Autodiagnoosi  Carcom Oy

Vaihdekeppi jumissa

  • 48 Vastauksia
  • 38400 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hannutt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdekeppi jumissa
« Vastaus #30 : 22.05.2012, 17:22:52 »
Törmäsin tänään tuohon keppiongelmaan S80 D5 -04 kanssa. Kepin etupuolella oleva "liipasin" on vuosien saatossa murentunut alareunasta. Pääsee tulemaan liikaa ulos ja siitä syystä vivusto ei toimi kunnolla. Sain siniseltä kuvan systeemistä ja siinä selviää että kepin sisällä kulkee tanko joka liikuttaa jotakin pidättelijää alapäässä. Sain sorkittua ruuvvimeisselillä kepin yläpäässä linkut kohdalleen, ja liipasimen ympäri teippiä, ettei pääse liikaa ulos, ja taas pelittää.

Poissa artturi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 472
  • Saatanan Tunarit - UKK 1975 VisVitaVeritas-IS 2003
Vs: Vaihdekeppi jumissa
« Vastaus #31 : 16.09.2017, 15:44:00 »
Niin onko tuossa mahdollista säätää sitä vaijeria/kierreakselia mikä liikuttaa sitä keltaista osaa. Otin vaihdekepin ympäriltä ne muovit irti, avaimen kun kääntää virtalukossa niin se vaijeri liikkuu vähän mutta ei tarpeeksi jotta lukitus vapautuu. Joutuu avittaa loput esim ruuvarilla työntäen siitä keltaisesta osasta. Vai olisiko tässäkin mennyt tuo jarrukytkin.
Se parhaiten nauraa jolla vahvin lääkitys.
Ken leikistä suuttuu, se ottakoon diapamin.
Niin metsä vastaa kun hallusinaatiot haluaa.

Poissa Pekka Iltanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdekeppi jumissa
« Vastaus #32 : 29.12.2017, 22:06:40 »
Meillä alko viime viikolla XC90 D5 -05 automaatin vaihdekeppi takkuaan; to iltana kävin kaupoilla, niin kaupan pihasta lähteissä ei keppi lähteny P-asennosta mihkään. Sain siihen neuvon tarkastaa jarrupolkimen kytkimen. Sitä sit puolisokkona yritin käpistellä ja yritin uudestaan niin pääsin liikkeelle. Kävin illasta vielä parissa paikkaa niin kaikki toimi ok. Seuraavana aamuna lähdin töihin--> ei ongelmia, työmaalla piti sit aamupäivällä lähtee käymään asioilla niin ei millään keppiä P-asennolta pois! Siinä sit päivän tuota ihmettelin, vaihdettiin jarrupolkimelle uusi kytkin mutta tästä ei ollut apua. Samalla huomattiin myös että jarruvalot olivat mykkänä. Auto jäi yöksi työmaalle, seuraavana päivänä käytiin sitten muiden asioiden yhteydessä työmaalla niin löin auton siinä tulille ja heti käynnistyksen jälkeen testasin keppiä niin lähti täysin normaalisti parkkilukosta!? Ajettiin sit auto siitä kotiin. Seuraavana päivänä oli tarkotus lähtee taas liikkeelle; auto käyntiin lämpiämään, auton pakkaus, tarkotus lähteä liikkeelle ja... keppi jumis P:llä!! Auto jäi joulun pyhiks sit pihaan... Eilen taas kokeilin tätä; auto käyntiin ja heti pienellä houkuttelulla keppi parkkilukosta. Kävin ajamas pienen lenkin ja takas pihaan, keppi P:lle ja heti yritys ottaa pois--> keppi jumis P:llä... Tietokoneen nokas tuo ei ole vielä käyny mutta ajattelin nyt eka kysyä onko muilla ollu vastaavaa ja jos on niin millä helpotti. Sen verran tähän vielä että minäkään en ole kepissä huomannut missään vaiheessa solenoidin naksausta (silloinkaan kun kaikki on toiminut normaalisti) mistä tässä ketjussa on ollut puhe. Kiitos jo etukäteen vastauksista  :)
« Viimeksi muokattu: 29.12.2017, 22:34:25 kirjoittanut Pekka Iltanen »

Poissa noviisivolvoilija

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdekeppi jumissa
« Vastaus #33 : 30.12.2017, 00:34:18 »
Itselläni silloin kun vaihdekeppi on jumissa, P tai D -asennossa, auttaa aina se, että napauttaa sitä joko ylhäältäpäin tai varovasti oikealta sivusta. Siis nyrkillä, ei vasaralla. Ja aina on tepsinyt.

Poissa Pekka Iltanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdekeppi jumissa
« Vastaus #34 : 14.01.2018, 15:08:00 »
Meillä alko viime viikolla XC90 D5 -05 automaatin vaihdekeppi takkuaan; to iltana kävin kaupoilla, niin kaupan pihasta lähteissä ei keppi lähteny P-asennosta mihkään. Sain siihen neuvon tarkastaa jarrupolkimen kytkimen. Sitä sit puolisokkona yritin käpistellä ja yritin uudestaan niin pääsin liikkeelle. Kävin illasta vielä parissa paikkaa niin kaikki toimi ok. Seuraavana aamuna lähdin töihin--> ei ongelmia, työmaalla piti sit aamupäivällä lähtee käymään asioilla niin ei millään keppiä P-asennolta pois! Siinä sit päivän tuota ihmettelin, vaihdettiin jarrupolkimelle uusi kytkin mutta tästä ei ollut apua. Samalla huomattiin myös että jarruvalot olivat mykkänä. Auto jäi yöksi työmaalle, seuraavana päivänä käytiin sitten muiden asioiden yhteydessä työmaalla niin löin auton siinä tulille ja heti käynnistyksen jälkeen testasin keppiä niin lähti täysin normaalisti parkkilukosta!? Ajettiin sit auto siitä kotiin. Seuraavana päivänä oli tarkotus lähtee taas liikkeelle; auto käyntiin lämpiämään, auton pakkaus, tarkotus lähteä liikkeelle ja... keppi jumis P:llä!! Auto jäi joulun pyhiks sit pihaan... Eilen taas kokeilin tätä; auto käyntiin ja heti pienellä houkuttelulla keppi parkkilukosta. Kävin ajamas pienen lenkin ja takas pihaan, keppi P:lle ja heti yritys ottaa pois--> keppi jumis P:llä... Tietokoneen nokas tuo ei ole vielä käyny mutta ajattelin nyt eka kysyä onko muilla ollu vastaavaa ja jos on niin millä helpotti. Sen verran tähän vielä että minäkään en ole kepissä huomannut missään vaiheessa solenoidin naksausta (silloinkaan kun kaikki on toiminut normaalisti) mistä tässä ketjussa on ollut puhe. Kiitos jo etukäteen vastauksista  :)

Väliaikatietoja...
Tästä luettiin vikakoodit tän viikon maanantaina (pitkä lista oli ja osa tuli varmasti samalla kun tän kans räpelsin) ja kuitattiin samalla kaikki pois ni alko keppi toimimaan (kyllä se solenoidi naksahtaa) normaalisti, jarruvalotki löyty. No, viikolla sitä käyttelin ni kaikki pelas ok. Perjantaina lähettiin sit tällä liikkeelle, ei ongelmia mut lauantaiaamuna ei taas keppi lähteny parkkilukosta, ja niillä sijoilla auto on edelleen...
Luin tästä nyt koodit uudestaan ni muutama koodi, jotka luulisin et liittyy tähän ongelman, uusii kokoajan:

Moottori; 940A jarrupoljinanturi, signaali kohtuuton. Katkonainen (..ja tätä koodia ei nyt edes pysty kuittaamaan pois, on kokoajan päällä)

ABS (BCM);  0150 jarruvalokytkin, signaali epäuskottava. Jatkuva

                     0115 Yhteys, CAN suljettu.
                      Jatkuva.
                     
Eilen illalla vaihdoin myös jarrutehostimen asentoanturin ja luin koodit uudelleen niin eipä ollu vaikutusta... :(
« Viimeksi muokattu: 14.01.2018, 15:12:58 kirjoittanut Pekka Iltanen »

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1380
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Vaihdekeppi jumissa
« Vastaus #35 : 14.01.2018, 18:16:15 »
Ei saa jarrupolkimelta tietoa niin ei anna lupaa siirtää vaihetta. Kohteet polkimella jo koodeissa nimetyt anturi ja kytkin käytävä läpi.
SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Pekka Iltanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdekeppi jumissa
« Vastaus #36 : 14.01.2018, 20:39:25 »
Ei saa jarrupolkimelta tietoa niin ei anna lupaa siirtää vaihetta. Kohteet polkimella jo koodeissa nimetyt anturi ja kytkin käytävä läpi.
Polkimelle tuo katkasija on jo uusittu mut sit se anturi? Onks se nyt mis kohtaa tuolla, tietäs taas suurinpiirtein oikeesta kohtaa roplata. Täytyy nuo johdot viä tarkastella paremmin kans.

Poissa Pekka Iltanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdekeppi jumissa
« Vastaus #37 : 27.01.2018, 10:31:55 »

Väliaikatietoja...
Tästä luettiin vikakoodit tän viikon maanantaina (pitkä lista oli ja osa tuli varmasti samalla kun tän kans räpelsin) ja kuitattiin samalla kaikki pois ni alko keppi toimimaan (kyllä se solenoidi naksahtaa) normaalisti, jarruvalotki löyty. No, viikolla sitä käyttelin ni kaikki pelas ok. Perjantaina lähettiin sit tällä liikkeelle, ei ongelmia mut lauantaiaamuna ei taas keppi lähteny parkkilukosta, ja niillä sijoilla auto on edelleen...
Luin tästä nyt koodit uudestaan ni muutama koodi, jotka luulisin et liittyy tähän ongelman, uusii kokoajan:

Moottori; 940A jarrupoljinanturi, signaali kohtuuton. Katkonainen (..ja tätä koodia ei nyt edes pysty kuittaamaan pois, on kokoajan päällä)

ABS (BCM);  0150 jarruvalokytkin, signaali epäuskottava. Jatkuva

                     0115 Yhteys, CAN suljettu.
                      Jatkuva.
                     
Eilen illalla vaihdoin myös jarrutehostimen asentoanturin ja luin koodit uudelleen niin eipä ollu vaikutusta... :(
Torstaina vietiin tämä Ylöjärvelle, Autodiagnoosin kavereille tutkittavaks,  josko tähänkin alkaisi saamaan selvyyttä. Päivittävät samalla kielen suomeen ja ohjelmoivat Ardicciin ajastuksen. Päivitän tänne taas kun on tietoa vaivan aiheuttajasta.
« Viimeksi muokattu: 27.01.2018, 10:56:40 kirjoittanut Pekka Iltanen »

Poissa Pekka Iltanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdekeppi jumissa
« Vastaus #38 : 09.02.2018, 17:52:35 »
Torstaina vietiin tämä Ylöjärvelle, Autodiagnoosin kavereille tutkittavaks,  josko tähänkin alkaisi saamaan selvyyttä. Päivittävät samalla kielen suomeen ja ohjelmoivat Ardicciin ajastuksen. Päivitän tänne taas kun on tietoa vaivan aiheuttajasta.
Tämäkin asia etenee; CEM romuna, saanut vettä. Sanoivat että piirilevy sekä liittimet CEM/johtosarja liitoksessa hapettuneet. Ovat kasanneet jo uuden CEM:in tähän, johtosarjan liittimiä vielä odottavat.

Poissa Kenderr

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdekeppi jumissa
« Vastaus #39 : 07.03.2018, 08:25:26 »
Hankin S60 2004 2,5t automaatin. Oli ongelma saada eilen avain virtalukosta. Vaikka keppi oli P:llä. Tänään aamulla ei vaihdekeppi liikahtanutkaan. Kepin nappi tuntui kevyeltä . Ihan niin kuin ei ottaisi mihinkään "kiinni".
Vika ilmeisesti kepin sisällä... jotain vinkkejä korjaukseen.

Poissa Kenderr

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdekeppi jumissa
« Vastaus #40 : 07.03.2018, 14:12:57 »
Hankin S60 2004 2,5t automaatin. Oli ongelma saada eilen avain virtalukosta. Vaikka keppi oli P:llä. Tänään aamulla ei vaihdekeppi liikahtanutkaan. Kepin nappi tuntui kevyeltä . Ihan niin kuin ei ottaisi mihinkään "kiinni".
Vika ilmeisesti kepin sisällä... jotain vinkkejä korjaukseen.

Otin kepin irti , mekanismi näyttää toimivan. Vaijeri ei liiku kunnolla. Pitää herkistellä ja rasvata. Auto ollut pitkään seisonnassa niin sen takia vaijeri jumittelee.

Poissa Kenderr

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdekeppi jumissa
« Vastaus #41 : 07.03.2018, 16:04:56 »
Pystyykö tuota vaijeria rasvaamaan tuolta virtalukon päästä? Saisi rasvaa koko matkalle...

Poissa Kenderr

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdekeppi jumissa
« Vastaus #42 : 08.03.2018, 09:40:36 »
Otin virtalukon ympäriltä muovit pois. Suoja muovissa oli tippunut osa. Liittyyköhän kyseinen osa vaijerin huonoon toimintaan? Pitäisi selvittää mistä kohtaa osa puuttuu.


Poissa Tölkkit5nen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • minäpyörin
Vs: Vaihdekeppi jumissa
« Vastaus #43 : 14.09.2022, 23:43:20 »
Vaihdekeppihän lukittuu tässä mallissa vaijerinvälityksellä virtalukolta

Ota se vaihdekepin ympärilläoleva suojus pois ja näet siellä vasemalla puolella keltaisen muoviosan. Sitä siirtämällä saat saat sen toimimaan jos vain virtalukko toimii.
Kiitos tuhannesti tästä neuvosta!!
JT

Poissa vemppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 248
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdekeppi jumissa
« Vastaus #44 : 24.03.2025, 19:08:39 »
Heps, lainaan tätä wanhaa ketjua ja kysymystä koska itsellä mk2 -06 automaatissa sama ongelma. Keppi ei liiku koska avain ei työnnä riittävästi vaijeria, että se keltainen osa kepin juuressa liikkuisi riittävästi taaksepäin keppilukon vapauttamiseksi ja vastaavasti taas eteenpäin, että saa avaimen pois.


Pystyykö tuota vaijeria rasvaamaan tuolta virtalukon päästä? Saisi rasvaa koko matkalle...

Miten sen virtalukon ympärillä olevan pienen kotelon saa irti? siellä alla lienee semmoinen paikka, josta vaijerin yläpää kiinni ja saisi suihkuteltua WD:tä (yms.)?


Oma kulkine ollut poissa käytöstä puolisen vuotta (toki välillä siirrelty pihamaalla eikä ole ongelmia ollut).

Kiitos Vastauksista.
"If I die... I die..." <- joku

 

Proturbo  Autodiagnoosi