Menee arvailuksi näillä tiedoilla, mutta kysellääs lisää
-vikakoodit luettu kunnon laitteella? Merkillistä jos ei jotain työnnä ruutuun
-perusjutuista vedet pysyy koneessa sekä öljyistä erillään, ei työnnä kuplaa paisuntasäiliöön?
-onko vika tullut "kerralla" vai pahentunut hiljalleen?
-pa-pumpun paineet startatessa ja tyhjäkäynnillä?
-Mafin lukemat tyhjäkäynnillä?
-mapin lukemat/ahtopaineet tyhjäkäynnillä ja ajaessa?
-IAT ym lämmöt antureista
-Suuttimia vaihdettaessa koodattu aina uusi oikealle sylinterille?
-polttoainelinja ei ahdista tankilta pumpulle?
-onko konetta aukaistu? Pakonokan ketjun ajoitus?
-turboa tarkistettu?
-Autossa hiukkasloukku?
Kone ei syystä tai toisesta polta kaikkea saamaansa polttoainetta tai polttoainetta ruiskutetaan liikaa tai väärällä ajoituksella tai sitten sitä vuotaa sylinteriin jollain ihmeellä. Tyyppivikanahan näissä ja varsinkin hiukkasloukullisissa on, että loukun puhdistuspoltto jää ecun ohjaamana päälle ja kulutus kasvaa, foorumilla monta ketjua aiheesta. En tiedä voisiko tämä vika mennä noin äärimmäisyyksiin, oireilla mitä sinun autossa on. Nimimerkki Volvotdi osannee kertoa lisää.
Arvauksella menee kuitenkin pumpun/suuttimien suuntaan. Viallinen regulaattori solenoidi tekee ainakin käynnistyksen vaikeaksi, pelaa käydessä jotenkin, mutta paineet on mitä sattuu. Väärin pa-paineen näyttävä anturi tai ilmamäärän näyttävä maf voisi teoriassa myös sotkea ruiskutuksen. En kyllä tiedä voiko nuo alkaa heittämään noin, että alkaisi rikastamaan liikaa tai että ei pukkaisi koodia.
Jos löytyy paremman luokan moottorin vikakoodin nollauslaite niin voisit omalla vastuulla koittaa starttailla ja käyttää kolmella pytyllä kerrallaan yhden suuttimen ohjauspiuha kerrallaan irti. Piuhaa vaihtaessa koodin nollaus tietty. Varoituksena tarvii tosiaaan paremman koodin nollauslaitteen, halppis ELM327 bluetooth + isoliuta android softia testattuna en saanut koodia pois. Icarscan, vida ja ehkä autocom/DelphiCars etc toiminee.
[/i]
Terve,
Kyllä näillä testereillä aivan hyvin on autoon käsiksi päässyt, Autocom ja Wow. Ja ei ala herjata mittään moottoriin liittyvää, keskuslukkoa alkoi herjata kun ei takaoven lukkitus pelaa ja vinkkareistaa heittää herjaa.
Autollahan en ole itse ajellut mahdottomia kun rikkinäisenä tosiaan ostin, mutta kyllä näyttäisi että öljyt ja vedet pysyvät omillaan ja ei öljykään polttoaineelta minusta haise. Mutta minulla ei ole kuin tosiaan edellisen nais omistajan sana miten auto alkoi vikomaan, eli auto oli toiminut moitteetta aiemmin ja kun oli pitkän matkan ajanut etelästä tänne pohjoisemmas niin aamulla lähtiessä oli savut pukannu putkesta ja lähteny huonosti käyntiin, sen jälkeen oli käyttäny muutamallakin pajalla ja arvailut olivat olleet egr vikaan ja jopa mutkalla oleviin kiertokankiin. Myös suuttimen sanoi olevan testattu. Mikä sitten totuus niin sitä tuskin tietää muut kuin budha

Mutta tässäpä vähän anturitietoja:
Polttoaine paineet startatessa noin 400bar ja noin 320bar ja auto sammuksissa 210bar
Maf: 200-300 mg/isku (kylmänä) auto sammuksissa 0
Ilmamassamittari 20-30 kg/h ja nollilla auto sammuksissa.
Ilmanpainetunnistin 1bar luokkaa
Ilman kuormituksen painetunnistin 1bar
Imuilma 28 astetta
Ahtopaine 0,1 bar auto sammuksissa ja tyhjäkäynnilla 1bar luokkaa ja nousee kaasua painaessa.
Paine-ero anturi 2-4 hPa
Ja pakolämmöt on auto sammuksissakin kylmänä 100°c molemmat anturit, kun autoa käyttää niin ajettaessa ovat noin 200-300 luokkaa, takempi anturi näyttää vähän pienempää lämpötilaa.
Minun silmään nuistakaan ei oikein osaa päätellä mitään anturivikaa..vai?
Minä en ole konetta aukaissut, sen verran vain että ajoituksen remmille tarkistin, mutta täytynee viellä kurkata myös se toisen nokan ajoitus. Turpon tarkastin silmämääräisesti ja siistiltä näytti, toki siinä välystä oli jonkin verran sivuttais suunnassa mutta päittäisvälys oli ihan kohtuullinen sormituntumalla.
Volvotdi:n kanssa asiasta soiteltiinkin ja hiukkasloukun jumiessa auton pitäisi alkaa vasta sekoilla lämmettyään normaali lämpöön, kun ymmärtääkseni poltto ei kytkeenny päälle moottorin ollessa alle 80°c ja pakolämpöjen ollessa nuinkin kohtuulliset voisi ajatella että päälle jääneestä poltosta ei olisi nyt kyse.
Mitä mieltä olette noista 20bar puristuksista? Onko kenelläkään antaa tietoa paljon näissä kuuluisi olla? Moottori on tosiaan D4204T.
Täytyykö muka suuttimet jotenkin koodata? Nuilla minun testereillä ei pysty kuin suutin luokan vaihtammaan. Sitä suuttimien piuhojen irroitustakin olen jo kokeillut, ja silloin tuntui että aivanko yhden suuttimen kohdalla käynti muuttui erillä tavalla kuin muiden, ja siksi yhden suuttimen ostinkin kokeillakseni. Mutta vaikutusta ei ollut.
Ja antakkee anteeksi varmasti lukuisat kirjoitusvirheet
