Kitos jälleen kerran asiallisista ja hyvistä vinkeistä jotka yleensä vapari "virityksessä" on aika kortilla.
Joo, se on tuo vaparin viritys vähän semmosta et kovin herkästi alkaa tulvimaan "unohda se ja asenna ahdin" tyylisiä viestejä ymmärtämättä ettei kaikki ajattele pelkkää suurta huipputehoa, eikä apua kovin helposti muutenkaan saa ja jos saa, on se tieto hyvin vanhanaikaista.
4-tahtiset kun hallitsee moottoriurheilua, niin niiden virityksessä etenkin vapaasti hengittävien moottoreiden parissa on aika "hyshys" meno. Ei haluta jakaa tietoa, jotta saadaan itselleen jokin etu.
Mut tietojen jakamisen etu tulee siinä, että kehitystä tapahtuu paljon nopeammin kun jokaisen ei tarvitse niin sanotusti aloittaa nollilta (jos ei moottorin toiminnan ymmärtämistä lasketa.. se nyt ekana pitää ymmärtää, ennen kuin edes voi lähteä virittelemään).
Nykyään kuitenkin parhaimmillaan on saatu aika rajuja tuloksia, etenkin jenkit engine masters kisoissa... käsittääkseni tehokkaimmat moottorit tuottaa jo lähemmäs 130nm/l lukemia vapaasti hengittävänä (eli volymetrinen hyötysuhde lähemmäs 130% toisin sanottuna).. jos miettii että joskus vastaavasti on parhaimmillaan voinut olla vaikka 90% se volymetrinen hyötysuhde.
B6254S männissä muistaakseni isompi "patti" myös mitä 83mm porauksen männissä.
En oo mitannu paljonko vievät tilavuutta palotilasta.. vaikka sellaisia löytyykin 6kpl hyllyltä pölyä keräämästä.
