Samppasport  Futurez

V 70 -99 tdi syöttöpumpun ajoitus

  • 13 Vastauksia
  • 9306 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa skalpel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
V 70 -99 tdi syöttöpumpun ajoitus
« : 29.08.2011, 17:51:57 »
Kyseisestä kulkineesta pitäisi säätää pumpun ajoitus ja tiedän kyllä miten se säädetään, mutta pitäisi tietää millä kierrosluvulla se tarkistetaan obd-lukijalla.
Ennakon pitäisi olla 7.48 astetta ennen yläkuolokohtaa polttoaineen ollessa noin 50 astette, mutta millä kierrosluvulla?
Heittokelloa ei ole käytettävissä, sen takia tarkistaisin mieluummin livedatasta.
En ole koskaan antanut koulunkäynnin haitata oppimistani

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • www.vrcf.fi
Vs: V 70 -99 tdi syöttöpumpun ajoitus
« Vastaus #1 : 31.08.2011, 18:48:56 »
Millä moottorin kuormitusasteella, ahtopaineella, moottorin lämpötilalla, imuilman lämpötilalla ennakon pitäisi olla 7,48 astetta? Siis kierrosluvun lisäksi?

Moottorinohjain säätää ruiskutusennakkoa siten, että se on ajotilanteessa oikein, vaikka hihnapyörillä tehty perussäätö olisi monta astetta pielessä, sikäli kuin säätövaraa riittää. Jos nyt jossakin tietyssä tilanteessa livedatasi näyttää 7 astetta ja käännät pumpunhihnan säätöpyörästä kolme astetta ennakkoa sivuun ja mittaat livedatan samassa ajotilanteessa, kuin aiemminkin, ennakkopa on täsmälleen sama 7 astetta, jos sähköinen säätö ei mennyt aivan säätövaran reunaan asti.
 
Ennakon pitää olla korotetulla tyhjäkäynnillä (1200 rpm) -0,2 ... -1,3 astetta (eli 0,2 ... 1,3 astetta yläkuolokohdan jälkeen) polttoaineen lämpötilassa 50 astetta ja moottori käyntilämpimänä ja  mitattuna sähköinen ennakonsäätö myöhäiseen laitaan ohjattuna. 
« Viimeksi muokattu: 31.08.2011, 20:04:56 kirjoittanut V70TDI-1998 »

Poissa Juuzoppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: V 70 -99 tdi syöttöpumpun ajoitus
« Vastaus #2 : 02.09.2011, 12:04:14 »
Mistäs ennakon saa säädettyä myöhäiseen laitaan? Tänään sain toimimaan tuon Vol-Fcr ohjelman mutta en löydä säätöä ennakolle. Autona V70 -98

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: V 70 -99 tdi syöttöpumpun ajoitus
« Vastaus #3 : 02.09.2011, 12:08:37 »
Mistäs ennakon saa säädettyä myöhäiseen laitaan? Tänään sain toimimaan tuon Vol-Fcr ohjelman mutta en löydä säätöä ennakolle. Autona V70 -98

Ei sitä softasta säädetä lainkaan. Ihan hihnapyörältä mekaanisesti. Softalla voi tarkistaa ajoituksen, mutta säätö tehdään mekaanisesti.

EDIT: vai tarkoititko sitä, että tuon sähköisen hienosäädön saisi laitettua myöhäiseen laitaan mekaanista säätöä varten? Ei kyllä tietääkseni VOL-FCR:llä onnistu tuokaan.
« Viimeksi muokattu: 02.09.2011, 12:11:47 kirjoittanut Taavi.H »
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Juuzoppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: V 70 -99 tdi syöttöpumpun ajoitus
« Vastaus #4 : 02.09.2011, 12:50:16 »
Tätä tarkoitin. Ennakon ainaki näki Vol-Fcr:llä ja käsittääkseni siinä oli jokin mahdollisuus syöttää arvoja sinne mutta en päässy siittä oikein jyvälle.

EDIT: vai tarkoititko sitä, että tuon sähköisen hienosäädön saisi laitettua myöhäiseen laitaan mekaanista säätöä varten? Ei kyllä tietääkseni VOL-FCR:llä onnistu tuokaan.
[/quote]

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • www.vrcf.fi
Vs: V 70 -99 tdi syöttöpumpun ajoitus
« Vastaus #5 : 02.09.2011, 15:14:08 »
Vol-FCR:ää en ole päässyt kokeilemaan, mutta kun Boschin, Autocomin, Volvon jne. testerillä valitaan toiminnoksi ruiskutusajoituksen mittaus, testeri antaa OBD-johtoa pitkin auton moottorinohjaimelle säätökomennon säätää ennakko myöhäiseen laitaan, jolloin moottorinohjain ohjaa ennakonsäätösolenoidia 95 % pulssisuhteella, jolloin solenoidin navoissa on kutakuinkin 13 V jännite akkujännitteen ollessa 14 V. Samalla testeri antaa säätökomennon nostaa moottorin pyörimisnopeus 1200 rpm:ksi ja tässä tilanteessa mitataan ajoitus nelossylinterin suuttimen neulanliikeanturin ja kampiakselin pyörimisnopeus/asentoanturin signaaleista.

Luulisi Vol-FCR:ssä olevan samanlainen ajoituksenmittaustoiminto (jossa siis Vol-FCR komentaa moottorinohjainta OBD-johtoa pitkin estämään ennakonsäätimen normaali toiminta ja laittamaan ennakko mekaaniseen reunaan sekä "painamaan kaasua" pikkuisen), jos sillä kerran pystyy livedatanakin ruiskutusajoitusarvon mittaamaan.
« Viimeksi muokattu: 02.09.2011, 16:03:45 kirjoittanut V70TDI-1998 »

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: V 70 -99 tdi syöttöpumpun ajoitus
« Vastaus #6 : 02.09.2011, 15:48:24 »
VOL-FCR:stä löytyy tällainen:



Käsittääkseni se ei siis lähetä mitään komentoja ECUlle vaan lukee dataa sieltä. Voin olla väärässäkin, en ole koskaan tuon avustuksella pumppua säädetty, säätö on aina omaani tehty heittokellolla.

Tiedän että noissa ammattitason testereissä onnistuu ihan eri tavalla. VOL-FCR on kuluttajatason ratkaisu.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • www.vrcf.fi
Vs: V 70 -99 tdi syöttöpumpun ajoitus
« Vastaus #7 : 02.09.2011, 16:25:00 »
Kyllä tuo "Dynamic Fuel Pump Timing" -ikkuna aivan näyttää siltä, kuin Vol-FCR-ohjelma osaisi käskeä moottorinohjainta laittamaan sähköinen ennakonsäätö mekaaniseen myöhäiseen reunaansa. Ohjelma sensijaan ei osaa "painaa kaasua", koska siinä näkyy kierrosluku olevan 700 rpm ja toivomushaarukka 700 - 1500 rpm.
Jotta OBD-liitännästä saadaan luetuksi moottorinohjaimen vikakoodit, mittausarvot jne., on testerin joka tapauksessa annettava ohjaimelle luentakomennot, ilman komentoja ei OBD-liitäntään tule mitään dataa.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: V 70 -99 tdi syöttöpumpun ajoitus
« Vastaus #8 : 02.09.2011, 16:39:03 »
Joo, tiedän kyllä vikakoodien lukemisen periaatteen ja taisi tolla vol-fcr:llä saada jotain komponenttejakin aktivoitua? :)

mutta kun en tunne noita uusia versioita softasta, niin en sano mitään enempää.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa V70 2.5 TDI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 180
  • www.vrcf.fi
Vs: V 70 -99 tdi syöttöpumpun ajoitus
« Vastaus #9 : 02.09.2011, 16:57:26 »
Kyllä tuo "Dynamic Fuel Pump Timing" -ikkuna aivan näyttää siltä, kuin Vol-FCR-ohjelma osaisi käskeä moottorinohjainta laittamaan sähköinen ennakonsäätö mekaaniseen myöhäiseen reunaansa. Ohjelma sensijaan ei osaa "painaa kaasua", koska siinä näkyy kierrosluku olevan 700 rpm ja toivomushaarukka 700 - 1500 rpm.
Jotta OBD-liitännästä saadaan luetuksi moottorinohjaimen vikakoodit, mittausarvot jne., on testerin joka tapauksessa annettava ohjaimelle luentakomennot, ilman komentoja ei OBD-liitäntään tule mitään dataa.


kyllä fcr laittaa säätimen myöhäisimpään laitaan ja nostaa kierrosluvun n.1200rmp.
varovasti kaasua lipsuttelemalla saa kierrokset tippumaan tyhjäkäynnille jolloin säädinkin alkaa toimimaan normaalisti...

Poissa Juuzoppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: V 70 -99 tdi syöttöpumpun ajoitus
« Vastaus #10 : 02.09.2011, 17:14:09 »
Juurikin tästä Dynamic Fuel Pump Timing valikosta arvelin sen löytyvän mutta miten sen saa tehtyä?

Poissa Juuzoppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: V 70 -99 tdi syöttöpumpun ajoitus
« Vastaus #11 : 04.09.2011, 15:37:35 »
Ei saa millään toimimaan tuota valikkoa. Start painike on harmaana vaikka lämmöt on 92 astetta. Mainitsee että Pump Timing Test inhibited due to DTC`s in module? Mitähän mahtaa käytännössä tuo tarkoittaa?

Olisko mahdollista että CEM-yksikössä olisi vikaa? Lämmön puhallukset on sekaisin ja valot jää päälle ja turvavyön merkki naksuttaa muutaman minuutin sammuttamisen jälkeen. Aikaisemmin oli käynnistys vikaa ja saattoi nykiä ajaessa mutta ne oireet ovat nyt olleet poissa akun vaihdon jälkeen. Akun kaapeli oli löysällä ja se saattoi tehdä nuo nykimiset.
« Viimeksi muokattu: 04.09.2011, 17:20:32 kirjoittanut Juuzoppi »

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V 70 -99 tdi syöttöpumpun ajoitus
« Vastaus #12 : 04.09.2011, 23:04:19 »
Ei saa millään toimimaan tuota valikkoa. Start painike on harmaana vaikka lämmöt on 92 astetta. Mainitsee että Pump Timing Test inhibited due to DTC`s in module? Mitähän mahtaa käytännössä tuo tarkoittaa?

Olisko mahdollista että CEM-yksikössä olisi vikaa? Lämmön puhallukset on sekaisin ja valot jää päälle ja turvavyön merkki naksuttaa muutaman minuutin sammuttamisen jälkeen. Aikaisemmin oli käynnistys vikaa ja saattoi nykiä ajaessa mutta ne oireet ovat nyt olleet poissa akun vaihdon jälkeen. Akun kaapeli oli löysällä ja se saattoi tehdä nuo nykimiset.

Eikö toi tarkoita aikalailla suomeksi sitä, että pumpunajoituksen mittaus estetty, ohjainlaitteessa vikakoodeja... eli lue ja poista vikakoodit ensin sieltä moottorinohjainlaitteesta (jos vikakoodia ei saa poistettua, poista ensin vian aiheuttaja ja nollaa sitten koodit)

Poissa Juuzoppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: V 70 -99 tdi syöttöpumpun ajoitus
« Vastaus #13 : 04.09.2011, 23:13:20 »
Koodit poistinki mutta sinnehän tosiaan jäi vika tuosta moottorin häiriönvalon toimimattomuudesta. Täytyypä kokeilla vaihtaa ehjä polttimo sinne.

 

RallyBaron  Samppasport