KL-varaosat  Race.fi

Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V

  • 57 Vastauksia
  • 36712 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
« Vastaus #45 : 08.04.2023, 19:00:11 »
Se S/S -toiminnon toimimattomuus voi myös johtua ns. pikkuakun heikosta kunnosta, eli ei välttämättä indikoi, että varsinainen pääakku olisi lopun edellä tai muuten vaan heikossa varaustilassa.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
« Vastaus #46 : 08.04.2023, 19:39:22 »
Mutta jos ei rammaria kestä soittaa niin...

Akun jännitteen mittaus ei kerro paljon mitään mutta jos vähän kuormittaa ja putoo silmissä niin huonohan se on.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Paikalla jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3020
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
« Vastaus #47 : 08.04.2023, 20:42:41 »
Hetki aikaa vaihdoin omaan autoon akun ja uudellakin herjasi matalaa akun varausta kun hetken virrat päällä, BMS resetoinnilla vidan ohjeen mukaan rauhoittui, näin ollut monessa muussakin potilaassa.

Poissa Tohtoripuolukka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 199
  • "kyllä se kestää!..."
Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
« Vastaus #48 : 09.04.2023, 12:11:24 »
Ihan mielenkiinnosta, tätä aiheen ongelmaa kärsiville:
Kun sammutatte auton mutta ette vielä avaa ovea eli ne virrat on hetken päällä. Jääkö radio päälle vai sammuuko heti?

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10033
  • Teiden tukko
Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
« Vastaus #49 : 09.04.2023, 12:45:30 »
Ihan mielenkiinnosta, tätä aiheen ongelmaa kärsiville:
Kun sammutatte auton mutta ette vielä avaa ovea eli ne virrat on hetken päällä. Jääkö radio päälle vai sammuuko heti?

Radio sammuu tai pätkii päälle-pois.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Rodney

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
« Vastaus #50 : 09.04.2023, 15:26:31 »
Se S/S -toiminnon toimimattomuus voi myös johtua ns. pikkuakun heikosta kunnosta, eli ei välttämättä indikoi, että varsinainen pääakku olisi lopun edellä tai muuten vaan heikossa varaustilassa.
Mittasin tänään ennen ajoa: 12,26 V, eilen pari reilun satasen siivua ja pari muuta siirtymää. Onhan se mun järjen mukaan ollut matalassa varauksessa. Käyttöohje näköjään suosittelee vartin ajoa kerran viikossa, jotta käynnistysakku pysyisi vireessä. Pitääs vissiin asennuttaa ylläpitolaturi tohon joka tapauksessa. Ei jaksais tapella virtajuttujen kanssa yhtään ylimääräistä.

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10033
  • Teiden tukko
Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
« Vastaus #51 : 09.04.2023, 15:42:49 »
Alla suuntaa antava taulukko akun varaustilasta.


Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Jaska71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 143
Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
« Vastaus #52 : 09.04.2023, 20:36:23 »
... ja mittaus missä kohtaa? Oliko kenties pari tuntia sammutuksesta?
V60 T3 -12

Poissa Rodney

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
« Vastaus #53 : 10.04.2023, 14:44:31 »
... ja mittaus missä kohtaa? Oliko kenties pari tuntia sammutuksesta?
Parikymmentä tuntia edellisestä ajosta. Ei kai tässä mitään amatöörejä olla.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
« Vastaus #54 : 30.07.2024, 15:03:57 »
Nostetaas tätä. Itsellä nyt pari kertaa auto herjannut matalasta varaustilasta.

Lämmitetään vanha ketju uudelleen. Tosin hieman käänteisellä ongelmalla. Oma autoni on yleensä käytössä vain 1-2 päivänä viikossa ja välillä seisoo 1½ viikkoakin käyttämättä. Sattuneesta syystä olen hankkinut ylläpitolaturin, mitä olen käyttänyt enimmäkseen samaan aikaan webaston kanssa.

Silti on kaikenlaista ihme kummittelua esiintynyt tyyliin kerran kuukaudessa, mm. ohjaustehostin ilmoittaa menneensä vikatilaan (toimii silti), liikkeellelähdön jälkeen 1. liikennevaloissa auto "kilpikonnamoodiin", mikä on oikein kiva, kun on paalupaikalla ja siitä pääsee kaasu pohjassa sinkoamaan risteyksen poikki 3 km/h  ;D ja joskus on myös tullut herjaa alhaisesta akkujännitteestä.

Viime syksynä olin monta kuukautta vuotta vailla tolppapaikkaa -> jäi ylläpitolatauksetkin väliin ja näitä kummitteluita ja herjoja vajaasta akusta tuli enemmän. Yllättäen joku 300 km maantieajolenkki ei auttanut yhtään.

Talvella vähemmän riesaa, kun tuli ylläpitolaturia käytettyä satunnaisesti. Alkukesällä temppuilu alkoi taas, kun lopetin webaston käytön ja ylläpitolatauksen, mutta nyt on uutena aseena sähkönkulutusta mittaava lämpötolppa. Sain pidemmän ajorupeaman jälkeen akkuun tuutattua jonkun 0,5 kWh! Akku ei lie rikki eikä mikään vekotin vie ylenmäärin virtaa, koska toistettaessa lataus muutaman päivän sisään ei akkuun silloin lurahda juuri lainkaan sähköä.

Normaalia tässä siis on, että akun varaustila laskee hyvin hiljakseen käyttämättömyysjaksojen aikana, mutta jostain syystä vajausta ei paikata pitkänkään ajomatkan aikan. Ei toisaalta akku tyhjenekään ajon aikana. Latausjännite on selvästi liian matala, mutta todellinen vika lie laturin sijaan BMS puolella. Systeemi tuntuu kuvittelevan, että akku on täydempi kuin se todellisuudessa onkaan.

Kun ostin auton 2 vuoden ikäisenä, akku oli silloin heikossa hapessa tai siis tuli näitä "akun varaus matala" herjoja. Uusitulla akulla menty nyt 5 vuotta. Normaali oletus tietysti on, että käyttötunnit täynnä ja tilanne korjaatuu vaihtamalla akku joka toinen vuosi.... BMS resetti pitää teettää seuraavassa huollossa (ei ole välineistöä omasta takaa), mutta luulisi auton nyt ilmankin jo 5 vuodessa oppineen uuden akun tavoille? Jälkiviisaasti ajateltuna sama latausongelma on saattanut olla alusta alkaen.


Poissa Tohtoripuolukka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 199
  • "kyllä se kestää!..."
Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
« Vastaus #55 : 30.07.2024, 23:31:05 »
Bms voi reagoida ilman vehkeitä. ohjeet kyllä löytää kun vähän googlaa asiaa..

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
« Vastaus #56 : 31.07.2024, 16:31:31 »
Sainkin muualta ohjeet resetointiin. Pitäisi kuulemma toimia vm 2010 lähtien:
  • virrat päälle käynnistämättä moottoria
  • lähivalot päälle (valokytkin "pakkovalot" asentoon)
  • painetaan 6 kertaa takasumuvalojen painiketta
  • painetaan 3 kertaa hätävilkkujen painiketta
Tosin tämä proseduuri kait vaan väittää autolle, että akku olisi vaihdettu. Eikä V60 vm 2016 reagoinut muutoin kuin vilkauttamalla pari kertaa latauksen merkkivaloa. Sain sinäputken ohjeista sellaisen käsityksen, että olisi putkahtanut näkyville jotain mittausdataa, mutta tämä kai vaatii Vidan.

Jos kalibrointi lähtee tällä tavoin käyntiin, auton pitäisi antaa olla koskematta seuraavat 4-6 tuntia. Vielä ei ole havaintoja, oliko tällä tempauksella mitään vaikutusta.

Edit: siis virrat pois päältä ja ovet lukossa 6 h.
« Viimeksi muokattu: 31.07.2024, 16:34:14 kirjoittanut insinörtti »

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: Akun varaus matala. Latausjännite 15,3V
« Vastaus #57 : 31.07.2024, 19:03:34 »
Sainkin muualta ohjeet resetointiin. Pitäisi kuulemma toimia vm 2010 lähtien:
  • virrat päälle käynnistämättä moottoria
  • lähivalot päälle (valokytkin "pakkovalot" asentoon)
  • painetaan 6 kertaa takasumuvalojen painiketta
  • painetaan 3 kertaa hätävilkkujen painiketta
Tosin tämä proseduuri kait vaan väittää autolle, että akku olisi vaihdettu. Eikä V60 vm 2016 reagoinut muutoin kuin vilkauttamalla pari kertaa latauksen merkkivaloa. Sain sinäputken ohjeista sellaisen käsityksen, että olisi putkahtanut näkyville jotain mittausdataa, mutta tämä kai vaatii Vidan.

Jos kalibrointi lähtee tällä tavoin käyntiin, auton pitäisi antaa olla koskematta seuraavat 4-6 tuntia. Vielä ei ole havaintoja, oliko tällä tempauksella mitään vaikutusta.

Edit: siis virrat pois päältä ja ovet lukossa 6 h.
Toinen keino on laittaa virrat päälle ja nyppäistä akkuvahdille menevä johto irti muutamaksi sekunniksi. Sijaitsee akun miinusnavassa ja piuhassa on musta liitin tätä varten.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

Futurez  Kulkukoira