Isofix jakkarat on jo olemassa, mutta jotenkin mä uskon kuitenkin, että se 6kiloa painava jakkara auton rungossa kiinni on kaikki pois törmäyksessä lapsen vammoista. Vaikka ei se selkänoja paina kuin 3kg, mutta on sekin muutama kymmenen kiloa, jos nokkakolari tulee.
Saatoit nyt käsittää väärin nuo turvavyökiinnitteiset, eli ei niiden selkänoja tai mikään muukaan osa lentele kolarissa pitkin hyttiä. Karkeasti ne poikkeaa isofix-kiinnitteisistä vain siinä, että istuin pysyy kiinni auton turvavöissä(jotka kyllä pysyy kiinni penkkien kautta rungossa), isofixillä penkin kiinnitys on suoraan rungossa. Mitään isompaa eroa kiinnityspisteiden tukevuudessa tai penkkien paikallaan pysymisessä ei ole (lasten painoilla). Isofixejä toitotetaan vaan turvallisemmiksi, koska niillä poropeukalotkin saa jakkaran kunnolla kiinni ainakin yleensä. Vyökiinnityksen voi huolimattomuuttaan tehdä vaikka aina väärin. Oikein kiinnitettynä törmäysturvallisuuksissa ei testien mukaan ole juuri eroja. Silloin joskus jopa vaikutti, että vyökiinnitteiset olisi hieman turvallisempia. Sinänsä tuo ei yllättäisi, kun vyöt kuitenkin jonkun verran joustaa törmäystilanteessa, jolloin isku ei ole niin kova.
Summa summarum, turvallisuudella ei isofixejä voi perustella. Näppärämmät ne kyllä on kiinnittää, eli mukavuuskysymys etenkin, jos kovin usein haluaa jakkaraa irrotella. Itse en kyllä ekaa lasta lukuunottamatta noita montaa kertaa autosta irti repinyt. Kaukalossakin oli vyökiinnitteinen telakka (jos vielä muistan oikein). Ekan lapsen kanssa jäi kyllä mieleen, että kaukalo piti aina köyttää vöihin, mikä oli välillä turhauttavaa, tosin muistelen siihenkin aika hyvän rutiinin kehittyneen. Silloin olikin vielä asennetta, kun kärvisteltiin vielä 3-sarjan sedan Bemarilla vaunujenkin kanssa. Mutta valintoja valintoja, itse en tuosta isofix-ilosta kymppitonnia maksaisi...
Ja jokainen valitsee myös itselleen sopivimman mukavuus/huolettomuus suhteen omaavan auton. Itse olen pakon sanelemana tila-autoilija ja tilavessa poistuu käytöstä heti, kun kotona asuu alle 4 jälkeläistä. Siksi tuollainen auto on vähän väkisinkin vain käyttöesine, eikä sen kanssa jaksa askarrella yhtään, eikä esim. tilavessojen marginaaliset ajettavuuserot kiinnosta, kun ajettavuus on kuitenkin ihan onneton Autoihin verrattuna. Mutta jos aikaa on, ei tietenkään kannata luotettavuutta liikaa painottaa.
Ei se Voyagerin maine nyt ihan tuulesta temmattu ole. IRL en tiedä ketään, kenellä sellainen olisi ollut ongelmaton. Vastaesimerkkejä on useampikin. En silti väitä, etteikö ko. mallin tunteva voi saada sellaisen kasassakin pysymään. Nuo tietämäni tapaukset nyt ei autoista juuri mitään tienneet. Melkein tekisi mieli sanoa, että ehkä siksi päätyivätkin sellaiseen autoon, mutta en sanokaan