Kaverilla tosiaan on bensa-touran TSI 2.0 tms. 200tkm ajettu, siinä 2 jakoketjua ja VVT-systeemit vaihdettu perus laahaavien jarrujen ym. lisäksi. Varmasti kuskilla osa syyhyn, yksi ketju löystyi kun peruutti suht kovaa ja sitten moottorijarrutti.
Miten tuo voi aiheuttaa ketjun löystymisen? Ei mitenkään, joten vastaus; paska mikä paska.
Volkkarit kaikki järestään on outoja luotettavuuden suhteen. Osa menee hienosti ilman mitään vikoja, osassa on sitten uudesta lähtien ihan kaikkea ja yleensä tarkoittaa VAG:n tapauksessa kallista.
Yksi tuttava päätti ostaa "luotettavan ja mukavan" tila-auton, joten osti Touranin. Merkkiliikkeessä huollettu 200tkm ajettu. Vuodessa meni 1900€uroa erilaisiin korjauksiin ja kun erään kerran taas autoa tutkittuani ilmoitin hänelle koritietokoneen can-väylässä olevan ongelmia, menetti malttinsa, ajoi ihan suoraan Toyotan liikkeeseen ja haki Avensis Verson...

Ei ole muuten tuon jälkeen tarvinnut rassata.

Voyager on kyllä matkustusmukavuudeltaan ja tiloiltaan hyvä auto. Useammalta "only in america" -autoilijalta kuulemani perusteella ei kannata harkita neloskoneita (ei diesel eikä bensa), kuulemma V6 on ainoa jollaintapaa luotettava voimanlähde. Toki todella janoinen tuolloin, jos kaupaungissa joutuu pyörimään...
Ranskalaisissa autoissa on omat murheensa, mutta niille löytyy myös osaavia/erikoistuneita korjaamoita paljon. Renault -puristeilta kuulemani perusteella (varmaan kymmeneltä eri ihmiseltä kuultu), on Espace laadukkaimpia Renaultin tekeleitä tänäpäivänä. Siinä on ainakin tilaa ja varusteita.
Tietysti, "nykyautoista" puhuttaessa on järestään aina varauduttava pieniin murheisiin ja ongelmiin. Semmosessa Chevy-vanin 6.2D:ssä ei ole juuri mitään hajoavaa (paitti american-joen sähköt), kuten ei Hiacessakaan.
Isofix on jo selitetty, mutta heitän oman kortin. Lukemani perusteella on Isofixissä ollut todella paljon ongelmia (milloin ei auton omistaja laita penkkiä huolellisesti tai penkki ei lukitu helposti auton kiinnikkeisiin). Meillä oli molempien muksujen kanssa vyö-telakka, johon kaukalo/istuin lukittuu. Sen sai niin tiukalle, ettei liikkunut edes tämmöisen 135-kiloisen ja elämäniloisen repiessä mihinkään.
Tietenkin jos auton ajaa niin myttyyn, että vöiden kiinnityspisteet siirtyy, siirtyy penkkikin, mutta väittäisin tällöin olevan isofixilläkin jo huolia ja murheita.
