Carcom Oy  Elekma

Tyhjäkäynnin heijaus, ratkaistu.

  • 70 Vastauksia
  • 13367 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa harald

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 450
  • www.vrcf.fi
Vs: Tyhjäkäynnin heijaus
« Vastaus #30 : 21.08.2017, 20:49:53 »


Tulpat nyt tuli vaihdettua. Kaikki tulpat sai käsin melkein kiertää auki ja jokaisessa tulpan kolossa hiukan öljyistä nestettä. Saa nähdä miten vaikuttaako oireisiin mitenkään. Aikamoinen ero uusien ja vanhojen tulppien välillä. Vanhoista tulpista en osaa sanoa miten kuluneet, uudet ngk merkillä ja nelikärkiset, vanhat orkkistulpat kolmella kärjellä.

Hi
tulppien vaihtoväli on 60tkm

Omassa,tosin vanhemmnassa masinassa oli samoja ongelmia,,,viaksi paljastui moottorin ohjauslaitteen päivitys,päivitettiin Volvon merkkiliikkeessä uudempaan ohjelmaan ja nuo samanlaiset ongemat poistuivat+moottori toimii päivityksen jälkeen paljon "jouheammin"
,,,pari vuotta sitten tuo moottorin ohjainlaitteen päivityd maksoi n 100€,,,minun tapauksessa se kyllä kannatti !
S60 v2001 103kw B5244 S2

Poissa Kraft

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: Tyhjäkäynnin heijaus
« Vastaus #31 : 21.08.2017, 21:10:34 »
Hyvä että sait nuo tulpat vaihdettua, voisi melkeimpä veikata että siellä ongelma on piillyt, ruotsinpuolellahan oli samaa ongelmaa, tulpat liian löysällä aiheuttaen käyntihäiriötä kylmänä.

Kannattanee tarkistaa huohotus jos on öljyä lykännyt sinne tulppien luokse, pitäisi olla aikalailla puhdas sieltä yläosastolta nämä moottorit.

Huohotuksen ghettotesti täältä: https://www.youtube.com/watch?v=FIRoc0VxLd4

Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2283
  • www.vrcf.fi
Vs: Tyhjäkäynnin heijaus
« Vastaus #32 : 21.08.2017, 21:36:14 »
Joo tuota öljyä ei ollut kannen päällä pisaraakaan vaan puolien alla tulpan juuressa. Mietin tuota onko tulpat tosiaan olleet niin löysässä että pääsyt sylinterien paineet tuonne ja pikkuhiljaa öljysumua kerääntynyt. Tulpat muuten oikean värisiä mutta kärjistään kuluneet, tuo keskielektrodi on ilmeisesti näissä volvon tulpissa noin matala kuten kuvissa näkyy, öljyisiä eivät kärjistään ole.

Poissa Kraft

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: Tyhjäkäynnin heijaus
« Vastaus #33 : 21.08.2017, 21:40:16 »
Siinä tapauksessa huohotus luultavasti kunnossa, eipä tuo mitään maksa testata jos haluaa.  ;D

Hyvältä näyttää tulpat kyllä muuten, kannattaa nuo nyt kiristää oikeaan momenttiin.
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2283
  • www.vrcf.fi
Vs: Tyhjäkäynnin heijaus
« Vastaus #34 : 21.08.2017, 21:45:11 »
Kiinni ovat nyt kunnolla. Seurataanpa taas mitenkä oireet jatkuvat tai häipyivät...

Poissa harald

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 450
  • www.vrcf.fi
Vs: Tyhjäkäynnin heijaus
« Vastaus #35 : 21.08.2017, 22:10:35 »
Siinä tapauksessa huohotus luultavasti kunnossa, eipä tuo mitään maksa testata jos haluaa.  ;D

Hyvältä näyttää tulpat kyllä muuten, kannattaa nuo nyt kiristää oikeaan momenttiin


Hei Kraft

Mikä on sytytystulppien suunnilleen oikea kiristystiukkuus kun ei ole momenttiavainta käytössä?
S60 v2001 103kw B5244 S2

Poissa Kraft

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: Tyhjäkäynnin heijaus
« Vastaus #36 : 21.08.2017, 23:14:46 »
Ensinnäkin kannattaa tarkistaa että menevät oikealle kierteelle, pyörittää kierroksen vasemmalle niin hakevat oikean paikkansa. Jos on vaikea muistaa kumpi suunta on kumpi niin: "Lefties losies, righties tighties".

Muuten se on ihan sellanen "rannemomentti", niin että ei enää pyöri kun sormin pyörittää, sen jälkeen pienehkö kiristys. Hankala neuvoa että kuinka kireälle, jää kyllä lihasmuistiin kun on kerran tehnyt. Ei niin tiukkaan kun esim öljyproppu, mutta samaan suuntaan.
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2283
  • www.vrcf.fi
Vs: Tyhjäkäynnin heijaus
« Vastaus #37 : 22.08.2017, 17:26:47 »
Ei toimi ei, sama oire ja vain iltapäivällä. Oliko niin että tuossa ilmamassamittarissa on samassa myös lämpötilan tunnistin? Alkaa epäilyttämään että sekin voisi vaikuttaa asiaan.

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2283
  • www.vrcf.fi
Vs: Tyhjäkäynnin heijaus
« Vastaus #38 : 22.08.2017, 20:05:34 »
Liittimet kohta käyty kaikki läpi ja antureiden johtoja irroiteltu. Kaikki toimii loogisesti ja irroitettuna tulee vikakoodit päälle. Ajossa testasin vähän reippaamasti ja hyvin vetää ja toimii. Ajoneston antennirenkaan liittimen putsailin kaiken varalta. Kuumana vikaa ei saa päälle niin millään.. Bensapumpun rele mietityttää mutta oireilisi ilmeisesti useammin, missä koko rele sijaitsee??
 On ihme vika päällä !  :o
Kaasuläpältä ja ajonestosta pari kuvaa lukijalta, nuo vähä ihmetyttää, osaako joku kuvista sanoa jotain ?



« Viimeksi muokattu: 22.08.2017, 20:13:01 kirjoittanut jak900 »

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2283
  • www.vrcf.fi
Vs: Tyhjäkäynnin heijaus
« Vastaus #39 : 23.08.2017, 18:35:58 »
Tänään testasin liikkeelle lähtöä niin että annoin kierrosten laskea käynnistyksen jälkeen noin 1000 kieppeille, tähän meni käynnistyksestä ehkä 15-20s. Liikkeelle ja ei ongelmia  ??? Pitääkö tuo nyt vaan odottaa että kierrokset laskee ?
Ilmansuodatin vielä vaihtoon josko sillä olis asiaan vaikutusta.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2928
Vs: Tyhjäkäynnin heijaus
« Vastaus #40 : 23.08.2017, 19:52:19 »
Itse odotan aina, säällä kuin säällä, että kierrokset tasaantuu ennenkuin lähden liikkeelle. Useimmiten odotan jopa että lämpömittari tulee asteikolle, tähän ei paria minuuttia kauempaa mene. Joku voi pitää hulluna, mutta tuskin tuosta haittaakaan on.  ::)

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2283
  • www.vrcf.fi
Vs: Tyhjäkäynnin heijaus
« Vastaus #41 : 23.08.2017, 20:25:52 »
Oletko kokeillut miten käy jos lähdet ennen kierrosten laskua liikkeelle?
Meidän toinen v70 turbolla ainakin toimii heti, mitään odottelematta joten tässä uudessa tulokkaassa tuo häiritsee, oli sitten ominaisuus taikka vika.

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2283
  • www.vrcf.fi
Vs: Tyhjäkäynnin heijaus
« Vastaus #42 : 23.08.2017, 20:33:09 »
Muistaako joku mitä teillä näyttää tuo ilmamassamittarin lämpötila tunnistin lämpötiloiksi. Nyt 22asteella paikallaan imuilman lämpötila 53 astetta, eikö tuon pitäisi olla lähempänä ulkoilman lämpötilaa?

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9027
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Tyhjäkäynnin heijaus
« Vastaus #43 : 23.08.2017, 21:35:48 »
Oliko näissä kakkoskorisissa vielä MagnetiMarellin tyyppistä kaasuläppää. Kuulostaa tuo käytös ihan samalta kuin meillä oli -00 vuoden ykköskopan V70 Classicissa jonkinaikaa ennenkuin kaasuläppä lopetti yhteistyön kokonaan. Eli kylmästä lähtien meinaa tukehtua kaasuun ja tyhjäkäynnin heijaamista.

Mekin sitä vikakoodinlukijalla lueskeltiin ja näytti testatessa ok arvoja mutta ei vaan toiminut kunnolla.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6051
Vs: Tyhjäkäynnin heijaus
« Vastaus #44 : 23.08.2017, 21:47:40 »
Mun mielestä tässä 2001-mallissa oli ja jos ei ole kaasuläppää puhdistettu kokeilisin sitä ja samoin jos ei ole sinisellä softia päivitetty sekin voi auttaa.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

Carcom Oy  Elekma