Carcom Oy  Elekma

Laturin vaihtoon ohjeita?

  • 10 Vastauksia
  • 16770 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Laturin vaihtoon ohjeita?
« : 01.09.2011, 22:20:00 »
20 venttiilinen 2,5L -97 auto kyseessä. Mallia v70. Latauksessa ongelmia joten vaihtoon menee laturi. Löytyisikö jostain suomenkielisiä ohjeita? Taitaa olla aika iso homma...

Poissa volvos70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • www.vrcf.fi
XC70 D5

Poissa azzyyr

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • Diesel Voimaa...
Vs: Laturin vaihtoon ohjeita?
« Vastaus #2 : 02.09.2011, 15:46:17 »
Näyttää samanlaiselle laturille ku kasipätkässä. Siihen saa vaihdettua sen lataussäädin/hiili -paketin ilman että irroittaa laturia autosta. Siis jos laakerit tuntuu hyviltä, niin työn määrä on verrattain pieni tuohon koko laturin vaihtoon verrattuna. Se säädin paketti maksoi vajaan satasen muutama vuosi sitten kun tuohon ex-kulkineeseen vaihdoin...
Alla: V70 D5 -02
Exä: 850 T5 -94

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Laturin vaihtoon ohjeita?
« Vastaus #3 : 02.09.2011, 16:04:48 »
Näyttää samanlaiselle laturille ku kasipätkässä. Siihen saa vaihdettua sen lataussäädin/hiili -paketin ilman että irroittaa laturia autosta. Siis jos laakerit tuntuu hyviltä, niin työn määrä on verrattain pieni tuohon koko laturin vaihtoon verrattuna. Se säädin paketti maksoi vajaan satasen muutama vuosi sitten kun tuohon ex-kulkineeseen vaihdoin...

n.20-50kybää harakiriliikkeissä, mallista riippuen

Poissa peeki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: Laturin vaihtoon ohjeita?
« Vastaus #4 : 05.09.2011, 15:43:15 »
Vaihto-osana koko latu 150 ekee.. Sitten kun olet hiilet vaihtanut, vaihdat kohta solenoidia jne..
Kilometrit täynnä uutta pesään.. TDi:ssä vaihto oli kyllä pers..eestä..

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Laturin vaihtoon ohjeita?
« Vastaus #5 : 05.09.2011, 23:37:30 »
Vaihto-osana koko latu 150 ekee.. Sitten kun olet hiilet vaihtanut, vaihdat kohta solenoidia jne..
Kilometrit täynnä uutta pesään.. TDi:ssä vaihto oli kyllä pers..eestä..

Oliko hinta laturille vai startille, kun puhuit solenoidistakin :)

Poissa peeki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: Laturin vaihtoon ohjeita?
« Vastaus #6 : 06.09.2011, 08:02:32 »
Koko setti.. sisältää hiilet, solenoidit jne.. Pohdiskelin itse, että siinä vaan vikaa siirtää, kun alkaa vaihtaa hiiliä.. Melkein pitäisi liukurenkaat sorvata, kun uudet hiilet kulee sekunnissa vanhoihin uriin, ja sitten kohta kuitenkin laukee solenoidi, eli startti alkaa rallattamaaan kun ei jaksa ampua startin ratasta vauhtipyörän kehälle..
-->> itse ostin uuden startin vaihto-osana ihan autosähköliikkeestä.. Orginaali oli tehty ranskassa ja vaihto-osa espanjassa, kummasin lukee BOSCH, ja siitä myös näkee, miksi BOSCHin osat on mitä on..

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Laturin vaihtoon ohjeita?
« Vastaus #7 : 06.09.2011, 08:53:13 »
Vaihto-osana koko latu 150 ekee.. Sitten kun olet hiilet vaihtanut, vaihdat kohta solenoidia jne..
Kilometrit täynnä uutta pesään.. TDi:ssä vaihto oli kyllä pers..eestä..

Koko setti.. sisältää hiilet, solenoidit jne.. Pohdiskelin itse, että siinä vaan vikaa siirtää, kun alkaa vaihtaa hiiliä.. Melkein pitäisi liukurenkaat sorvata, kun uudet hiilet kulee sekunnissa vanhoihin uriin, ja sitten kohta kuitenkin laukee solenoidi, eli startti alkaa rallattamaaan kun ei jaksa ampua startin ratasta vauhtipyörän kehälle..
-->> itse ostin uuden startin vaihto-osana ihan autosähköliikkeestä.. Orginaali oli tehty ranskassa ja vaihto-osa espanjassa, kummasin lukee BOSCH, ja siitä myös näkee, miksi BOSCHin osat on mitä on..

Taidat puhua koko ajan startista, mutta tämä topic käsittelee varsinaisesti laturia. :)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa peeki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: Laturin vaihtoon ohjeita?
« Vastaus #8 : 06.09.2011, 09:58:55 »
Sori sekosin.. Kun kumpikin on tullut vaidettua.. hiljakkoin..

Siis laturissa hiilet syö liukurenkaan joten jos vaitaa uudet hiilet kannattaa pitkässä juoksussa sorvata myös liukurengas, koska se on urautunut ja syö hiilet tyyliin jarrupalat vanhoissa levyissä.. La turissa on lisäksi säädin, joka voi sitten laueta (vrt. startin solenoidi rikkoutuvana osana).. ELi kun olet hiilet vaihtanut, seuraavaksi laukeaa säädin.. vrt. startti ensin hiilet ha sitten solenoidi.. saahan niitä korjaussarjoja, mutta on niilläkin hintaa.. PAITSI ettei soikealla liittimellä varustettuun laturiin (TDihin) edes saa.. Bensakoneeseen voikin saada..

hyvällä tuurilla hiilien vaihdolla pääsee pitkälle, mutta on se kyllä hienoa kun se vekotin laukeaa 200km päässä kotoa ja alat jännittämään kestääkö akku ja alkaa ollaa pimeäkin.. kuten meikäläisellä kävi

Anteeksi sekoiluni, mutta ongelmat ovat kummassakin vekottimessa samat/samankaltaiset.. Tosin startin vaihtaminen oli helpompaa

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Laturin vaihtoon ohjeita?
« Vastaus #9 : 06.09.2011, 10:04:08 »
Anteeksi sekoiluni, mutta ongelmat ovat kummassakin vekottimessa samat/samankaltaiset.. Tosin startin vaihtaminen oli helpompaa

Ihan oikeassa kyllä olet siinä, että vähänkään vanhempaan laturiin (tai starttiin) pelkkä hiilten vaihtaminen on usein vain ajan ostamista. Ajattelin vaan selventää tulevia lukijoita varten, ettei mene käsitteet sekaisin. :)

Itsekin vaihdoin startin omaan TDI:hin tuossa talvella, pakkotilanteessa tosin. :) Eli jäi reilun 300 kilsan päähän auto starttivian takia. Olihan se oireillut jo aiemminkin ja jälkiviisaana voisi sanoa että miksi en vaihtanut ajoissa. Startin vaihto alakautta oli kieltämättä suht. helppo homma.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa azzyyr

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • Diesel Voimaa...
Vs: Laturin vaihtoon ohjeita?
« Vastaus #10 : 06.09.2011, 12:21:57 »
Tuossa laturissa hiilet ja säädin tulevat samassa paketissa. Ei voi vaihtaa erikseen.

n. 200tkm ajetussa ei vielä liukupinnat pitäisi olla vaihtokunnossa, jos laakerit ei äännä ja ovat napakat ei minusta koko laturin vaihdolle ole perusteita, jos vika on säätimessä. Omassa kasipätkässä oli jotain 215tkm ajettu kun säädin hajosi, ja liukupinnoissa ei vielä ollut yhtään rappua. Eikä hiiletkään olleet vielä kuluneet loppuun, mut säädin päätti aloittaa latauksen alle 12 voltilla joten vaihtaa piti. 270tkm kohdalla laitoin auton vaihtoon ja edelleen sama alkuperäinen laturi oli kiinni, hiili-lataussäädin paketti vaihdettuna.

EDIT: tai ei voi sanoa "ei voi vaihtaa erikseen" kai joku pellepeloton noi hiiletkin kolvailee uusiksi jos tosissaan haluaa..
Alla: V70 D5 -02
Exä: 850 T5 -94

 

Elekma  Autoracing