Hoplaa.
Motivaatio ollut aivan totaalisen hukassa ja olen ajanut vain. Melkein laitoin koko roskan myyntiinkin, mutta silti tuo vielä makailee omassa pihassa.

Jotain on silti motivaatiopulasta huolimatta taasen touhuttu. Viikonlopun aikana sain putkiston värkättyä vihdoin kuntoon. Vanha palapeli roikkui ja muutenkin kolisi kaikkialle, minä hölmö en sitä kokonaan tehnyt uusiksi kun tekniikan vaihdoin. Juniorin kanssa asian tutkailu johti siihen, että oli lähdettävä Bilteman ostoksille.

Kaupasta tarttui mukaan kaikenlaista, 3" hormia pääsääntöisesti. Tais mukaan tulla:
- 1 kpl 45 mutka
- 1 kpl 90 mutka
- 1 kpl monimutkaputki
- 1 kpl kartaaninylitysputki
- 1 kpl 2 m putki
- 2 supisteita
- 1 haitari
- 3 kannaketta (kumisia ), 2 palautin kun en tarvinnut
- 2 v-bandia
Varmasti nämä ois saanut halvemmalla tai laadukkaampana jostain tilaamalla, mutta biltemaan on matkaa meiltä sen 4km ja tää homma oli taas mallia ekstempore niin joutui tyytymään b-kaupan valikoimaan. Motonetti olisi tullut kalliimmaksi, ainakin pikaisella nettikauppasurffailulla.

Eihän siinä, tuumasta toimeen, auto pukeille ja vanha putki pois.






Vanha putki oli suorastaan kamala kötöstys. Melkein enempi itketti kun nauratti omaa työnjälkeä kattoessa.
Aloitin homman sillä, että revin koko putken DP:tä myöten pois. Spoiler-alert, DP jäi vielä vanhaksi, sillä ahdin ei tosiaan ole jäämässä moiseksi vakioksi. Teen DP kuitenkin uudelleen kun vaihtuu pakosarja, ahdin sun muut kilkkeet.
Ja kyllä, siellä kiiluu Volvon orkkis takavaimentaja. Oon kai sen verran pussihousu, että halusin säilyttää sen liiallisen melupelon ja ulkonäön vuoksi.

Vaihtaa pois sit jos alkaa tuntua siltä. Melkonen työmaa taas äkkiseltään oli auton alla heppailla moinen läjään. Yks mutka jäi harmittamaan, siihen joutui pie cutit tekemään vähän omalla tavallaan. Onhan tuossa muutenkin työmaa, kun rälläkällä joutuu kaikki mutkat katkomaan. Mutta ihan ok siitä tuli.
Ja mikä parasta, ei ollenkaan liian äänekäs. Suorastaan miellyttävän kuuloinen ulospäin, eikä edes koppiin resonoi kovasti ja naapuritkaan ei toivottavasti herää kun aamulla varhain tinttaa tuon käyntiin.
Nostin putken niin ylös kuin mahdollista, jätin muutamassa kohtaa kiinteisiin osiin vain 10-15mm tyhjää, jotta ei kolise. Toki, näkyyhän tuo putki auton sivuprofiilista, sillä onhan se aika reilun kokoinen.. Tää on kuitenkin kesäkäyttis, joten pakoputken kiinteää asennusta en halunnut. Mun hermot ei nimittäin sellasta resonointia kestä.

Kilpurit erikseen ja tämä ei ole sitä.



Jälkikäteen ajateltuna, olisi pitänyt jättää tuo putken pää hiukan alemmas. Nyt töröttää omaan silmään hiukan liian paljon.

Ja mikä pahinta, "pappamutkaan" ei jäänyt aineita yli..

Putkihan on aivan ylikokoinen tässä vaiheessa, koitin ajatella tulevaisuutta ja ylimitoitin sen mallia riittäväksi.
Ja kuinka ollakkaan, saumoja en muistanut käsitellä, joten ne on vain auton alla maalattu sen verran mitä kädellä yltti.

Tänään otin työnalle nuo pahimmat haalistumat autosta. Nopeasti koneella läpi ajo ja kiilto takaisin autoon. Ihme haalistumaa taas kerännyt muutamiin paneeleihin, kuvista saanee selvän mikä on ajettu läpi ja mikä oli aloituskunto.






Pikaisen koneajon jälkeen Collinite niskaan peltipinnoille. Melko jees tuli.
Kai sitä vois sit jo alkaa puhumaan uusista hankinnoistakin, eli jarrupäivitys tulee tehtyä tähän nyt hyvin suurella todennäköisyydellä ( osat maksettu, ei vielä omassa näpissä ). Jarruosat luovuttaa XC90 T6, levythän edessä on tuossa joko 316mm tai 336mm ja satulat vähintään riittävän kokoiset. Osat tulee konetilapaloisesta autosta, joten etusatulat vaatii täydellisen kunnostuksen. Samoin takasatulat kunnostan ne samalla. Näihin joko tulee omankäden adapterit tai L-M-R:n. Vanteethan menee luonnollisesti myös vaihtoon. Ne on nyt siis kiikarissa.


Alla oleva satulan kuva lainattu netistä.

Tulipas pitkä teksti. Toivottavasti jaksoit lukea loppuun. Tai ainakin kattoa kuvat, niistähän kaikki tykkää.