.2017, 14:34:03 »
Pultti kesti kyllä irroituksen mutta aukaistessa hihnapyörän lukituslaitteen kanssa kävi niin että hihnapyörä kyllä pysyi lukittuna mutta kampiakseli pyöri pultin mukana.

Jouduin avaamaan pultin sittenkin starttimoottorin voimalla ilman sitä lukituslaitettani.

Siitä kampiakselin päässä olevasta hammashihnapyörästä oli kadonnut hihnapyörän kohdistusuloke.

Ettei ollut liimattu kierrelukitteella kiinni?

Poissa kestosippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fb jakopäähinhasta huoli
« Vastaus #25 : 27.06.2017, 14:58:02 »
Ettei ollut liimattu kierrelukitteella kiinni?

Oli se pultti liimattu.
Hitsasin/viilailin uuden ulokkeen siihen hammashihnan käyttöpyörään ja sain pultin kiinni oikeaan momenttiin 60Nm + 60astetta. Kampiakselin lukitukseen käytin tekemääni hihnapyörön lukituskalua. En laittanut liimaa tällä kertaa. Edellisessä vaihdossa laitoin koska en saanut kunnollisesti kiristetyksi lukitustyökalun puutteessa.





« Viimeksi muokattu: 07.07.2017, 22:30:38 kirjoittanut kestosippi »
V70 2,4d automaatti  vm.2010 (D5244T14)

Poissa kestosippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fb jakopäähinhasta huoli
« Vastaus #26 : 27.06.2017, 15:05:20 »
Lukituskalusta tuli tämmöinen:






Jos joku haluaa tarkempia mittoja niin kyllä annan. Tässä Vollessa hihnapyörän ulkohalkaisija on 157mm ja tuo tekemäni "hylsy" kävi siihen hienosti.

Toki lainaankin jos tarvitset.
« Viimeksi muokattu: 27.06.2017, 15:13:41 kirjoittanut kestosippi »
V70 2,4d automaatti  vm.2010 (D5244T14)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 940 230fb jakopäähinhasta huoli
« Vastaus #27 : 27.06.2017, 15:26:49 »
Hmmm, toivottavasti hitsaantui hyvin?

Volvon hihnapyörästä en ole varma, mutta yleensä nuo alapyörät ovat karkaistuja, jolloin voi hitsatessa käydä hassusti (piilomurtumia/vääntyy). Noh, onneksi vinokoneen hihna/hihnapyörä ei joudu aivan kamalille rasituksille.

Voi olla että se nystyrä on murtunut ja kiinni vetäessä. Näin kävi allekirjoittaneelle, kun ilman lukitustyökalua vaihdettu vasten väännettiin mutteri kiinni. Saatiin oikeaan momenttiin, eikä ainakaan merkeistä nähnyt että jako olisi pielessä ollut, mutta myöhemmin alapyörän petettyä (12krpm) oli murtuman jälki "vanha".

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1632
  • It's Hip To Be Square
Vs: 940 230fb jakopäähinhasta huoli
« Vastaus #28 : 08.09.2020, 16:28:32 »
Onko kellään katkennut Vollesta jakohihna pitkän iän vuoksi?

Vaihdoin juuri reilun kahdeksan vuoden ikäisen Contin remmin, joka ei kunnoltaan paljon uutta hävennyt. Kilometrejä tosin vain vajaa 37 000...
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Janza

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fb jakopäähihnasta huoli
« Vastaus #29 : 20.11.2020, 20:18:02 »
Seiskasta vaihdoin ite kun oli 6 1/2 vuotta-50000km. Hihnapyörän vedin mutteripyssyllä veke-merkit kohilleen-uus hihna ja hihnapyörä momenttiin momenttiräikäl+mutteripyssyl asteet noin about kohilleen. Hyvin on pysynyt

 

Proturbo  Autodiagnoosi