Ohjelmallinen juttu tuo kuitenkin vaikuttaisi olevan. Suutinvika on ja pysyy, ja aiheuttaa muitakin ongelmia. Suuttimista myös jonkintasoista vikakoodia pitäisi tulla, kun ecu tutkaa niin montaa parametriä. Nuo sähkösuuttimet (taisi olla pietsosähköiset?) eivät menetä säätöjään samalla tavalla kuin vanhat mekaaniset suuttimet. Jos siellä on vika, pitäisi sen näkyä muutenkin kuin ajoittaisena lievänä kulutuksen kasvuna.
Hiukkasloukkuihin ja muihin karstoituksiin kuten muuttuvan turbon siipien jumimiseen auttaa kun polkee moottorin tulikuumaksi antamalla monoa olan takaa. Jos se johtuu tukkoisuudesta, niin se korjaantuu, tai ilmoittaa oikealla koodilla. Moottoria kuuluu käyttää useilla eri kuormitustilanteilla riittävän useasti, jotta se toimii oikein. Lähimmälle moottoriradalle ajolinjoja treenaamaan pariksi tunniksi.
En usko että mitään mekaanista, ainakaan kummempaa kuin karstoittuminen on kyseessä. On myös epätodennäköistä että softaan olisi ykskaks tullut jokin bugi. Siten olisi hyvä katsoa niitä ecun parametrejä tämän vian ollessa päällä, että näkee millä tavalla se eroaa normaalitilanteesta. Uskon että sieltä löytyisi viitteitä aiheuttajaan. Kun se ecu tietää että ylimääräistä polttoainetta menee, niin kyllä sieltä pitäisi myös selvitä miksi sitä menee.
Loukunkin jatkuva polttaminen ja sen auttamattomuus paine-eron vähentämiseen antaa vikakoodin. Kun ei koodia ole ilmennyt, en usko että siitä on kyse. Selittäisi kuitenkin tuon käytöksen, kun loukun polttaminen vaatii tietyt olosuhteet, ja voi olla että tuossa ohitustilanteessa olisi saavutettu poltolle otollinen tilanne. Mutta ei sen kuuluisi päälle jäädä jatkuvasti.
Kaikki on toki mahdollista, mutta suutinremppaan en itse tässä vaiheessa lähtisi.