Dodiin, elikkä räpelletty raakile saapunut käsiin ja tästä nyt koitan saada toimivan auton.
Taustaa: Metsästelen ongelmaa miksi öljyä puskee joka raosta. Imuputki on öljyssä, ahdin öljyssä (100km ajettu ahdin), öljykorkin avatessa roiskii öljyä, öljytikun päästä hönkii reilusti. Puristukset mittasin bensapumpun rele irti tulpanreiästä, motonetin mittarilla ilman öljyn kaatamista ja muuta, todennäköisesti bensaa ja/tai öljyä saattoi olla sylintereissä, mutta puristukset olivat 11-12 välillä asteikolla kg/jotain. Tästä on EGR poistettu aiemmin ilmeisesti, koska tuo imusarjan reikä tulpattu ja egr-venttililtä letkut poistettu. Autolla on ajettu rikkaalla (pieni IMMu). Vanha omistaja sanoi, että auto kuluttaa paljon öljyä ja sitä on lisätty. Koitin koeajaa pienen reissun ja perään ilmeistyi suuri sininen savupilvi. Nyt öljyä on vuodatettu reilusti, mutta tikku näyttää silti hieman yli maksimia. Öljy on mustaa, ja tuntuu kovin laihalta ja juoksevalta kylmänäkin. Auto kuitenkin käy ihan hyvin tyhjäkäynnillä ja kevyellä ajolla, mitään vetoja en tietenkään tehnyt. Jos kaasua painaa nopeasti, auto meinaa sammua.
-Miten tuolta oil separatorilta kuuluu lähteä letkut? Putsasin tuon pöntön eikä tukkeita löytynyt, mutta tästä pöntöstä lähtee vain yksi letku, joka menee imuputkelle, ahtimen ja IMMun väliin. Pöntön pohjasta tietty menee öljypohjaan nuo kaksi aukkoa. Ymmärrykseni mukaan tuosta pitäisi haarautua myös imusarjalle.
-Venakumit onkin odottelemassa inspiraatiota, mutta voiko nuo venakumit vaikuttaa noin radikaalisti?
Ampukaa ehdotuksia, ihan simppeleitä juttuja, ei aloiteta purkamalla konetta ja huomata että olikin öljynsuodatin tukossa.