Nimittäin kun ysistä läpsähti joulukuun alussa korvaukset tilille, kävin koeajamassa paria turbo-ysiä. Toinen oli täys pommi, mutta Raaseporissa katsomani Sandstone Pearl-värinen B230FT+M90 ja ilmeisesti vieläpä Classic oli aika kutkuttavasti mielessä.
Kunnes Facebookin Volvo-ryhmissä eräs kaiffari kyseli entisestä Amazoniaan, ja selvisi että se seisoo Mikkelissä erään autojobbarin pihassa. No välittömäsri soittoa sinne, ja autoa katsomaan.
Hangesta löytyi armeijan vihreällä ylimaalattu '69 Ama, josta oli mätähommat hitsailtu ja pari vuotta sitten viimeksi katsastettu. Ei siis voi olla toivoton!
Noo, autosta puuttui lootan tunneli, sisusta ja yleisilme oli karu.
Mutta vastapainoksi oli lyhyt keppinen vaihteisto (jonka takia tunneli laikattu veks), "rempattu" B20 jossa tehtyä kantta ja nokkaa, paikallaan peltisarja, Misabin pitkä imusarja, 123 Ignitor-jakaja, uudet Jack Wheelerit uusilla nastarenkailla eikä alkuun vaikuttanut olevan juuri muita osapuutteita kuin kaasarit, vähän sytkän osia ynnä muuta pientä. Kaupat tehtiin, myyjä jopa toi seuraavana päivänä auton Heinolaan kun olisi muuten ajanut tyhjällä trailerilla tästä ohi.
Heti sitten innolla kasailemaan autoa käyntikuntoon, kaverilta ostin Dellorton DHLA 40:t, jotka piti olla rempattu ja täydelliset, kuten ne hänelle oli myyty. Noo siinä sitten uskoin että rempattua B20:stä nyt aukomaan tarvi kun kerta lohkossa tuore maalipinta ja uusia tiivisteitä pilkotti joka paikassa. Ama alkoi olla ensimmäistä starttia vaille kun hoksasin että ei kone pyöri suuntaan eikä toiseen. Mitä vit?!?!? Pakko oli uskoa että seisoessa vetänyt jumiin kun ei löpöllä liuottelukaan auttanut. Pata pois keulilta vähän ennen joulua, ja oli ne männänrenkaatkin jumiutuneet sylinterin seinämiin kiinni, mutta niin myös veivistä otti pulttikin lohkoon kiinni. Tässä sitten heräsi epäilys jostain pitkäpotkusta, mutta osat oli muutoin stanu-mitoissa, paitsi männät ja sylinterit oli ylikokoa. Veivit toisinpäin kääntämällä lakkasi ottamasta kiinni ja joulun pyhinä löytyi Hemi Motorsilta hyllystä kaikki männänrenkaista tiivisteisiin ja laakereihin. Iso kiitos taas Mikolle

Noo siinä sitten vedin nokkapyörää momenttiin ja naps! Kierteen juuresta poikki

Edeltävänä päivänä mulle tarjottiin naapurihallista ilmaista 8-pulttista B20:ää, silloin vielä oli kieltäytynyt kun tässä oli 6-pulttinen alakerta. Noo nokan katkettua se sitten kelpasikin, ja Volvon alkuperäinen nokka kesti vetää momenttiin. Katkennut keppi oli siis mallia kysymysmerkki, ilmeisesti joku hiottu.
Siinä sitten sain koneen kasaan ja pääsin starttailemaan. Ei minkäänlaista lupausta vaikka sytkälle tehtiin mitä. Lopuksi heräsi epäilys itse elektronisesta jakajasta, sen maiden läpi kun ei tullut kuin ~ 3 volttia puolalle. Purin 123:n atomeiksi ja mitään selvää vikaa en löytänyt, edelleen ei riitä 3 volttia kipunaan. Nurkista kärjellinen jakaja koneen kupeeseen kiinni ja heti ekalla startilla hörähti. Tosin vain hörähti ja tulpat märäksi. Noo tässä muutaman tunnin tutkittuani kaasarit levälleen ja sieltähän puuttui suuttimet kaikkineen

Eipä mitään, ei kaveriakaan viittinyt syyttää kun hänelle tulleet sellaisenaan eikä missään käytössä olleet hänelläkään. Taas vei tie Heikkilään ja Mikon kanssa arvottiin karvalakin vasemman korvaläpän alta sopivia suuttimia sarjat putkineen mulle. Iso kiitos taas Hemille kun taisi olla enempi Mikon omia arkistoja.
Noo näillähän saatiin Ama jo käyntiin, joskin aika heikosti. Aloin vesiä kaatelemaan koneeseen että kestää enempi käytellä. Noronaan kusi pumpulta lähtevä vesiputki nuppineulan pään kokoisesta reijästä

Siinä sitten tilkittiin vesivuotoja ja tehtiin uudet akun kaapelit, siistittiin konehuonetta vähän kelvollisemmaksi, vedin konttiin vähän ruiskulla Normaduria, hitsailin toisen etuiskarin alalautasen ehjäksi ja aloin sisutaan perehtymään.
Takapenkin vedin mustaksi vinyylimaalilla, etupenkit pistin kiertoon ja tilasin Saksasta uudet retrokupit joille tein lattiaan kiinnikkeet 40mm RHS:stä. Hattuhyllylle ja takasivu-paneeleihin tein kokonaan uudet verhoukset reseptillä alumiinipelti + liimapintainen verhoiluhuopa.
Lootan tunnelin tein kahdesta palasta, itse tunneli ja päätyyn lappu. Lattioiden maalauksen jälkeen verhoilin mustalla huovalla koko lattian, kardaanitunneliin vedin suoraan saman liimapintaisen kuin taaksekin, lattian tein kolmesta palasta joka osittain on listan alla, osittain irrallaan ja kriittisimmät paikat spray-liimalla vedetty lattiaan kiinni.
Sisustaan tuli vielä 3-puolainen Formulingin ratti, jenkakello ja lämpömittari laitettua.
Putkiston tein akselin ylitystä lukuunottamatta täysin suorasta 2" kangesta, toki välissä yksi vaimennin ja lopussa ns. vaimenninpää. Muuten olikin lähinnä sähköjen siistimistä, yleisilmeen parantelua ja säätelyä.
Ja tietenkin vielä alapuolelta vähän maalailua ja massailua, nimittäin vielä toissa viikolla piti vaan tunneli ja penkin kiinnikkeiden paikat maalata ja massata. Mutta mähän sain jonkun mielenvikaisen kohtauksen ja purin vähän lisää rojuja pois edestä, suojasin suurimmat ja hinkkasin pyörän koteloista ja pohjasta paikat puhtaaksi. Sitten vähän uutta maalia ja yhteensä 13 litraa alustamassaa ruiskulla suihkien.
Oli aivan tolkuton homma vaikka nosturilla teinkin, mutta olihan mulla talvilomalla aikaa

Siitä sitten Amazoni nippuun ja vielä vasemman takajarrusylinterin vaihdoin uuteen ennenkuin maanantaina 11.3. käytin katsastuksessa, kera hyväksytyn leiman ja otin liikennekäyttöön.
Kuvia otin tän projektin aikana aika hintsusti, mutta lisään seuraavaan viestiin muutaman. Lähinnä nykykunnosta...