Kulkukoira  Proturbo

S60 D5 2006 vaihdelaatikko kolauttaa todella rumasti

  • 30 Vastauksia
  • 7896 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa geego

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Ostin tänään kyseisen auton ja vaihdelaatikko kolauttaa todella rumasti. Normaalissa rauhallisessa ajossa vaihtaa ihan nätisti, mutta jos yhtään sievää kaasua enemmän antaa poljinta niin varsinkin kolmoselta neloselle vaihdettaessa ääni- ja tunnekokemus on suorastaan pelottava. Tuntuu, että klappia on puoli metriä joka välissä ja kolaus on todella ruma. Varsinkin pykältäessä kovassa kiihdytyksessä kolaus on hirveä. Olen koittanut lukea syitä tähän, mutta niitä ilmeisesti on aika monia. Autolla ajettu siis 509tkm, mutta paikallaan kone, jolla rullattu 186tkm. Ilmeisesti laatikko on alkuperäinen. Laatikon öljynvaihdoista, öljymääristä tai mistään huolloista ei ole tietoa. Ensimmäinen toimenpide on öljyn vaihto/lisäys, jonka teetän heti, mutta mitä muuta kannattaa lähteä tutkimaan? Ja kyllä, olen tee-se-itse-miehenä valmistautunut jo vaihtamaan koko laatikon itse. Toki ensin täytyy koittaa kaikki muu..

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5523
  • Volvo V70
Vs: S60 D5 2006 vaihdelaatikko kolauttaa todella rumasti
« Vastaus #1 : 13.06.2017, 06:39:49 »
Ensin tarkentava kysymys: automaatti vai manuaali ??

Koneen ja vaihdelaatikon tukikumit kannattaa käydä läpi.

Lootan tukikumi ja moottorin tukikumi voi olla rikki ja sen takia kolauttaa vaihtaessa..

Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 D5 2006 vaihdelaatikko kolauttaa todella rumasti
« Vastaus #2 : 13.06.2017, 07:57:58 »
...peru kauppa.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Kraft

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: S60 D5 2006 vaihdelaatikko kolauttaa todella rumasti
« Vastaus #3 : 13.06.2017, 09:05:21 »
^Tai vaihtoehtoisesti myyjän piikkiin korjataan tuo vika. Kyllähän tuo on sen verran ajettu että jos on automaattilaatikolla eikä öljynvaihdoista mitään hajua, niin kävelisin pois. Ei varmasti ole ainoa yllätys noilla metreillä.
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa geego

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 D5 2006 vaihdelaatikko kolauttaa todella rumasti
« Vastaus #4 : 13.06.2017, 09:22:09 »
Tosiaan kauppaa tehdessä tiedossa oli, että yllätyksiä on tulossa, mutta hinta oli vain 1,5k niin varaa korjauksille on jätetty. Automaattiloota tosiaan kyseessä. Mietin vain, että jos ulkomailta saa toimituksineen laatikon 500€ niin kannattaako se suosiolla semmonen ostaa vai lähteä teettämään melkein saman hintaista öljyn huuhtelua?

Poissa Kraft

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: S60 D5 2006 vaihdelaatikko kolauttaa todella rumasti
« Vastaus #5 : 13.06.2017, 10:21:45 »
Eipä ollut hinnan kiroissa kyllä. Siinä tapauksessa kannattanee varmasti tarkistaa että kaikki tuet ovat ehjät, jos noilla metreillä ei ole yhtään tukea mihinkään vaihdettu niin ovat aikalailla finaalissa. "Tutkitaan ennenkuin hutkitaan"

Helpoin tarkastettava löytyy auton alta, mistä vaihdelaatikko kiinnittyy apurunkoon sellaisella 2 puslaisella alumiinituella.

Näyttää kutakuinkin tältä: https://www.matthewsvolvosite.com/forums/download/file.php?id=18430
« Viimeksi muokattu: 13.06.2017, 10:23:24 kirjoittanut Kraft »
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 D5 2006 vaihdelaatikko kolauttaa todella rumasti
« Vastaus #6 : 13.06.2017, 10:38:38 »
Helppo vaihtaa, ja tais maksaa alle 30e.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa musherman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 D5 2006 vaihdelaatikko kolauttaa todella rumasti
« Vastaus #7 : 13.06.2017, 15:41:50 »
Voipi olla että venttiilipöydässä venttiilit takkuaa (paskaa) tai sähkösolenoidit takertelee.

Volvo v70 D5 -04 Geartronic

Ex:  volvot  Volvo s60-03, V70 tdi-97, 340, 244 D
Muita: Mersuja, Saabeja, Oopeleita, Foorteja, Fiiatit, Ranskalaiset, Japsit ym.. yht. 22kpl

Poissa Kraft

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: S60 D5 2006 vaihdelaatikko kolauttaa todella rumasti
« Vastaus #8 : 13.06.2017, 15:52:04 »
Vaihdelaatikon mallia tietämättä, niin tässä jotain ohjetta noiden solenoidien osalta.

https://www.youtube.com/watch?v=0nh0rp7HSrw
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 D5 2006 vaihdelaatikko kolauttaa todella rumasti
« Vastaus #9 : 13.06.2017, 15:52:44 »
Onko 5 vai 6 vaihteinen?

Poissa geego

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 D5 2006 vaihdelaatikko kolauttaa todella rumasti
« Vastaus #10 : 13.06.2017, 20:22:40 »
Kerkesin nopeasti auton kimpussa käymään ja sain todeta, että koneen vaihtamista ei aivan täydellä keskittymisellä ollut tehty. Koneen takana ylhäällä oleva kumituki oli suht ehjän näköinen, mutta kumi tuntui olevan kyllä väljähkö. Kaiken lisäksi läpi oli työnnetty pultti, mutta mutteria ei ollut joten millään tasolla ei siis kiinni ollut tässä tuessa. Laitoin kiinni ja helpotti jo kummasti. Samalla katsoin alla olevan tuen, joka kiinnittyy vauhtipyörän kohdalta apurunkoon. Väljähän se sekin oli eli molemmat menee tilaukseen heti kättelyssä. Kiristin väljyyttä kotikonstein ensi avuksi ja kovin tuntui jo vähentävän sitä kolausta, mutta kyllä sielä jotain muutakin kipua vielä on, vaikka tuennat korjaisikin. Varsinkin jos käyttää kick downia niin varsinkin 3 vaihto 4 tekee aika ruman kuuloisen ja tuntoisen nykäyksen. Tuntuu, että kovalla kaasulla vaihteiston viive on aivan liian suuri. Pienillä kierroksilla vaihtaa jo nätisti. Ja tosiaan 6-vaihteinen aski kyseessä.

Poissa Kraft

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: S60 D5 2006 vaihdelaatikko kolauttaa todella rumasti
« Vastaus #11 : 13.06.2017, 21:07:23 »
Tästä päästäänkin jo loppupäätelmään että kaikki tukikumet taitaa olla loppu. Niitähän tässä autossa riittää. Mutta luultavasti venttilipöytäkin jumittaa jos viivyttelee vaihdoissa?

Resonoiko moottori kabiiniin tyhjäkäynnillä? Jos resonoi, niin alipaineella toimivat kannatintyynyt finaalissa. https://www.youtube.com/watch?v=Jp46qlS6UlY
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa geego

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 D5 2006 vaihdelaatikko kolauttaa todella rumasti
« Vastaus #12 : 13.06.2017, 21:28:33 »
Muistaakseni nuo alipainetyynyt vaikutti sen verran uuden näköisille, että vois olla vaihdettu samalla kun kone on vaihdettu eli vuosi sitten. Toki jos vaikuttaa, että nekin rikki on niin eipä tuo näköjään kaksinen homma ole vaihtaa. Onko muita tukikumia kuin alatuki, jossa kaksi helaa, ylätuki, joka tulee tuohon tukitankoon kiinni ja sitten nuo alipainetyynyt?

Kraft linkkasikin hyvän videon noiden solenoidien huoltamisesta ja se on varmaan seuraava homma, joka on tehtävänä. Onkos jollakulla kokemusta siitä työstä? Joutuuko laatikon pudottamaan kokonaan pois vai voiko solenoidit huoltaa niin, että looda on paikallaan, mutta avattuna?

Poissa geego

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 D5 2006 vaihdelaatikko kolauttaa todella rumasti
« Vastaus #13 : 13.06.2017, 21:34:09 »
Mietin myös sitä, että kun noin rajusti potkii, että onko mahdollisesti hajonnut vielä jotain muutakin, joka kannattaisi samalla laittaa kuntoon jos laatikon irti käyttää? Mitä noista yleensä ruukaa hajoamaan?

Ja mistäs näen oman laatikon tyyppikoodin?

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 D5 2006 vaihdelaatikko kolauttaa todella rumasti
« Vastaus #14 : 13.06.2017, 22:27:38 »
Muistaakseni nuo alipainetyynyt vaikutti sen verran uuden näköisille, että vois olla vaihdettu samalla kun kone on vaihdettu eli vuosi sitten. Toki jos vaikuttaa, että nekin rikki on niin eipä tuo näköjään kaksinen homma ole vaihtaa. Onko muita tukikumia kuin alatuki, jossa kaksi helaa, ylätuki, joka tulee tuohon tukitankoon kiinni ja sitten nuo alipainetyynyt?

Kraft linkkasikin hyvän videon noiden solenoidien huoltamisesta ja se on varmaan seuraava homma, joka on tehtävänä. Onkos jollakulla kokemusta siitä työstä? Joutuuko laatikon pudottamaan kokonaan pois vai voiko solenoidit huoltaa niin, että looda on paikallaan, mutta avattuna?
Venttiili pöydän pystyy vaihtamaan laatikon ollessa paikallaan. Mutta varmista onko kolahdukset tukikumista johtuvia, mitä epäilen kuvaustesi perusteella että se olisi ainoa syy.
Tietyissä vaihto ongelmissa venttiilikoneiston vaihdolla ei saada mitään hyötyä.
Vaihteistosi on TF-80SC tyyppikilpi on vaihteistossa, keulasta katsottuna takana tulipellin luona.
Sieltä löytyy myös sen sarjanumero, minkä perusteella voi etsiä samantilalle tai Volvolta pyytää mitkä numero sarjat on vastaavia(kirjoita Googleen numero) . Eli Sarjanumeron ei tarvitse olla sama vaan varmistat mikä korvaa vanhan,
Tarvittaessa otat TCM vanhasta uuteen.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy