Ehtoota!
Elikkäs -09 S80 Exe.
Kuskin oven lukko ei pelitä ihan satapinnasesti.
Eli kakesta/oven kahvasta, kun ovet lukittee niin ei mee aivan ekalla tai tokalla yrittämällä lukkoon. Huomaa siitä, että nappi yrittää käydä alhaalla, mutta palaa ylös. Myöskin ajon aikana, jos painaa keskuslukitusta, kuskin oven lukon nappi jää selvästi muita ovia korkeammalle.
Lukkolaitteessa varmasti sanomista. Kävin tiskiltä kysymässä, ja reipas 300€ maksaa uusi.
Olen useammat ketjut lukaissut aiheesta läpi, mutta jos joku fiksu osaa yksilöidä vian - olisin iloinen!
Ps. Auton vikakoodit kertoivat:
Kuljettajan oven keskuslukitusmoottori-mekaaniset viat-käsketty asento ei ole tavoiteltavissa.
Itellä tulee mieleen paska moottorissa/puutteellinen voitelu, sillä muutamalla yrittämällä homma rokkaa..
Iski itselle pakkasten tultua tämä sama vika etuoveen V70:ssä vm-12. Tässä ohjeet, jos joku haluaa kokeilla omatoimista korjaamista.
1. Kampea peilin kulmassa oleva kaiutin irti
2. Ovipaneelin keskiosassa on muoviluukku, kampea irti alareunasta ja avaa alla olevat kaksi ruuvia
3. Irrota ovipaneeli alareunasta kampeamalla
4. Laske ikkunaa noin 20 cm ja katso kumitulpan alta, että sieltä näkyy ikkunan alareuna ja 10mm kannalla oleva ruuvi
5. Irrota oven avauksen vaijeri ja kaksi sähköjohtoa ja laita ovipaneeli sivuun
6. Irrota ikkuna löysäämällä kaksi 10 mm kannalla olevaa ruuvia ja nosta ikkuna käsin ylös ja teippaa kiinni
7. Oven päädyssä on muovitulppa, irrota se ja löysää syvällä olevaa torx-ruuvia
8. Vedä avainpesä irti ovesta ja irrota kahva vetämällä taakse ja kääntämällä se ulos. Irrota kahvan alla oleva torx-ruuvi
9. Irrota lukko ovesta, 3 isoa torx-ruuvia ja yksi pienempi
10. Irrota sähköjohtojen liitin oven etureunasta nostamalla yläpuolella olevaa haittaa noin 2 cm ja vetämällä liitin irti. Paina ovessa oleva liitin varovasti oven sisään. Edit: tämä kuuluisi ilmeisesti tehdä siten, että oven sisältä nostetaan myös haitta ylös n. 1 cm ja silloin liitin irtoaa ovesta. Saattaa onnistua nostamaan "siivistä" myös ulkopuolelta. Itsellä meni vähän väkivallaksi ja lukitus oveen hieman rikki.
11. Avaa ovipellistä noin 10 ruuvia ja vedä peltiä eteen päin niin pitkälle kuin mahdollista. Kaikki lukkomekanismit ja ikkunan avausmekanismit jäävät peltiin kiinni. Vaikuttaa siltä, että ei mahdu ulos, mutta mahtuu kuitenkin.
12. Vie koko ovipaketti pöydälle ja irrota kolme vaijeria. Lukitukset irtoavat levittämällä neljää pientä väkästä kahdella ruuvarilla.
13. Varsinainen lukkomekanismi irtoaa ovipaketista painamalla yhtä haittaa ja irrottamalla sähköliitin
14. Avaa 3 vähän isompaa torx-ruuvia, nyt kädessäsi on se 300 euron lukkolaite...
15. Irrota lukkolaitteen yläreunassa oleva valkoinen muoviklipsu avaamalla hattu ja kampeamalla kolmea haittaa esim. kolmella ruuvarilla, sopivalla hylsyllä tms.
16. Avaa 4 pientä torx-ruuvia ja lukkolaite aukeaa
17. Nosta matoruuvimoottorin päällä oleva valkoinen muoviorsi pois
18. Matoruuvimoottori irtoaa nostamalla
19. Avaa matoruuvimoottorin pääty taivuttamalla kaksi haittaa
20. Putsaa moottorin ankkuri
21. Putsaa myös kaikki kontaktipinnat ja varsinkin moottorin päädyssä oleva "ylikuumenemissuoja". Sellainen neliskanttinen lätty.
22. Kasaus suunnilleen päinvastaisessa järjestyksessä.
Ohessa pari valokuvaa varsinaisesta ongelman aiheuttajasta.
Irrotettu ovipaketti


Lukkolaite

Lukkolaite avattuna

Likainen moottorin ankkuri

Puhdistettu ankkuri

Aika-arvio operaatiolle on noin 1,5 tuntia, kun homma on harjoiteltu. Ensikertalaisella menee helposti koko ilta. Takuuta ei ole, että onnistuu laakista, sillä aivan pieni lika jossakin saattaa laittaa homman uusiksi. Lopputuloksen näkee vasta kun kaikki on kasassa ja voin sanoa, että syö miestä, jos ei tullutkaan kuntoon.
Vikakoodit voi nollata lopuksi, mutta se ei suinkaan ole välttämätöntä. Ikkunan kun ajaa käsin ylös ja pitää hetken nostoasennossa, niin kaikki rokkaa taas.
Edit: täsmennetty kohtaa 10 ja lisätty kohta 21 ja täsmennetty aika-arviota.