Autoracing  KL-varaosat

Mönjä öljykorkissa v50 2,4

  • 7 Vastauksia
  • 3706 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kuraralli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Mönjä öljykorkissa v50 2,4
« : 26.11.2017, 17:06:01 »
Pahoittelen jo valmiiksi jos väärä paikka tai sama aihe valmiina, uutena typeryksenä en vain löytänyt valmista vastausta ongelmaani. Siis aloin katselemaan öljytikusta öljyä muutamapäivä sitten ja tikun yläpäässä reunaa pitkin oli valunut harmaa pieni noro, epäilykset heräsivät ja katsoin öljykorkin alle, mönjää sielläkin hieman.... autona volvo v50 2004 2,4bensa 140hp  Mietin vain onko mönjän määrä normaali kun epäilen tätä ns. Kylmälimaa. Paisunta astiassa ei ylimääräistä painetta eikä töhnää/vaahoa. Ajan autolla päivittäin noin 15km aamuin illoin, eli auto ei ehdi pitkään lämpimänä olla.  Toivonukseni olisi että kyseessä vain öljyn sekaan kondensoitunut kosteus mutta pelko pahvin tai kannen yms muusta rikkoontumisesta, olisiko viisailla ja kokeneilla neuvoa?  Niin ja öljyillä ajettu noin 6tkm ja 5kk... vaihtoa meinasin mutta kannattaako vaihtaa jos muutakin rikki niin kerralla korjauttaa isommin....
« Viimeksi muokattu: 26.11.2017, 17:15:42 kirjoittanut kuraralli »

Poissa TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1961
  • S60 T6 AWD -11
Vs: Mönjä öljykorkissa v50 2,4
« Vastaus #1 : 26.11.2017, 17:34:56 »
Älä huoli, ihan normaalia.
460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

Poissa kuraralli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Mönjä öljykorkissa v50 2,4
« Vastaus #2 : 26.11.2017, 18:32:10 »
Mihin faktoihin perustuu noin vahva kommentti? en ole seurannut kuinka kauan mönjää on kertynyt mutta määrä oli ainakin noin reilu ruokalusikallinen. Olen muutaman päivänä yrittänyt ajaa hieman enemmän ja pidempiä matkoja, ajon jälkeen käyttänyt öljykorkin pois ja lampun valossa selvästi nähnyt vesihöyryä nousevan, kuinkahan paljon tälläinen kone voi kondensoida vettä, kyseessä kuitenkin suht kookas kone jossa rautapintaa paljon.... haluaisin silti perusteita saavuttaakseni mielenrauhaa

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Mönjä öljykorkissa v50 2,4
« Vastaus #3 : 26.11.2017, 18:58:01 »
Olen samaa mieltä Tapion kanssa.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Mönjä öljykorkissa v50 2,4
« Vastaus #4 : 26.11.2017, 19:07:31 »
On täysin normaalia, koska 15km ei riitä lämmittämään moottoria kauttaaltaan kylmillä keleillä, joten esim. moottoriöljy ei ehdi lämpeämään (tai olemaan riittävän kauaa lämmin) niin että siinä olevat "ylimääräiset" (kondensoitunut vesi, palamaton polttoaine) ehtisi haihtua. Muutenkaan esimerkiksi kaupungissa pörrääminen, vaikka ajelisi pidempäänkin, ei välttämättä saa moottoriöljyjen lämpöjä pakkasilla nostettua "tarpeeksi".

Öljymerkin vaihto saattaa auttaa. Minulla joskus limaantui motox:n perus 5w-40 moottoriöljy niin, ettei esimerkiksi mittatikusta saanut mitään selvää. Samaa ongelmaa en ole huomannut ainakaan Castrol:in, Mobil:in, Total:in tai Shell:in öljyillä.

Mutta asiasta en huolestuisi. Vasta siinävaiheessa, kun mittatikku on sen liman peitossa, kannattaa huolestua. Tuolloinkin voi syypää olla huonolaatuinen moottoriöljy, tietysti pahimmassa tapauksessa jäähdytinneste öljyn seassa.


Kylmäliman ilmenemisherkkyys on sitten melkein täysin moottorikohtainen ominaisuus. Jotkut moottorit eivät sitä tee ikinä, vaikka ajettaisiin 5km töihin ja takaisin. Toisissa taas sitä mössöä on aina pikkuisen jossain, vaikka ajettaisiin pelkkää maantietä. ;)  Lohkolämmittimen käytöllä tuota voi ehkäistä joskus jopa tehokkaastikkin.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4109
Vs: Mönjä öljykorkissa v50 2,4
« Vastaus #5 : 26.11.2017, 21:24:06 »
Vaihda mittatikkuun uusi o-rengas, saattaa auttaa vaivaan jos on kulunut ja falskaa vähänkin.
Harvoin kannentiivisteen rikkoutuessa menee jäähdytinneste öljyyn koska öljyllä on isompi paine, mutta kai se mahdollista on sekin ainakin ranskalaisten märkäputkiset koneet vissiin osaa tehdä senkin kun pettää putkien tiivistys alapäästä.

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Mönjä öljykorkissa v50 2,4
« Vastaus #6 : 26.11.2017, 21:39:05 »
Itse teen noin 2x kk ns. maaseutukierroksen joko 30 min lenkin tai jos yli -10 astetta pitemmän vajaan tunnin kierroksen niin lämpenee kone kunnolla. Maaseudulla siksi että maisemat hienommat ja motarilla suolakylvyssä ei yhtään kiinnosta ajella.

Omasta pysyny noin öljyt puhtaana.
Emännän lyhyttä pätkäajoa tehty S60  t5 jossa säteilylämmitin ei pelannut viime talvena (on jo korjattu) ei ole näkynyt enää kondensiokosteutta eikä mustunu tai hävinnyt öljytkään (kuten viime talvena) nyt viilempänä loppuvuonna.
Myös emäntä alkanut nyt nollan pinnas 2x kk tehdä pitemmän ajon ja samallaha saa akkuakin kunnolla ladattua pakkasia varten kun tuolla 10-15 min ajolla ei pakkasilla kerkeä ladata.
Ennenkuin akku on pakkasella lämmennyt et ottaa virtaa kunnolla edes vastaan vaatii aikaa ja kun puhallin, lämmittimet, valot jne vie virtaa eikä lataa tulee äkkiä pää vetävän käteen. Irtolaturi pitäs hommata, vara-akku ja kaapelit löytyy.

Jos olis kansipahvi niin olis muutakin vibaa kuten moottorin lämpöongelmia, häviävät nesteet, pulputtava kiehuva paisari jne.
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Mönjä öljykorkissa v50 2,4
« Vastaus #7 : 25.04.2018, 22:38:50 »
Korkkiin tuppaa hieman kertyvän limaa noissa meidän bensarasseissa kun ajorupeama ei yhteen suuntaan ole kuin max 10km. Sekin yleensä 40-60kmh alueella :P Viikonloppuisin ei juuri ajoja ole. Tikussa ei mitään kummallista näy

Ennen katsastusta olen rääkännyt aika kovalla kädellä. Aiemmin kun vein katsastukseen sellaisenaan niin setä usein vingutti hullun lailla jossain päästötestissä. Kaikui se metakka asiakastiloihin saakka. Sitten yleensä tuli muina miehinä ja sanoi että ”eipä tuossa mitään” ???
« Viimeksi muokattu: 25.04.2018, 22:44:17 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Autoracing  KL-varaosat