Nostetaas tätä. Itsellä nyt pari kertaa auto herjannut matalasta varaustilasta.
Lämmitetään vanha ketju uudelleen. Tosin hieman käänteisellä ongelmalla. Oma autoni on yleensä käytössä vain 1-2 päivänä viikossa ja välillä seisoo 1½ viikkoakin käyttämättä. Sattuneesta syystä olen hankkinut ylläpitolaturin, mitä olen käyttänyt enimmäkseen samaan aikaan webaston kanssa.
Silti on kaikenlaista ihme kummittelua esiintynyt tyyliin kerran kuukaudessa, mm. ohjaustehostin ilmoittaa menneensä vikatilaan (toimii silti), liikkeellelähdön jälkeen 1. liikennevaloissa auto "kilpikonnamoodiin", mikä on oikein kiva, kun on paalupaikalla ja siitä pääsee kaasu pohjassa sinkoamaan risteyksen poikki 3 km/h

ja joskus on myös tullut herjaa alhaisesta akkujännitteestä.
Viime syksynä olin monta kuukautta vuotta vailla tolppapaikkaa -> jäi ylläpitolatauksetkin väliin ja näitä kummitteluita ja herjoja vajaasta akusta tuli enemmän. Yllättäen joku 300 km maantieajolenkki ei auttanut yhtään.
Talvella vähemmän riesaa, kun tuli ylläpitolaturia käytettyä satunnaisesti. Alkukesällä temppuilu alkoi taas, kun lopetin webaston käytön ja ylläpitolatauksen, mutta nyt on uutena aseena sähkönkulutusta mittaava lämpötolppa. Sain pidemmän ajorupeaman jälkeen akkuun tuutattua jonkun 0,5 kWh! Akku ei lie rikki eikä mikään vekotin vie ylenmäärin virtaa, koska toistettaessa lataus muutaman päivän sisään ei akkuun silloin lurahda juuri lainkaan sähköä.
Normaalia tässä siis on, että akun varaustila laskee hyvin hiljakseen käyttämättömyysjaksojen aikana, mutta jostain syystä vajausta ei paikata pitkänkään ajomatkan aikan. Ei toisaalta akku tyhjenekään ajon aikana. Latausjännite on selvästi liian matala, mutta todellinen vika lie laturin sijaan BMS puolella. Systeemi tuntuu kuvittelevan, että akku on täydempi kuin se todellisuudessa onkaan.
Kun ostin auton 2 vuoden ikäisenä, akku oli silloin heikossa hapessa tai siis tuli näitä "akun varaus matala" herjoja. Uusitulla akulla menty nyt 5 vuotta. Normaali oletus tietysti on, että käyttötunnit täynnä ja tilanne korjaatuu vaihtamalla akku joka toinen vuosi.... BMS resetti pitää teettää seuraavassa huollossa (ei ole välineistöä omasta takaa), mutta luulisi auton nyt ilmankin jo 5 vuodessa oppineen uuden akun tavoille? Jälkiviisaasti ajateltuna sama latausongelma on saattanut olla alusta alkaen.