Tervehdys palstalaiset!
Hankimme rakkaan Vaimoni kanssa perheeseen 2007 vuosimallin kakkoskoppainen V70 D5 awd automaatilla. Lapset tykkää istua nahkapenkeillä kassakaappimaisessa kulkineessa. Viimeisiä kesälomapäiviä vietellessäni olen tehnyt muutakin kuin imenyt olutta, olen hieman fiksaillut ja ennakoivaa huoltoa/korjausta yrittänyt tehdä. Vaimon on sillä tarkoitus alkaa työmatkaa tekemään. Historiastani löytyy Volvoa, vanhaa kunnon umpirautaista takatuupparia, uusi on tuttavuus tämä edestä vetävä vielä. Iltasella irroitin mielenkiinnosta tuon moottorille imuilmaa syöttävän putken egr-venttiilistä imusarjaan. Putki oli arvatenkin tosi törkyinen, myös itse egr-venttiili näytti tosi saastuneelta. Itselläni on ajopelinä VW LT35 2.5 tdi ja siinä on myöskin tuo samaa tekevä laitteisto. Kysymykseni onkin arvon tietäjät, että onko normaalia että tämän Volvon karsta siellä putkessa oli sellaista märkää, puolikiinteää mössöä. Luulin sen olevan kovaa ja kiinteää joka irtoaa putkea kopauttaessa kokkareina, mutta ei, hirvittävällä liuotuksella ja mekaanisella jynssäyksellä sain sitä pois. Tuossa mun volkkarissa se sama mössö tuntuisi hieman kuivemmalta.
Onko muuten hyvässä Volvossamme nyt jotain aihetta huoleen?? Öljyä ei tunnu vievän, tosin emme ole sillä kovin paljon kerenneet vielä ajamaan. Autolla on ajettu 335000 km ja säännöllisesti huollettu. Turbo siihen on vaihdettu aikaisemman omistajan toimesta noin 80 000 kilmometriä sitten. Olen nöyrä vastauksille ja Teidän asiantuntemukselle. Samoin pahoittelen, jos asiasta on aikaisemmin keskusteltu ja tästä tuli näinkin pitkä turha lätinä.
Terveisiä Jyväskylästä!