Futurez  Kulkukoira

T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.

  • 111 Vastauksia
  • 42293 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa akema

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 209
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
« Vastaus #45 : 11.10.2011, 18:04:15 »
Ei löydy mitään tietoa turbo position sensorista. Tarkennatko että missä sellainen on ja minkänäköinen mulikka se pitäis olla? Löytyykö se kuvasta:

http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=235228&ukey_make=865&ukey_model=11979&modelYear=2005&ukey_category=7865&ukey_driveLine=483&ukey_TrimLevel=11138&ukey_modelRange=0&searchString=
V50 T5 AWD A v.2005

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
« Vastaus #46 : 11.10.2011, 23:50:17 »
Ääh - helkkari. Lueskelin auton sähkökaavioita ja sieltä todellakin löytyy sellainen. En vain huomannut tarkistaa että ko. otus on vain dieselissä, ei bensaturbossa.  ::)

Eli TCV tai ahtopaineanturi. Venttiili on halvempi joten...?

Check valve näytti aina aiheuttavan vuodosta kertovan vikakoodin joten olet oikeassa että se ei ole kovin todennäköinen.
« Viimeksi muokattu: 11.10.2011, 23:52:45 kirjoittanut Risto H »
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa akema

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 209
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
« Vastaus #47 : 12.10.2011, 18:59:35 »
Hyvä että asia selvisi :-)
Tänään sain auton taas vikatilaan, menee lämpimänä (ajettu putkeen yli puoli tuntia) aika pienelläkin polkemisella päälle. Edelleen ahdot piikkaa yhtäkkiä yli kilon ja sitten körötellään.
TCV & MAP olis jo Sinisellä haettavissa mutta ei ole vielä ehtinyt noutamaan.
Venttiili on halvempi mutta sen vaihto on ymmärrykseni mukaan isompitöinen kuin ton anturin.
Pitää vielä penkoa netin TCV vaihto-ohjeita ja koittaa saada käsitys siitä missä se sijaitsee,
että tarviiko purkaa puoli autoa sen vaihtoon.
Omassa päässä on asia kääntynyt MAP-anturista pois ja TCV:n suuntaan, mutta se vaihtotyö...
V50 T5 AWD A v.2005

Poissa akema

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 209
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
« Vastaus #48 : 12.10.2011, 19:44:04 »
TCV:n vaihtoon hyvä ohje:
http://www.ipdusa.com/files/product/267/PI-396%20HD%20TCV%20P1%20INSTALLATION%20INSTRUCTIONS.PDF

Näyttää vähän siltä ettei tuota viitti pihalla pimeällä ja vesisateessa alkaa tekemään kun ei ole tallia saatikka nosturia.
Jospa viikonloppuna olis hyvät ilmat ni sais ton vaihdettua.

EDIT: linkki oikeaan ohjeeseen
« Viimeksi muokattu: 13.10.2011, 17:37:49 kirjoittanut akema »
V50 T5 AWD A v.2005

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
« Vastaus #49 : 12.10.2011, 19:55:13 »
TVC change -haulla Swedespeed S40/V50 -foorumilta löytyy pari hakutulosta joissa vähän vinkkiä mutta ei kunnon ohjeita bensaturboon, dieseliin kylläkin. Joku väitti että vaihtoon meni 45 min bensaturbon kanssa.

Ipd:n keskustelualueelta löytyi lisää vihjeitä. Ilmeisesti kokonaan toimimaton TCV rajoittaa ahtopaineet pieneksi mutta ei estä turbon toimintaa kokonaan. Jos näin on niin TCV:stä voisi kokeilla nyppäistä piuhan irti ja katsoa mitä tapahtuu. Jos menee heti limp-modeen niin ei paljon auttanut mutta jos taas lämpimänä ongelma häviää (= ei enää limp-modea) niin TCV on entistä vahvempi epäilty. Tietty ECM voi vetää herneet nenuun kun ahdot ei nouse...

Yliahto voisi johtua siitä että lämpimänä TCV juuttuu auki?

Kuvista päätellen TCV on aika lähellä pelkääjän puolen lokasuojaa, puoliksi piilossa pakosarjan alla. Paikka on ilmeisesti vähän ahdas mutta mitään ei tarvitse purkaa, ehkä. Ahaa - löysit jo ohjeenkin.  :)

Lisäys: Tuossa linkin ohjeessa ei ole meidän autoja mukana?
« Viimeksi muokattu: 12.10.2011, 19:59:49 kirjoittanut Risto H »
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa akema

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 209
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
« Vastaus #50 : 13.10.2011, 17:35:36 »
Äh, linkitin väärän ohjeen sitten. Koneella on mulla se oikea, etsinpä sille oikean linkin.

TCV olis odottamassa vaihtoa, näppäsin pari kuvaa:
http://ake.oulunkaari.net/TCV/TCV1.JPG
http://ake.oulunkaari.net/TCV/TCV2.JPG

Joku saattaa noilla numeroilla tahi kuvan perusteella löytää edullisemmin tuon jostain.

EDIT: noniin, linkki korjattu oikeaan ohjeeseen
EDIT2: TCS -> TCV eli nimitys korjattu
« Viimeksi muokattu: 13.10.2011, 21:47:57 kirjoittanut akema »
V50 T5 AWD A v.2005

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
« Vastaus #51 : 13.10.2011, 21:38:50 »
No niin, nyt löytyy tosiaan ihan oikea ohje.

Vähän näyttää siltä että venttiilin saisi vaihdettua ilman välijäähdyttimelle menevän putken irroittamistakin jolloin autoa ei tarvitsisi nostaa eikä roiskesuojalevyä irroittaa. Saattaa vaatia pienet kädet kyllä ja hammaslääkärin peilin...  ;)

Hassu yksityiskohta tuossa ohjeessa on että tuloilmaputkea ei näköjään käsketä kiinnittää takaisin.  ::)
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa akema

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 209
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
« Vastaus #52 : 15.10.2011, 13:12:25 »
TCV vaihdettu, parisen tuntia meni ja todella ahdasta oli eli isokätiselle v***umainen homma.
En suosittele huonohermoiselle tätä hommaa ollenkaan.

Vanhan irrottamisessa menin paljon enemmän aikaa ku mitä uuden asentamisessa,
 yksi letku (TCV:n metalliseen putkeen tuleva) oli todella jumissa.
Ahtoputken irroitin auton alta mutta olihan siellä mm. ohjaustehostimen putket & Calixin nestelämmitin edessä.
Vanhan TCV:n irrottamisen avuksi tarttee päästä altapäin hommiin mutta uuden asennus käy paremmin pyöräkotelon kautta.
Periaatteessa koko homman vois hoitaa pyöräkotelon kautta jos kaikki lähtis suosiolla irti eikä tarttis käsien lisäksi saada työkaluja ahtaaseen paikkaan.

Kuvia:
http://ake.oulunkaari.net/TCV/

Pikatestissä 4 x 0-150 km/h kiihdytyksessä (suljetulla alueella tietysti :-) auto veti taisaisesti ja 0,65 ahdot maksimissaan kävi ton mun mittarin mukaan. Ei heitellyt yhtään missään vaiheessa.
Eli ei ainakaan huonommaksi mennyt.
Seuraava pitempi ajokeikka kertoo että oliko se vika nyt tässä.
« Viimeksi muokattu: 15.10.2011, 13:16:10 kirjoittanut akema »
V50 T5 AWD A v.2005

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
« Vastaus #53 : 15.10.2011, 22:58:03 »
Kiitos kuvista! Niistä on varmasti hyötyä jos joskus tulee sama ongelma eteen. Omassa autossa on n. 120000 km joten eiköhän se vielä pelaa jonkin aikaa normaalisti.

Toivotaan että nyt alkaa pelaamaan kunnolla.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa akema

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 209
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
« Vastaus #54 : 18.10.2011, 08:46:52 »
Ei ole vielä mennyt vikatilaan minkäänlaisella polkemisella joten pidän tätä vikaa korjattuna.
Perstuntumalta auto vetää muutenkin tasaisemmin ja paremmin eli hyvä remppa eikä edes kallis.
V50 T5 AWD A v.2005

Poissa Möykky

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
« Vastaus #55 : 20.10.2011, 12:29:07 »
Tere, mitä tuo osa maksoi?

Poissa akema

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 209
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
« Vastaus #56 : 23.10.2011, 08:13:28 »
Möykky varmaankin jo osasi katsoa edelliseltä sivulta sen hinnan.
Muutenkin kannattaa käyttää hakutoimintoja ja silmäillä hieman ennen kysymistä.
Osien hintoja voi näköjään katsella myös Bilian hakukoneella:

http://verkkokauppa.bilia.fi/epages/SSP.sf/seca1b4633bcf/?ObjectPath=/Shops/13022008-35531/Categories/%22Volvo%20varaosat%22/Varaosahaku

Tuonne vaan hakukenttään oikea varaosanumero. Aika kätevä!
V50 T5 AWD A v.2005

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
« Vastaus #57 : 03.06.2014, 23:20:37 »
Jaahas, nyt tämä vissiin alkaa pettää omasta autosta ja akeman ansiokkaalle vianhaulle tulee käyttöä. Suunnilleen 180000 ajettuna ja nyt on pari kertaa pätkäissyt liikkeelle lähtiessä. Tapahtuu vielä melko harvoin ja vain lämpimänä.

Alkuperäinen Pierburgin osa maksaa sinisellä nyt 74€ ja autonvaraosat24.fi web-kaupassa 51€ plus 9,90€ toimitus. Taidan hakea tuosta työpaikan vierstä tiskiltä kun hyöty ei ole kummoinen...

Viikonloppuna ajo Piikajärvelle ja takaisin - saas nähdä miten oireilee pidemmällä matkalla. Täytyy ainakin varoa ja muistaa ennakoida.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
« Vastaus #58 : 13.06.2014, 20:41:50 »
Päivitystä... Tämä vika oireilee edelleen mutta aika harvakseltaan. Kyseessä ei taidakaan nyt olla ahtopaineen säätöventtiili sillä en ole huomannut että ahtopaine nousisi äkisti vaan veto loppuu/nykii muuten ja siinä samalla ahtopaine tipahtaa. Auto oli tänään öljynvaihtohuollossa ja pyysin lukemaan vikakoodit samalla:

  • 280C, Polttoaine paineanturi, signaali liian korkea, katkonainen
  • 280B, Polttoaine paineanturi, signaali liian puuttuu, katkonainen

Eli polttoaineen paineanturin vialta vaikuttaa. Täytyy taas kahlata tämä ketju läpi, oliko kyseessä sama juttu vai ei.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa Ayrton

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
« Vastaus #59 : 13.06.2014, 21:28:49 »
Päivitystä... Tämä vika oireilee edelleen mutta aika harvakseltaan. Kyseessä ei taidakaan nyt olla ahtopaineen säätöventtiili sillä en ole huomannut että ahtopaine nousisi äkisti vaan veto loppuu/nykii muuten ja siinä samalla ahtopaine tipahtaa. Auto oli tänään öljynvaihtohuollossa ja pyysin lukemaan vikakoodit samalla:

  • 280C, Polttoaine paineanturi, signaali liian korkea, katkonainen
  • 280B, Polttoaine paineanturi, signaali liian puuttuu, katkonainen

Eli polttoaineen paineanturin vialta vaikuttaa. Täytyy taas kahlata tämä ketju läpi, oliko kyseessä sama juttu vai ei.

95% varmuudella se on juuri pa-paineanturi. Helppo vaihtaa siihen kiskon päähän!
-ex- V50 T5 AWD A 2005 -ex-

 

Elekma  Autoracing