Moro taas,
Nyt voikin taas jatkaa turinointia tännekkin. Volvoon nostettu uusi moottori paikalleen ja nyt ko. tekniikka on myös otteessakin.

Yhtenä viikonloppuna aloitin perjantaina moottorin vaihtoa kun olin pekkasella ja klo 15 mennessä olikin jo uusi moottori paikallaan. Ennen tekniikan paikalleen nostoa tein muutamat perushuollot:
- Jakopää vesipumppuineen
- Koneen etuosan kaikki stefat ( tilattu siniseltä )
- Koneen takapään vaihteiston stefa ja vaihteiston laakeri ( tilattu siniseltä )
- Nokan päätytiivisteen uusiminen ( tilattu siniseltä )
- Apuaksila vaparista
- Kaikkien tiivisteiden vaihto
- EGR off ja sen tulppaus
- Alipaineletkut uusittiin GATESIN letkuihin (osassa kuvissa vielä vanhat letkut paikoillaan.
- Öljyt suodattimineen
- Hukkaportin kellolle jalka ( 0,5 bar ) ja sen asennus
- Uudet moottorin tukikumet
- VALEOn turbon kytkin kaikkine hiluineen






Eli melko simppeli homma itse moottorin vaihto oli, ainoastaan startin pultti oli mallia kiinni jonka kanssa täytyi taikinoida hetki. Siinä kolmen korvilla kaveri tuli avuksi ja alettiin tekemään pikkuaskarteluja sähköjä jne.
Auto kävi samana iltana noin klo 22. Lauantai aamuna jatkettiin touhuilua, lähinnä asennusten siistimisellä, putkiston rakentamisella ( 940 DP ei mahdu 240 ilman veistelyä , onneks on omat hitsivehkeet ) ja autolla päästiin ajamaan pihatiellä. Jo auton käydessä tyhjää, huomasi että jokin on vialla, käynti oli ihmeellistä ryskyttämistä ja humppaamista. Ahdoille päästyä alko pätkimään ja booamaan. Ensin ajattelin että joku bensansaantiin voisi olla syypää, joten niitä osia uusittuun. Vikakoodeja en saanut vian metsästykseen ulos (veikkaisin että kirjoittajassa oli vika kun koodeja aluksi kokeilin lukea..). Tässä vaihessa jo täytyy kiittää lastun tekijää hyvistä neuvoista ja auttamisesta vian etsimisessä! Putkistona tässä on nyt siis täysin orkkis 240 putkisto, ainoastaan DP on ysistä. Halusin pitää suht vakiona ja hiljaisena romuna tämän, ainakin tässä vaiheessa.
Noita vikoja metsästettiin monesta paikkaa ja kaiken kaikkiaan seuraavat toimenpiteet tehtiin:
- Kaikki syttyosat uusittu, poislukien puola ( tulpat, tulppien johdot, pyörijä, syttykansi )
- Kummatkin bensapumput ja b-suodin uusittu ( tankkiin VALEO ja auton alle B230ET pumppu BILTEMA )
- Lambda uusittu (BOSCH )
Ja jotain muuta. IMM kokeiltiin ristiin sekä vaparin ja turbollisen. Ei alkanut toimimaan. Myös vaparista kokeilin bensanpaineensäädintäkin, ei toiminut.
Loppuviimein sain koodit ulos ja sieltä tuli IMM koodi.. Noh, sieltähän se vika löytyi lopulta. Uudella IMM:lla alkoi toimimaan sekä johdotusten tarkistamisella. Muutamat johdot IMM oli ottanut itseensä ja saattoi olla myös vian syynä. Onpahan nyt uusittu melkolailla kaikki kuluva.
Kun uusi tekniikka todettiin toimivaksi, otin auton ajoon ja pari päivää ajelin sillä ennen kun suuntasin leimalle. Leimalla totesi katsuri, että asiallisesti tehty ja leima paperiin. Katsuri myös kysyi minulta, että mitä kirjoitetaan otteeseen ja keskusteltiin siitä, mitä sinne voi tässä vaiheessa kirjata ja mitä ei..

Noh, aikamme runoiltiin ja loppuviimein sain mielyttävän paperin konttorilta ulos.
Kutakuinkin heti leiman alkoi nakuanturi kenkkuilemaan korkeilla kierroksilla. Olin vissiin sille antanut hellän iskun kun lämpömittaria vaihdoin uuteen moottoriin ( se tuli vaparista ).. Vaparista nakuanturi irti ja oikeaan momenttiin ( lue = rannemomenttiin ) ja homma alkoi rokkaamaan taas.

Ajatushan tästä on nyt sellainen, että tuleva kesä ajetaan ja suunnitellaan talvea 20 - 21, jolloin olisi tarkoitus kiusata tekniikkaa lisää. Tarkoitus oli nyt vain tehdä tekniikan vaihto järkevällä budjetilla autoon ja saada auto muutoskatsastettuna ajoon.
Nyt kun autolla on ajettu muutama satakilsaa, voin kertoa, että melko raikkaasti tuntuu vetävän kun vertaa B200F...

Tosiaan, kiitokset apukäsille, nosturin lainaajalle ja lastujen tekijälle hirmu suuresta avusta ja neuvoista. Tämä oli ensimmäinen tekniikan vaihto ja sanotaanko näin, että tietää mitä tekee toisin jos aloittaa tekemään vielä joskus moista operaatiota.
Lopputalvena olisikin tarkoitus nyt viimeistellä auto. Jonkin verran keskeneräisenä tuo on nyt vielä muutaman päivän ajossa, lähinnä testinä, että mitä pitää vielä lopputalven aikana tehdä tulevaa kesää ajatellen. Ainakin työlistalle tulee tuo jäähdyttimen kauluksen muokkaus ja asennus, kuten myös jäähdyttimien kiinnityksen parannus, tuulilasin pesunestepullon sijoittamisen tarkastus ja ehkä filtterin uudelleen reititys viileämpään ilmaan. Sitten perus alustahieromiset tehtävä. Ohessa muutamat turhat kuvat konehuoneesta ja linkin takaa video.
https://aijaa.com/5tMGi1



Semmoista tällä erää.